آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

کنگره می‌تواند از لغو برجام جلوگیری کند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,کنگره

سناتور بن کاردین به المانیتور گفت: ما از ابتدا فکر می‌کردیم که توافق هسته‌ای اشتباه است ولی از زمانی که این توافق عملی و اجرا شد ما می‌خواهیم که این روال ادامه داشته باشد و خواستار آن نیستیم که آمریکا آن را نقض کند.

به گزارش ایسنا،  دونالد ترامپ همواره اعلام کرده که در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. اگر او تصمیم خود را تغییر ندهد، سرنوشت توافق هسته‌ای ایران در اختیار کنگره‌ای قرار خواهد گرفت که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند و برای آن‌ها آسان‌ترین راه‌حل چه از نظر سیاسی و چه از نظر قانونی صدور دوباره تحریم‌ها علیه ایران است که این اقدام به کلی توافق را با شکست رو به رو خواهد کرد.

بنا بر قانونی که سال 2015 در کنگره در رابطه با برجام به تصویب رسید، اگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را تا 15 اکتبر تایید نکند، در آن صورت کنگره 60 روز زمان دارد تا تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کند. در حالی که اغلب طرح‌ها برای تصویب شدن در سنا به 60 رای نیاز دارند، اما برای تصویب تحریم‌های دوباره علیه ایران تنها 51 سناتور از 100 سناتور حاضر می‌توانند این قانون را به تصویب برسانند.

سناتور جک رید در این‌باره می‌گوید که رای‌گیری در مورد این موضوع بسیار دشوار خواهد بود.

بر اساس این گزارش هم اکنون جمهوری‌خواهان 52 کرسی سنا را و نیز اکثریت قالب مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. حتی بیش‌تر از آنکه بدون نیاز به هیچ دموکراتی تحریم‌های ایران را بار دیگر تصویب کنند.

در سال 2015 حتی یک جمهوری‌خواه به توافق هسته‌ای ایران رای نداد.

یک دستیار سناتور آمریکایی در این‌باره به المانتیور گفت: اگر شما به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا نگاه کنید هیچ یک از آنها به توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 رای مثبت ندادند.

جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز در 29 سپتامبر در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت: من به عنوان سناتوری که به ده‌ها طرح کنترل تسلیحاتی رای دادم، همواره این‌گونه قضاوت کرده‌ام که آیا ما با وجود آنها وضعیت بهتری داریم نه اینکه این طرح‌ها کاملا بی‌عیب و نقص باشند.

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی نیز در این‌باره به المانیتور گفت: من فکر می‌کنم یک جدل بزرگ در راه باشد، اما در آخر مطمئن نیستم که جمهوری خواهان بخواهند مسوولیت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بپذیرند. می‌دانم که برخی از جمهوری‌خواهان به شدت مخالف این توافق هستند و به آن رای منفی خواهند داد، اما معتقدم جمهوری خواهانی نیز حضور دارند که نمی‌خواهند ایران را نیز مثل کره شمالی در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قرار دهند.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز گفت: من نمی‌خواهم که فعلا در این‌باره با رسانه‌ها صحبتی داشته باشم.

الیوت انگل سناتور دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که همچنان در حال بررسی کردن آن است که آیا به صدور تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران رای دهد یا خیر. او یکی از 25 دموکراتی بود که در سال 2015 به برجام رای منفی داد.

همچنین سناتور بن کاردین یکی از چهار سناتوری که با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرد به المانیتور می‌گوید: فکر می‌کنم که اکنون از طرف بسیاری از کسانی که با این توافق مخالف هستند صحبت می‌کنم. ما از ابتدا فکر می‌کردیم که این توافق اشتباه است ولی از زمانی که این توافق عملی و اجرا شد ما می‌خواهیم که این روال ادامه داشته باشد و خواستار آن نیستیم که آمریکا آن را نقض کند.

بنا بر این گزارش قانون INARA این‌گونه نوشته شده است که رئیس‌جمهور آمریکا تنها در صورتی می‌تواند پایبندی ایران به توافق را تایید نکند که ایران علنا این توافق هسته‌ای را نقض کرده باشد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چندین مقام ارشد دولت ترامپ از جمله رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک نیز اعلام کرده‌اند که ایران از نظر فنی به توافق پایبند بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------