آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

چرا ایران فرصتی برای اروپاست؟ / آیا موگرینی، سیاست خارجی اروپا را از امریکا جدا می کند و وارد فاز جدیدی از روابط با تهران می شود؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,موگرینی

اینترنشنال پولیتیک اند سوسایتی نوشت: نتیجه انتخابات ایران پذیرش یک دوره چهار ساله دیگر برای حسن روحانی بود. پیروزی او به معنی ادامه تعامل با غرب است که از 2013 و بعد از توافق هسته ای تا کنون ادامه داشته است. با توجه به تردیدها درمورد دولت جدید آمریکا، اتحادیه اروپا امروز نقش کلیدی را در این تعامل بازی میکند. با انتخاب مسیر تعاملی با ایران، اروپا میتواند سیاست خارجی خود را در مسائل مهم سیاسی جهان از آمریکا جدا کند. 

به گزارش انتخاب ؛ دوران کوتاه اما فشرده و مهم تبلیغات انتخاباتی ایران نشان داد که مناظره های سیاسی زنده در انتخابات بسیار تاثیرگذار است. در این رقابت ها در هر دو طرف، یکی از کاندیداها به نفع کاندیدای اصلی کناره گیری کرد و درنهایت انتخاب مردم میان دو روحانی اصلی بود. یکی حسن روحانی و دیگری ابراهیم رییسی. 

 

برای جامعه اروپایی و جامعه بین الملل نتیجه انتخابات در ایران نشان دهنده تداوم سیاست خارجی فعلی تهران است. برای آنها این انتخابات یک رفراندوم برای برجام بوده است. فدریکا موگرینی در توییتر خود پیروزی قاطع روحانی را تبریک گفت. او اولویت های اتحادیه اروپا را در 160 کاراکتر خلاصه کرد و گفت اتحادیه اروپا آماده کار برای ادامه تعهدات به برجام و تعامل گسترده با ایران درمسیر صلح منطقه و برآورد مطالبات مردم ایران است.

 

در شرایط که توافق با آمریکا برای عدم اعمال تحریم های جدید بعید به نظر می رسد، اروپا باید ابتکار عمل را در دست بگیرد.

 

ابتکار عمل اروپا می تواند این باشد که تامین مالی پروژه های ایران را از زیر سایه تحریم های های موجود خارج کند. نکته ای که موگرینی بر آن اشاره داشت تعامل ایران و اروپاست. این توافق دو جانبه برای همکاری با ایران است. این همکاری ها برای خروج از مساله هسته ای است که 12 سال تنها مساله فی مابین ایران و غرب بوده است.

 

از هر دو حنبه اصطکاک هایی با آمریکا وجود خواهد داشت. دولت ترامپ و کنگره هر دو بر این باورند که تعامل تجاری با ایران به تقویت دولت ایران منتهی میشود. از این منظر باید توجه داشت که دولت آمریکا در پی همکاری با ایران در مسائل محدودی نظیر داعش در عراق است. اعضای کنگره از هر دو حزب میخواهند ایران را با تحریم های جدید از فعالیت های موشکی و فعالیت هایش در سوریه و یمن بازدارند.

 

گسترش روابط تجاری با ایران در مقابل مقاومت های آمریکا نیاز به دوراندیشی شجاعانه ای از سوی اتحادیه اروپا دارد.

 

این مساله در نکته سوم مد نظر موگرینی نهفته بود. اعراب و اسرائیل بر این باورند که مشکل برجام محدودیت برنامه های هسته ای نیست بلکه وضعیت سیاست ایران در منطقه در پی روی کار آمدن اوباما بوده است. از دید اعراب و اسرائیل سفر ترامپ به ریاض و اورشلیم نشان دهنده اهمیت این منطقه است و تنها جنبه سمبلیک نداشته .

 

این چالش سیاست حارجی برای اتحادیه اروپا است. انتخاب مجدد روحانی به معنای تعامل بین اروپا و ایران است. تنش ها با آمریکا نیز در عین حال بالا خواهد رفت.

 

با اینکه آمریکا احتمالا از برجام خروج نخواهد کرد اما آنها دائما به صورت کلامی این توافق را مورد حمله قرار میدهند. افزایش روابط دو جانبه ایران و اروپا در مقابل مقاومت آمریکا به شجاعت نیاز دارد. اروپایی ها این ویژگی را دارند ودر زمان آغاز مذاکرات هسته ای در سال 2003 نیز نشان دادند از بی باکی لازم بهره مندند. آنها باید خود را از سیاست های امنیتی کلیدی آمریکا جدا کنند و به طور مستقل در عرصه سیاست جهانی ظهور کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------