آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نتانیاهو: جامعه بین‌الملل یکپارچه علیه ایران بایستد

«جامعه بین‌الملل در برابر این تجاوز ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، یکپارچه بایستد. ایران به طور مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی خود، حماس و دیگران، در حال انجام یک…

سی‌ان‌بی‌سی: تنش در خاورمیانه قطر را به ایران و ترکیه نزدیک‌تر می‌کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,قطر

شبکه سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به قطع روابط چند کشور عربی با قطر گزارش داد: اختلاف شدید میان قطر و کشورهای عربی بزرگ می‌تواند دوحه را به ترکیه و ایران نزدیک‌تر کند که در نهایت به تغییر سیاست‌های خاورمیانه منجر خواهد شد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، هفت کشور شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، بحرین، لیبی، مالدیو و  دولت مستعفی یمن به بهانه حمایت دوحه از تهران و گروه‌های مقاومت از جمله اخوان‌المسلمین و حماس روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند. مقامات قطری تاکید دارند که از تروریسم حمایت نمی‌کنند و این تنش دیپلماتیک به دلیل ادعاهای ساختگی و بی‌اساس به وجود آمده است.

 

بنا به گزارش رویترز، دوحه اکنون با یک چالش اقتصادی پیش رو است چراکه این کشور برای 80 درصد از واردات مواد غذایی‌اش به همسایگانش وابسته است.

 

امین سیکل، رئیس مرکز مطالعات اسلامی و عربی در دانشگاه ملی استرالیا معتقد است که قطر برای مواجهه با این چالش به دنبال دوستان دیگر خواهد رفت و ممکن است روابط خود را با ایران و ترکیه تسریع و تقویت کند. هر دوی این کشورها گفته اند که برای کاهش این اختلافات آماده هستند.

 

تحلیلگران اندیشکده اوراسیا نیز می گویند: دوحه به طور واضح و شفاف موضع سیاست خارجی‌اش و هم پیمانی‌هایش را تغییر خواهد داد. فشار از سوی اعراب ممکن است رهبری قطر را به برقراری روابط نزدیک‌تر با ایران و ترکیه ترغیب کند. در نتیجه ممکن است قطر شورای همکاری خلیج (فارس) را به طور کامل ترک کند.

 

اغلب دولتهای عربی در سال 2016 ایران را به عنوان یک رقیب نگریستند و دوحه نیز پس از افزایش تنش میان تهران و ریاض سفیر خود را از ایران فراخواند. اما در ماه های گذشته، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی برخلاف امیال ریاض عمل کرده و وی در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بر تقویت روابط دو جانبه بیش از هر زمان دیگری تاکید کرده است.

 

تحلیلگران اوراسیا همچنین می گویند که روابط دوستانه تر میان تهران-دوحه ممکن است بر اتحاد قطر با آمریکا نیز تاثیر بگذارد.

 

امین سیکل در این باره گفت: این وضعیت آمریکا را بر سر دوراهی قرار خواهد داد. آمریکا پایگاه‌های نظامی بزرگی در قطر دارد اما به طور همزمان نیز می خواهد روابط نزدیکش را با عربستان حفظ کند.

 

براساس این گزارش، پایگاه هوایی العدید قطر 11 هزار نیروی آمریکایی را در خود جای داده و یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی واشنگتن در خاورمیانه است.

 

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به ریاض از دولتهای عرب حاشیه خلیج (فارس) خواست تا ایران را منزوی کنند. بنابراین، اختلافات میان اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) به نفع ایران خواهد بود.

 

هرچند هنوز بسیار زود است که از این وضعیت بتوان نتیجه گیری نهایی کرد به ویژه اینکه ریاض و دوحه پیش از این توانسته‌اند از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------