آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

موافقت دولت آمریکا با صادرات تجهیزات نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای به ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,آمریکا

یک پایگاه خبری گزارش داد: دولت ترامپ با صادرات تجهیزات آمریکایی نظارت بر فعالیت هسته‌ای به ایران موافقت و آن را مجاز کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری المانیتور، دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا صادرات تجهیزات آمریکایی با تکنولوژی بالا به ایران را که می‌تواند نظارت بین‌المللی بر اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را تقویت کند، مجاز کرده است.

 

جان سولیوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا در همین راستا یک سند را امضا کرده است که به شرکتی در ایالت مریلند اجازه می‌دهد شبکه‌های پهن‌باند، فیش ماهواره و تجهیزات بیسیم به ایران را صادر کند. این تجهیزات انفجارهای هسته‌ای را در لحظه واقعی آن ثبت می‌کنند.

 

گزارشاتی که المانیتور به آنها دسترسی پیدا کرده، نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه آمریکا در اوایل ژانویه کنگره را از این تصمیم مطلع کرده بود. این اولین باری نیست که آمریکا صادرات فناوری‌های دیجیتال به ایران را مجاز می‌کند. در سال 2010 نیز وزارت امور خارجه این کشور به شرکت‌های آمریکایی اجازه داد تا تجهیزات مرتبط با چتر، ایمیل، شبکه‌های مجازی، سرویس‌های اشتراک عکس و فیلم را به ایران صادر کند که تلاشی بود برای آنچه واشنگتن آن را تقویت حقوق آزادی بیان در ایران می‌خواند.

 

بنابر گزارش المانیتور، سازمان معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای که وظیفه نظارت بر انفجارها در آزمایش‌های هسته‌ای را بر عهده دارد، درخواست این تجهیزات نظارتی را داده بود. هر چند ایران و آمریکا از کشورهایی به شمار می‌آیند که تاکنون این معاهده (مصوب 1997) را تصویب نکرده‌اند، مقامات این سازمان سه سایت را در ایران مجاز کرده‌اند تا اطلاعات مربوط به انفجارهای هسته‌ای را به وین منتقل کند. این کار یک کانال مستقل برای نظارت بر فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند.

 

داریل کیمبال رییس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در این باره، گفت: این فناوری مانند سامانه ثبت زلزله است. اگر ما فکر می‌کنیم که ایرانی‌ها به نحوی یک بمب هسته‌ای را منفجر کرده‌اند قادر خواهیم بود با استفاده از یک شبکه اطلاعات چنین انفجاری را تایید کنیم.

 

المانیتور در ادامه گزارش خود آورده است: صدور مجوز صادرات این تجهیزات به ایران در حالی انجام می‌شود که ضرب‌الاجل ترامپ درباره توافق هسته‌ای که در سال 2015 حاصل شد، نزدیک می‌شود. وی در ماه ژانویه با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای موافقت کرد اما به متحدان اروپایی و کنگره آمریکا هشدار داد که این آخرین فرصت آنها برای تغییر در این توافق و اعمال خواسته‌های وی است.

 

ترامپ همچنین هشدار داد که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

 

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا به اعمال فشار بر اروپایی‌ها برای وضع محدودیت‌های سخت‌تر در خصوص موشک‌های بالستیک ایران، دسترسی بازرسان به سایت‌های نظامی ایران و دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------