آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایان پنجمین نشست کابینه جنگ اسرائیل درباره ایران

کابینه جنگ اسرائیل پنجمین نشست خود را درباره ایران به پایان رساند. به گزارش ایسنا، نشست روز سه‌شنبه کابینه جنگ اسرائیل درباره نحوه پاسخ به حمله تلافی‌جویانه ایران به…

تلاش ترامپ برای متحد کردن کشورهای عربی علیه ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ترامپ

یک روزنامه فرامنطقه‌ای در تحلیلی نوشت که تماس تلفنی رییس‌جمهور آمریکا با رهبران عربستان،‌ امارات و قطر به منظور متحد کردن آن‌ها علیه ایران است.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن در تحلیلی نوشت: اهداف و انگیزه‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از تماس تلفنی با رهبران کشورهای دچار بحران یعنی عربستان، امارات و قطر در چند روز اخیر و دعوت از آن‌ها برای سفر به واشنگتن در دو ماه مارس و آوریل را نمی‌دانیم اما می‌توان پیش‌بینی کرد که ترامپ بعد از دوشیدن ثروت آن‌ها به دنبال هدفی غیر از پایان دادن به بحران میان آنان است و آن متحد کردن این کشورها در جبهه آمریکا به منظور مقابله احتمالی و نزدیک با ایران است.

 

خالد بن حمد العطیه، وزیر دفاع قطر در اواخر ژانویه در یک سخنرانی در واشنگتن،‌ گفت: یک تماس تلفنی از سوی دونالد ترامپ در حالیکه در کاخ سفید بر صندلی خود نشسته است می‌تواند به بحران خلیج (فارس) پایان دهد و همه طرف‌ها را به میز مذاکرات بکشد.

 

دونالد ترامپ به این نصیحت عمل نکرد اما مطمئنا او از این مساله با خبر است. هر ساله در ماه مه یک نشست آمریکایی ـ عربی در واشنگتن برگزار می‌شود اما احتمال می‌رود که نشست امسال متفاوت با سال‌های پیش باشد؛ زیرا آن‌ها به دنبال تشکیل یک ائتلاف خلیجی (فارس) ـ مصری ـ اردنی به ریاست آمریکا به منظور مقابله با ایران و هم‌پیمانان آن در عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند.

 

در ادامه این تحلیل آمده است که دولت آمریکا خودش بحران خلیج (فارس) را به وجود آورد و ترامپ با سفرش به ریاض در ماه مه گذشته آتش آن را شعله‌ور کرد و منافع مالی زیادی به دست آورد و میلیاردها دلار با خود به واشنگتن برد.

 

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که یک مسئول آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در واکنش به تماس تلفنی دونالد ترامپ با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و تمیم بن حمد امیر قطر اعلام کرد که ما به دنبال این هستیم که قبل از نشست عربی ـ آمریکایی اختلافات میان کشورهای عربی را حل کنیم و بر مسائل استراتژیک دیگر همانند مساله ایران تمرکز کنیم.

 

بیاینه رسمی که سایت کاخ سفید در رابطه با تماس تلفنی دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و تمیم بن حمد امیر قطر منتشر کرد شامل بندی بود که سایت قطری آن را منتشر نکرد. سایت کاخ سفید مدعی شد که دونالد ترامپ از تمیم بن حمد در رابطه با نشان دادن راهکاری برای مقابله با فعالیت‌های ایران و شکست تروریست‌ها و افراط‌گرایان به کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تقدیر و تشکر کرد.

 

در ادامه این تحلیل آمده است که بیانیه صادر شده از سوی کشورهای تحریم‌کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) در رابطه با تماس تلفنی ترامپ با تمیم بن حمد نشان می‌دهد که آن‌ها از اقدامات ترامپ ناراضی هستند و معتقدند که آمریکا می‌خواهد از طریق تشدید لحن علیه ایران یخ‌های میان عربستان، امارات و قطر را آب کند.

 

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دو هفته دیگر به واشنگتن سفر خواهد کرد و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نیز در آوریل آینده به واشنگتن می‌رود. همچنین تمیم بن حمد امیر قطر در همان ماه (آوریل) به آمریکا می‌رود و در این دیدارها به سرنوشت نشست کمپ دیوید و میانجیگری آمریکا بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------