آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

پنس: لازم بود که از برجام خارج شویم/ از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مایک پنس

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با دفاع از تصمیم دولت این کشور برای خروج از برجام، مدعی شد که این توافق «عمیقا معیوب» بود و ظرف چند سال این امکان را به ایران می‌داد که بدون محدودیت سلاح اتمی بسازد.

به گزارش فارس، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه از تصمیم این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و مدعی شد که این توافق این امکان را به ایران می‌داد که ظرف چند سال به توان ساخت سلاح اتمی دست یابد.

 

پنس که در برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه «سی. بی. اس» صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا با وجود خروج از برجام، برای آزادی اتباع آمریکایی بازداشت شده در ایران تلاش می‌کند، گفت: «معتقدم که ما همیشه علاقمندیم که فرصتی دست دهد که آمریکایی‌ها را به خانه بازگردانیم... ما با تصمیم این هفته رئیس‌جمهور برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، پیام بسیار قدرتمندی به ایران ارسال کردیم.»

 

وی در مورد اینکه آیا خروج از برجام احتمال آزادی اتباع آمریکایی را کاهش نمی‌دهد، گفت: «ما واقعا معتقدیم که ما با خروج از توافق هسته‌ای ایران، از نقش رهبری در منطقه عقب‌نشینی نکرده‌ایم، بلکه برعکس، رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ دارد رهبری جدید و احیا شده‌ای ایجاد می‌کند. این یک توافق عمیقا معیوب بود که حمایت ایران از تروریسم و فعالیت‌های مخرب این کشور را کنترل نمی‌کرد و هیچ کاری برای کنترل جاه‌طلبی‌های موشکی ایران انجام نمی‌داد.»

 

پنس ادامه داد: «این توافقنامه ظرف هفت سال منقضی می‌شود و ایران دیگر هیچ محدودیتی برای توسعه تسلیحات اتمی نخواهد داشت. آنچه رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ دارد به متحدانمان می‌گوید و درباره‌اش با رئیس‌جمهور [فرانسه] [امانوئل] ماکرون هم دیدار و با نخست‌وزیر [انگلیس] [ترزا] می و آنگلا مرکل [صدر اعظم آلمان] هم گفت‌وگو کرده، این است که ما احساس کردیم که مهم است که از این توافق هسته‌ای عمیقا معیوب با ایران خارج شویم.»

 

او افزود: «اما الان در حال تعامل بر سر احتمال یک توافق جدید هستیم که ممکن است فرصت‌هایی ایجاد کند که نه فقط مسئله آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران را پاسخ دهد، بلکه نفوذ بسیار مخرب ایران و حمایت این کشور از تروریسم را که همچنان در منطقه در حال گسترش است، کنترل کند.»

 

در ادامه برنامه مجری از پنس درباره درگیری بامداد امروز در «جولان» اشغالی و حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه سوال کرد.

 

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با تایید ادعای مجری مبنی بر اینکه «نیروهای ایرانی به سمت نیروهای اسرائیلی شلیک کردند.»، در پاسخ به سوالی درباره ارتباط احتمالی این درگیری با خروج آمریکا از برجام، گفت: «خوب، ما انتظار این را داشتیم که ایرانی‌ها به نحوی به حملات هوایی چند هفته پیش به پایگاه‌های ایران در سوریه، واکنش نشان دهند. و داریم اوضاع را به دقت رصد می‌کنیم. ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود و حمایت از ملت، مردم و حاکمیتش دفاع می‌کنیم.»

 

وی سپس دوباره به مسئله برجام پرداخت و افزود: «اما اشتباه نکنید، توافق هسته‌ای با ایران که اجازه داده ۱۵۰ میلیارد دلار، از جمله ۱.۸ میلیارد دلار به صورت نقد، به آن‌ها بازگردد و این واقعیت که این توافق نفوذ تجاوزگرانه ایران در منطقه را کنترل نکرد، دقیقا دلیل حضور ایران در سوریه است. دقیقا به همین دلیل است که شاهدید نیروهای ایرانی و موشک‌های ایران همزمان با جنگ داخلی خونین سوریه، در این کشور مستقر شده‌اند.»

 

پنس ادامه داد: «معتقدیم که رهبری رئیس‌جمهور در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران، ملت ما و منطقه ما را در مسیری متفاوت قرار می‌دهد. این امر این فرصت را ایجاد می‌کند که با متحدانمان، آن هم نه فقط با اسرائیل، بلکه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی که همگی از خروج ما از توافق هسته‌ای حمایت کردند، کار کنیم.»

 

او در پاسخ به این سوال که آیا خروج از برجام به دیپلماسی آمریکا در برابر کره شمالی لطمه نمی‌زند، با بیان اینکه دولت کنونی آمریکا به «صلح از طریق قدرت» معتقد است، گفت واشنگتن به دنبال «کنترل فعالیت‌های مخرب ایران و ممانعت از مشابه خشونت‌هایی است که در کمتر از ۲۴ ساعت اخیر شاهد آن بوده‌ایم.»

 

وی باز هم برجام را «توافقی عمیقا معیوب» توصیف کرد و گفت: «واقعیت این است که توافق هسته‌ای ایران توانمندی این کشور برای دستیابی به تسلیحات اتمی را صرفا به تأخیر انداخت. من کاملا انتظار دارم که رهبری کره شمالی با دیدن تصمیم رئیس‌جمهور، دو نتیجه بگیرند. اولا، آن‌ها خواهند دید که او مردی است که سر حرفش می‌ماند. او به مردم آمریکا گفت که معتقد است که توافق هسته‌ای با ایران یک فاجعه است و باید از آن خارج شویم. او به حرفش پایبند ماند، مانند تمام دیگر تعهدات بین‌المللی که دولت قبلی ایجاد کرده بود.»

 

پنس افزود: «مورد دیگر این است که فکر می‌کنم پیامی که آن‌ها الان دریافت می‌کنند این است که اگر ما به توافقی برای هسته‌ای‌زدایی از شبه جزیره کره دست یابیم، رئیس‌جمهور نه تنها به حرفش پایبند می‌ماند، بلکه به دنبال توافقی خواهد بود که واقعا به اهدافی دست یابد که بیش از نیم قرن است جهان به دنبال آن بوده است؛ یعنی صلح در شبه جزیره و نبود تسلیحات اتمی و توقف تهدید متحدان ما و همسایگان در آسیا-پاسیفیک.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------