آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آمریکا کجا را هدف گرفته است؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,فرودگاه مهرآباد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در طول روزهای گذشته با انتشار بیانیه‌ای جدید اعلام کرد که چند شرکت هواپیمایی ایرانی را در کنار چند شخص فعال در دور زدن تحریم‌ها تحت تحریم جدید قرار داده است، تحریم‌هایی که می‌تواند مشکلاتی جدید برای این ایرلاین‌های ایرانی ایجاد کند.

به گزارش ایسنا،  آمریکا پس از توقف تعامل‌های اقتصادی خود با جمهوری اسلامی بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایران را با تحریم روبه‌رو کرد که یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در این حوزه صنعت حمل و نقل هوایی بود.

این صنعت که هنوز با گذشت 40 سال تحت سیطره آمریکا قرار دارد و در بسیاری از حوزه‌ها با انحصار این کشور روبه‌روست، هنوز برای معامله با ایران محدودیت‌های جدی دارد و پس از خروج آمریکا از برجام این مشکلات را گسترده‌تر نیز کرده است.

پس از آنکه اعلام شد مجوزهای اوفک برای فروش هواپیما به ایران ظرف چند ماه آینده لغو می‌شوند، این وزارتخانه آمریکایی در بیانیه‌ای جدید فهرستی از چند تحریم را علیه صنعت هوایی ایران اعلام کرده که در این بین نام چهار شرکت هواپیمایی ایرانی به همراه هواپیماهایشان به چشم می‌خورد.

براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا 31 هواپیما از ایران تحریم می‌شوند که از این تعداد 12 فروند مربوط به ماهان، 9 فروند مربوط به کاسپین، پنج فروند مربوط به معراج و پنج فروند مربوط به پویاایر است.

هرچند آمریکا نمی‌تواند با تحریم‌های جدید خود توقف به فعالیت‌های بین‌المللی ایران را توقع داشته باشد، اما قطعا رفت و آمدها با محدودیت‌هایی جدید مواجه می‌شود. بعضی از شرکت‌های ایرانی در سال‌های اوج‌گیری تحریم برای سوخت‌گیری یا به زمین نشستن در بعضی از فرودگاه‌های بین‌المللی با محدودیت مواجه شده‌اند و همین امر باعث می‌شد حتی دریافت سوخت برای پرواز بازگشت به ایران نیز برای آنها هزینه‌بر شده و یا حتی غیرممکن شود.

تحریم‌های جدید آمریکا برای این چهار ایرلاین ایرانی نیز با همین هدف صورت می‌گیرد. همان‌طور که برای پرواز چند هفته پیش وزیر خارجه آمریکا مشکلاتی در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی به وجود آمده بود، احتمال آن وجود دارد که پروازهای این شرکت‌های هواپیمایی با محدودیت‌های این چنینی روبه‌رو شوند. البته تنها ایرلاین در این فهرست که پروازهای بین‌المللی طولانی‌مدت دارد ماهان است که شاید برای تعدادی از برنامه‌های پروازی این ایرلاین ایرانی مشکلاتی به وجود آید.

اصلی‌ترین نگرانی در این حوزه به تهدید وزارت خزانه‌داری آمریکا باز می‌گردد که اعلام کرده خدمات مربوط به فرود و خدمات فرودگاهی به این شرکت‌ها با تحریم‌های جدید آمریکا مواجه خواهد شد و شاید همین مساله باعث شود بسیاری از فرودگاه‌ها در فضای بین‌المللی ترجیح دهند ریسک پذیرش این ایرلاین‌ها در فرودگاه‌های خود را نپذیرند.

پیش از این نیز هواپیمایی ماهان با تحریم‌های یک جانبه آمریکا مواجه بود و تعدادی دیگر از ایرلاین‌های ایرانی نیز از سوی این کشور تهدید یا به طور عملی تحریم شده بودند.

ایران‌ایر به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران در حال حاضر تحریم نیست، اما برای خرید هواپیماهای جدید با محدودیت مواجه خواهد بود. ایران‌ایر قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را پس از برجام نهایی کرده که تاکنون تنها 11 فروند آن تحویل شده و در مدت زمان باقی‌مانده حتی در صورت امکان‌پذیر شدن اجرای قراردادها پیگیری آن بسیار سخت پیش‌بینی می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------