آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

گاردین: خروج واشنگتن از برجام پیامدهای فاجعه باری در پی دارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته ای

روزنامه گاردین روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن مهلت تصمیم‌گیری رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام، تصریح کرد که خروج واشنگتن از این توافق پیامدهای فاجعه باری در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، گاردین در این گزارش نوشت: صحنه‌سازی ناشیانه هفته جاری بنیامین نتانیاهو در تل‌آویو، که در ادامه ادعاهای او در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۲ صورت گرفت، تنها یک هدف را دنبال می‌کرد و آن اینکه ایران قابل‌اعتماد نیست و قصد دارد تا در منطقه، ویرانی هسته‌ای به راه بیندازد.

 

این روزنامه انگلیسی افزود: جان کری می‌گوید هر سند ارائه ‌شده از سوی نتانیاهو دلیلی است برای اینکه جهان باهم متحد شود تا تحریم‌ها و مذاکرات علیه ایران را در پیش بگیرد، چراکه تهران تهدید واقعی است. 

 

گاردین یادآور شد که در سال ۲۰۱۲، تئاتر نتانیاهو درباره ایران نتوانست نظر باراک اوباما (رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا) را به خود جلب کند. اما ساکن جدید کاخ سفید از تلاش وی برای معرفی ایران به‌عنوان دشمن شماره یک آمریکا و رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند.

 

این روزنامه انگلیسی عنوان کرد که نتانیاهو با حضور افرادی همچون جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، ائتلاف جدیدی را برای بازگرداندن ایران به دوران سرد شکل داده است. 

 

گاردین با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری امریکا بایستی دوازدهم ماه «می» درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد که خروج احتمالی آمریکا از برجام سبب فروپاشی این توافق خواهد شد. 'به همین خاطر، قدرت‌های اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) در کنار جان کری تلاش زیادی را علیه نمایش نتانیاهو صورت داده‌اند.'

 

این روزنامه انگلیسی تنها خریدار ادعاهای نتانیاهو علیه ایران را کاخ سفید دانست و نوشت: استفن والتس استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد معتقد است که دولت بوش در بهانه‌تراشی برای حمله به عراق بهتر از تیم ترامپ مقابل ایران عمل کرد.

 

گاردین به نقل از وی عنوان کرد که ادعای نتانیاهو از سوی بسیاری از سیاستمداران جهان جدی گرفته نشده است. 'او در سال ۱۹۹۲ ادعا کرده بود ایران ظرف سه تا پنج سال به بمب هسته‌ای دست پیدا می‌کند. یک سال بعد او دوباره پیش‌بینی کرد که ایران تا سال ۱۹۹۹ به تسلیحات اتمی مجهز شده و در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲ همین اتهامات را دوباره مطرح کرد.'

 

'این اتهامات نه‌تنها تکراری بلکه ساختگی است. بسیاری از افرادی که با آن‌ها مرتبط هستم، زمانی که متوجه می‌شوند ایران حتی یک بمب هسته‌ای ندارد و عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای است شوکه می‌شوند. این در حالی است که اسرائیل عضو این پیمان نیست و تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد.'

 

این روزنامه انگلیسی به نقل از وی ادامه داد: 'بگذارید شفاف بگویم اسنادی که نتانیاهو ارائه داد نتوانست نشان دهد که ایران برجام را نقض کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بالغ‌ بر ۱۰ بار پایبندی ایران را به برجام تائید کرده است.'

 

گاردین نوشت: اگر قرار به شکایت باشد، این حق ایران است. این کشور بیش از دو سوم سانتریفیوژهای خود را از مدار خارج کرده و ۹۸ درصد اورانیوم غنی‌شده‌اش را خارج کرده است. این در حالی است که باگذشت سه سال حتی یک بانک بزرگ اروپایی حاضر به تجارت با ایران نیست.

 

این روزنامه انگلیسی افزود: از نگاه مردم ایران فروپاشی برجام یک خیانت بزرگ به شمار می‌رود. مردم ایران در سال ۲۰۱۳ به حسن روحانی برای حل پرونده هسته‌ای کشورشان رأی دادند و دوباره او را در انتخابات سال گذشته برای حفظ برجام برگزیدند. اما در آستانه ثمربخشی این توافق، تیم جدید کاخ سفید قصد دارد تا آن را باطل کند.

 

گاردین عنوان کرد: هرچند پایبندی ایران به برجام سایر نگرانی‌های غرب را برطرف نمی‌کند، اما در این توافق قرار نبود تا به سایر مشکلات با ایران پاسخ داده شود. 

 

این نشریه درگیری نظامی میان ایران و غرب را دور از احتمال توصیف اما تصریح کرد که فروپاشی برجام پیامدهای بدی را در سطح بین‌المللی در پی خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------