آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

ترکمنستان خواستار صادرات ۷ میلیارد متر مکعب گاز به ایران شد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترکمنستان

مدیر شرکت دولتی گاز ترکمنستان گفت کشورش قصد دارد امسال میزان عرضه گاز به ایران را در همان حد سال گذشته یعنی ۷ میلیارد متر مکعب حفظ کند.

 به گزارش  تسنیم به نقل از رویترز، میرات آرچایف، مدیر شرکت دولتی گاز ترکمنستان(ترکمن گاز) گفت، کشورش قصد دارد امسال میزان عرضه گاز به ایران را در همان حد سال گذشته یعنی 7 میلیارد متر مکعب حفظ کند.

 

وی همچنین گفت، ترکمنستان قصد دارد امسال صادرات گاز به چین را از 35 میلیارد متر مکعب سال گذشته به 38 میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

 

گفتنی است ترکمنستان در زمستان سال گذشته به بهانه بدهی اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرده بود. وزارت امور خارجه ترکمنستان در آن مقطع گفته بود بدهی گازی ایران از عمل نکردن شرکت ملی گاز ایران به مقرره «بگیر یا بپرداز» ناشی می شود که در قرارداد گازی امضا شده بین طرفین درج شده است.

 

رقم این اختلاف به 1.8 میلیارد دلار می رسد و تاریخ آن به بیش از یک دهه قبل برمی گردد.

 

ایران خود میادین گازی عظیمی در جنوب کشور دارد، اما برای توزیع گاز در استان های شمالی به ویژه در فصل سرما، از سال 1997 به این طرف از ترکمنستان گاز وارد می کند.

 

ترکمنستان پس از قطع خرید گاز توسط روسیه از این کشور در سال گذشته میلادی با کمبود منابع ارزی مواجه است. با توقف خرید گاز روسیه از ترکمنستان، در حال حاضر چین بزرگترین مشتری گاز این کشور به شمار می رود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------