آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ناتو مراسم عروسی را در افغانستان بمباران می کند اما از لابراتوارهای تولید هروئین می گذرد



اخبار,اخبارسیاست خارجی,لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه افتتاحیه کنفرانس نمایندگان مجالس علیه مواد مخدر سخنرانی کرد.

به گزارش ایسنا،  علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی امروز - ۱۳ آذر- در کنفرانس نمایندگان مجلس علیه مواد مخدر گفت: امیدوارم با توجه به نقش مهم و اساسی مجالس کشورها در تصویب قوانین و تبیین رویکردهای لازم برای مقابله و مواجهه با پدیده شوم مواد مخدر و قاچاق آن، اینگونه نشست‌ها تداوم یافته و تاثیر مثبتی بر روند جهانی مبارزه با مواد مخدر داشته باشد.

لاریجانی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: زمانی که درباره موضوعی زیاد صحبت می‌شود این نگرانی به وجود می‌آید که قصدی برای انجام کار نیست، در مسئله تروریست مستمرا همه صحبت می‌کنند اعم از کسانی که به تروریست‌ها کمک می‌کنند تا کسانی که با آن مبارزه می کنند اما همیشه می بینید که تروریست رشد پیدا می کنند.

وی ادامه داد: مسئله مواد مخدر هم همین گونه است من گزارش نماینده محترم سازمان ملل را گوش کرده‌ام یک چهارم مردم جهان مواد مخدر مصرف می‌کنند. اینکه ۳۰ میلیون نفر از مردم جهان مواد مخدر مصرف می‌کنند و ۲۰۰ هزار نفر در سال از این طریق می‌میرند .

لاریجانی با اشاره به اهمیت نگاه سازمان ملل در برخورد با این موضوع گفت: با افزایش تولید در افغانستان و در کل سه کنوانسیون تشکیل شده است و اکثر کشورهایی که در این کنفرانس حضور پیدا کرده اند قوانینی در این زمینه دارند و مستمرا شاهد مبارزه با مواد مخدر هستیم اما با این وجود تولید و مصرف مواد مخدر رشد داشته است پس مسیری که طی می کنیم منتج به نتیجه نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: با آقای لاروف موافق هستم و کسانی که فکر می کنند اگر مسئله مواد مخدر را در دنیا عادی سازی کنیم مشکل حل می شود مسیری را طی می کنند که نتیجه از وضعیت فعلی هم  بدتر خواهد شد.

وی افزود: تجربه ای که در جمهوری اسلامی داریم نشان می دهد که مبارزه باید جدی باشد، قوانین باید درست اجرا شود، کنوانسیون باید عمل کنند اما مشکل وجود دارد.

لاریجانی در تشریح عملکرد ناتو در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر گفت : حجم زیادی از مواد مخدر در افغانستان تولید می شود و در سال ۲۰۱۷ به ۹۰۰۰ تن رسیده در حالی که در سال ۲۰۰۸، ۲۰۰ تن بوده است. ظرف ۱۶ سال به ۹۰۰۰ تن رسیده است. آیا وقتی ناتو در سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفت دو هدف اعلام نکرده بود؟ هدف ابتدایی مبارزه با تروریسم در افغانستان است و هدف دوم مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده چه شد؟ در مسئله تروریسم که زاد و ولد تروریست‌ها افزایش پیدا کرده، نه تنها در افغانستان بلکه در عراق، سوریه و یمن مواد مخدر از ۲۰۰ تن به ۹۰۰۰ تن، پس ناتو چه کار می‌کند و برای چه به افغانستان رفت؟

وی تاکید کرد : من فکر می‌کنم مسئله‌ مهم اینجاست. دوستان که از پارلمان‌ها اینجا حضور دارید راحت‌تر می‌توانیم به نسبت دولت‌ها صحبت کنیم.

لاریجانی در ادامه گفت: سوال این است که آیا یک رفتار متوازنی برای مبارزه مخدر در دنیا وجود دارد یا کشورهای منطقه در این زمینه فعال هستند؟ مواد مخدری که در افغانستان تولید می شود برای ترانزیت به اروپاست و برخی کشورهای دیگر، چرا باید هزینه این موضوع را کشورهای مسیر ترانزیت پرداخت کنند، این موضوع بسیار مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

وی ادامه داد:  آیا اروپا سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر می‌دهد یا گردن کشورهای دیگر منطقه گذاشته است؟  مگر ناتو در افغانستان مستقر نیست چرا تجهیزات و امکانات کافی برای مبارزه با مواد مخدر نمی‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت : در افغانستان ۴۰۰ لابراتوار برای تولید هروئین وجود دارد. بیشترین مصرف‌کننده خطرناک در دنیا هروئین است آیا ناتو نمی‌تواند این لابراتوارها را بمباران کند؟ چطور ناتو مراسم عروسی در افغانستان را بمباران می‌کند اما لابراتوارهایی که مشخصات دارند را نمی‌تواند؟

وی ادامه داد: مقداری از مواد مخدر از طریق فرودگاه‌های افغانستان، ترانزیت هوایی می‌شود البته بخشی از زمین و بخشی از دریاست این فرودگاه‌ها کدام هستند؟ فرودگاه کابل، قندهار، هرات که فرودگاه‌ها در اختیار ناتو است. فکر می‌کنم سازمان ملل از کشورهایی که در افغانستان حضور دارند و مأموریت برای مبارزه با مواد مخدر دارند را بازخواست کند تا  همه کشورهایی که پارلمان‌هایشان در کنفرانس حضور دارند دارند با تأمین مواد مخدر مبارزه می‌کنند.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: اولین مسئله سازمان ملل قوانین عادلانه ای وضع کند که کشورها به میزان درگیری که با مواد مخدر دارند، رفتار عادلانه ای برای مبارزه داشته باشند.

وی ادامه داد: نمیشود در ایران و روسیه مرتبا هزینه دهیم. ترانزیت مواد مخدر بیشتر از مسیر ایران و پاکستان و برخی کشورهای دیگر صورت می گیرد بنابراین باید منشأ را کنترل کرد.

رییس مجلس خاطر نشان کرد: دولت افغانستان می گوید توانایی کافی برای مبارزه با مواد مخدر ندارد، تلاش می کند اما باید کشورهایی که در افغانستان مستقر هستند را به کار گرفت.

لاریجانی با اشاره به نقش ایران و روسیه در مبارزه با مواد مخدر گفت : برای کشورهای روسیه، ایران، چین، تاجیکستان و پاکستان در مسیر ترانزیت هستند مبارزه با مواد مخدر بسیار پراهمیت است. کشورهای عضو ناتو باید به وظایف خود عمل کنند و موضوع مبارزه سهم گذاری شود تا مبارزه با مواد مخدر جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: باید با سرمنشأ تولید مواد مخدر برخورد کنیم باید روش های مبارزه با مواد مخدر در کشورها را نیز بررسی کنیم. قبول داریم که غیر از مواد مخدر سنتی، مواد مخدر شیمیایی نیز تولید می شود، می توان در زمینه روش های مختلفی برای مبارزه با مواد مخدر بحث کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ما در جمهوری اسلامی قوانین روشنی برای مواد مخدر داریم و بیش از ۴۰۰۰ نفر در زمینه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده اند سازمان ملل اعلام کرده است که درصد کشفیات مواد مخدر از سوی نیروی انتظامی ایران حدود ۸۰ درصد بوده است که سهم زیادی در دنیا دارد، بنابراین باید در زمینه تجهیزات و امکانات دیگری که بشود مبارزه را گسترده کرد به نیروی انتظامی کمک شود.

وی ادامه داد: مدلی که در ایران وجود دارد در پنل موجود در این کنفرانس ، ارائه خواهد شد علاوه بر این از تلاش های دولت روسیه تشکر می کنیم و حتما پارلمان ها می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

لاریجانی تصریح کرد: البته می‌خواهیم علاوه بر قوانین بر تبادل اطلاعات تاکید داشته باشیم در حال حاضر ایران در روسیه تبادل اطلاعات دارند ولی باید حتی تبادل اطلاعات گسترش پیدا کند تا باندهای قاچاق شناسایی شود، این ساز و کار باید مورد توجه قرار گیرد و امیدوارم کنفرانس که به اتکای دومای روسیه برگزار شده مفید باشد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس کشورمان همچنین در حاشیه کنفرانس بین اللملی مبارزه با مواد مخدر با ویچسلاو والودین رییس مجلس دومای روسیه دیدار و و در یک نشست خبری مشترک شرکت کرد.

لاریجانی در این نشست خبری درباره صحبت‌های مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر ضربه زدن به مواضع ایران در سوریه گفت: این حرف ها گزاف است و ربطی به نیروهای ایرانی ندارد ، آن ها نمی توانند در این زمینه دسترسی داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از نظر اسناد بین المللی و قوانین کاستی در زمینه مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد، گفت: اما احتیاج به اراده هایی است تا منشاء مواد مخدر که اکثرا در افغانستان است از بین برود مخصوصا لابراتورهای مختلفی در افغانستان وجود دارد که باید ناتو مسئولیت خود را نسبت به این موضوع شناسایی و عمل کند.

وی همچنین تاکید کرد: سازمان ملل در این زمینه باید نقش موثرتری داشته باشد و ادامه داد امیدوارم در پایان این کنفرانس مسیر و نقشه راه روشنی برای مبارزه با مواد مخدر در منشاء آن ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ملاقات با آقای ولادین رئیس مجلس دومای روسیه در خصوص همکاری های اقتصادی بین ایران و روسیه بحث هایی صورت گرفت و پروژه های مهمی مطرح شد که باید پیگیری شود.

لاریجانی در خصوص اوضاع یمن توضیح داد: در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری های مشترکی بین ایران و روسیه وجود دارد در این زمینه کشورهای زیادی در خصوص مبارزه با تروریست حرف می زنند اما در نهایت ایران و روسیه در این زمینه عمل کردند و ضربه های مهمی به تروریست مخصوصا داعش در سوریه زده اند.

وی با بیان اینکه ایران به درخواست دولت عراق با این کشور در زمینه تروریست همکاری کرده است، اظهار داشت: این همکاری به نحوی بوده است که امروز داعش در عراق تقریبا حضور ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مذاکرات ایران و روسیه در خصوص مبارزه با تروریسم و همکاری مشترک در این زمینه همچنان استوار است چرا که تروریست ها ضربه خورده اند اما از بین نرفته اند و می توانند در جای دیگری حضور پیدا کنند.

لاریجانی در خصوص وضعیت یمن عنوان کرد: از ابتدا در زمینه حل مسئله یمن تاکید به راه حل سیاسی داشتیم و عنوان شد که گروه های سیاسی دولت وحدت ملی ایجاد کنند اما برخی کشورها می خواهند از طریق نظامی موضوع را پیگیری کنند که توفیق پیدا نخواهند کرد و ما مجددا بر راه حل همکاری سیاسی تاکید می کنیم.

وی در زمینه صحبت های اسرائیل مبنی بر ضربه زدن به مواضع ایران در سوریه عنوان کرد: حرف های اسرائیل حرف های گزافی است و ربطی به نیروهای ایرانی ندارد و آن ها نمی توانند در این زمینه دسترسی داشته باشند.

لاریجانی تاکید کرد: اما رفتار اسرائیل رفتار نظامی گری در سوریه است و آن را محکوم می کنیم و متاسفانه برخی کشورها رفتارهای ماجراجویانه در منطقه دارند اما موفق نخواهند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این کنفرانس خبری در خصوص ضربه زدن اسرائیل به سوریه و میزان همکاری روسیه در این زمینه بیان داشت: این موضوع ربطی به بحث ایران و روسیه ندارد و اسرائیل همیشه رفتار متجاوزانه نسبت به سوریه داشته است و این رفتار همیشه برای منطقه مشکل زا بوده و روس ها نیز همیشه در این زمینه هشدارهایی داده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------