آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

جزییات تحریم‌های پیشنهادی اروپایی‌ها علیه ایران برای حفظ ترامپ در برجام



اخبار,اخبار سیاست خارجی,تحریم ایران

آلمان، فرانسه و انگلیس تحریم‌هایی جدید علیه ایران برای نگاه داشتن ترامپ در برجام پیشنهاد کرده‌اند.

به گزارش فارس، آلمان، فرانسه و انگلیس به منظور ترغیب «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال کند. 

 

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به استناد یک سند محرمانه افزود، تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی، افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های تهران در سوریه را هدف خواهند گرفت. 

 

از آنجا که اعمال این تحریم‌ها نیازمند حمایت تمامی ۲۸ عضو کشورهای اتحادیه اروپا است، این سند که به رویت رویترز رسیده روز جمعه به پایتخت کشورهای اروپایی ارسال شده است.

 

در این سند آمده است: «بنابراین، ما در روزهای آتی فهرستی شامل افراد و موسسات (ایرانی) که بایستی با توجه به نقش‌های علناً مشخص‌شده‌شان تحریم شوند، توزیع خواهیم کرد.»

 

این خبر در حالی اعلام شده که مقام‌های کشورهای طرف توافق هسته‌ای با ایران شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه امروز در  هتل «پله کوبورگ» شهر وین، پایتخت اتریش یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند.

 

انگلیس فرانسه و آلمان اعضای اروپایی گروه موسوم به ۱+۵ هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار است در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

 

دولت آمریکا، به عنوان یکی دیگر از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. 

 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

 

 «دونالد ترامپ» روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. 

 

تروئیکای اروپا در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

 

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه در حال خروج آمریکا دوم بهمن‌ماه بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

 

در سند رویترز به این موضوع اشاره شده که سه کشور اروپایی در حال انجام «مذاکراتی فشرده» با دولت ترامپ «برای دستیابی به تأییدیه‌ای ماندگار در خصوص حمایت آمریکا از برجام، فراسوی ۱۲ می هستند.»

 

در این سند، اشاره شده تحریم‌های جدید «شبه‌نظامیان و فرماندهان» را هدف خواهد گرفت.

 

تصمیم جدید «دونالد ترامپ» برای اخراج تیلرسون و معرفی «مایک پامپئو» به عنوان گزینه جانشینی او بیش از هر زمان دیگر بر ابهام‌ها درباره سرنوشت برجام افزوده است.  

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰ گزارش پایبندی ایران به همه تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرده است.

 

کشورهای اروپایی در بخش پرسش و پاسخ سند مشترکشان به این موضوع اشاره کرده‌اند که قصد دارند تحریم‌های جدید را به گونه‌ای اعمال کنند که ناقض مفاد توافق هسته‌ای با ایران نباشد. 

 

تروئیکای اروپایی مدعی شده‌اند تا زمانی که تحریم‌ها مرتبط با مسائل هسته‌ای نباشند یا مصداق بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به موجب برجام نباشند، مجاز به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند. 

 

آنها همچنین ادعا کرده‌اند این تحریم‌ها موجه هستند زیرا ایران در برجام «به متوقف کردن موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود متعهد نشده است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------