آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا خواستار اعمال فشار بر آمریکا برای تضمین اجرای برجام است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , برجام

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی گزارش داد: کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا خواستار اعمال فشار اروپایی‌ها بر آمریکا برای تضمین انجام اجرای برجام شده است. این به معنی فاصله گرفتن اتحادیه اروپا از موضع ضد ایرانی رییس‌جمهور ترامپ است.

 به گزارش ایسنا، پایگاه تحلیلی لوبلاگ در گزارشی درباره تاثیر رییس‌جمهور آمریکا بر روابط ایران و اتحادیه اروپا نوشت: کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را یک موفقیت مهم بین‌المللی به ویژه برای دیپلماسی اتحادیه اروپا دانسته است. این کمیته همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است تا کماکان به اعمال فشار بر آمریکا برای اجرای عملی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد.

 

بسیاری از کارشناسان آمریکایی هشدار داده‌اند که خصومت رییس‌جمهور ترامپ در قبال ایران و برجام در شرایطی که پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق تایید شده است، احتمالا واشنگتن را بیشتر از تهران منزوی خواهد کرد. آنها به ویژه به تعهد متحدان اروپایی آمریکا به این توافق تا زمانی که ایران نیز به توافق پایبند می‌ماند، اشاره می‌کنند. رای کمیته روابط خارجی به این معناست که اولا پارلمان اروپا مسئولیت اجرای برجام را متوجه آمریکا می‌داند، نه ایران.

 

ثانیا، حامل این پیام مهم سیاسی است که اتحادیه اروپا با عدم پیروی از موضع آمریکا در حمایت از عربستان در برابر ایران، در حقیقت استقلال راهبردی خود را نشان داد و یک دیدگاه جایگزین برای منطقه ارائه داد؛ دیدگاهی مبنی بر اینکه منافع مشروع تمام طرف‌ها می‌بایست در یک نظام امنیت جمعی منطبق شود.

 

لوبلاگ در ادامه گزارش داد: استقبال عجیب و غریب ترامپ از رژیم سعودی تعجب افراد بسیاری را در اروپا برانگیخت. پارلمان اروپا اخیرا بارها نقض حقوق بشر در عربستان سعودی، جنگ یمن، تبلیغ مسلک افراط‌گرایانه وهابیت توسط سعودی‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد. وهابیت مکتبی است که ایدئولوژی گروه‌هایی همچون داعش و القاعده را تغذیه می‌کند. این در حالی است که ایران به تازگی یک انتخابات سراسری برگزار کرده و مردم این کشور نیز به گشایش در برابر غرب رای داده‌اند. رای‌گیری اخیر در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا درواقع راهی برای انکار اقدام ترامپ برای تهدید نشان دادن ایران است.

 

ثانیا، تلاش بدون مزد ترامپ برای دلخور کردن اروپایی‌ها از طریق سرزنش آنها به دلیل عدم پرداخت بودجه دفاعی، توهین به آلمانی‌ها، هل دادن نخست وزیر یک کشور هم پیمان و سرباز زدن از پایبندی به اصول دفاع جمعی که در ماده پنج قانون مربوط به ناتو به آن اشاره شده است، انتقادات تند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، قدرتمندترین سیاستمدار اروپا را به همراه داشته است.

 

در این میان، فاصله گرفتن اتحادیه اروپا از مواضع تند ضد ایرانی ترامپ را ساده‌تر می‌شود. رویکرد بی اعتنای ترامپ به متحدان اروپایی بدون شک اعضای پارلمان اروپا را ترغیب کرده است تا از لفظ اعمال فشار بر واشنگتن حمایت کنند. چنین ادبیاتی معمولا در قبال کشورهایی همچون ایران و روسیه و نه آمریکا مورد استفاده قرار  می‌گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------