آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

تشکیل ستاد برگزاری مراسم تحلیف رییس‌جمهور/ تاخیر در صدور ویزای عربستان برای هیات کنسولی ایران



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,بهرام قاسمی

سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خود با رسانه‌ها در مورد تصمیم اخیر کویت در ارتباط با کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور گفت: اقدامی که از سوی کویت انجام شد قابل سرزنش است و اقدام زیبایی نبود.

 ستاد برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری تشکیل شده است

سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مهمانان خارجی که قرار است در مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان شرکت کنند، گفت: ستاد برگزاری مراسم تحلیف در راستای دعوت از مهمانان برای شرکت در این مراسم در وزارت خارجه و با حضور نمایندگان و برخی از مقامات دفتر ریاست جمهوری تشکیل شده است.

 

بهرام قاسمی با بیان اینکه این ستاد از مدتی پیش فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: در سطح خوبی از سایر کشورها در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند، به خصوص از کشورهای همسایه قرار است هیات‌های متعددی به ایران بیایند و این حضور قابل توجه است.

 

هنوز از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران ویزا صادر نشده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد بحث صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی در قالب هیات کنسولی جهت استقرار در عربستان برای رسیدگی به وضعیت کنسولی حجاج ایرانی تصریح کرد: هنوز از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران ویزا صادر نشده است.

 

وی با بیان اینکه طرف مقابل در این زمینه تحقیق کرده است و گروه کنسولی باید پیش از اعزام حجاج در عربستان مستقر شوند، خاطر نشان کرد: موضوعی که به ابهامات در این زمینه مقداری اضافه می‌کند در ارتباط با شرایط و مکانیزم‌هایی است که این هیات قرار است تحت آن به وظایف خود عمل کند. هنوز این شرایط و مکانیزم ها روشن نشده و این مساله مهمی است.

 

وی افزود: صرف دریافت ویزا با حضور دیپلمات‌های ما در خاک عربستان مساله ما نیست، بلکه باید روشن شود که این گروه چگونه می‌تواند وظایف کنسولی خود را انجام دهد و چه شرایط و مکانیزم‌هایی در این ارتباط در نظر گرفته شده است، این‌ها مساله مهمی است.

 

این دیپلمات کشورمان افزود: اگر برای این 10 نفر ویزا صادر شود ولی آنها امکان ارتباط با ارگان های مرتبط سعودی و انجام اقدامات فوری لازم را نداشته باشند، فکر نمی‌کنم آنها بتوانند رسالت و ماموریتی که بر عهده دارند را انجام دهند.

 

سفر نماینده چین در امور سوریه به تهران به درخواست طرف چینی انجام شد

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر نماینده چین در امور سوریه به تهران گفت: این دعوت به درخواست طرف چینی انجام شده بود و در جریان این سفر در مورد مسائل منطقه از جمله موضوع سوریه رایزنی شد.

 

با نگاه سازنده به روابط‌مان با کشورهای همسایه‌ ادامه می‌دهیم

خبرنگاری در این نشست با اشاره به اقدام کویت جهت کاهش دیپلمات‌های ایرانی در این کشور خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت این تحلیل وجود دارد که این موضوع به کشور عمان نیز تعمیم داده شود و این کشور نیز براساس برخی فشارها چنین تصمیمی بگیرد؟ که سخنگوی وزارت خارجه این موضوع را تحلیل این خبرنگار عنوان کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم در حد امکان با همسایگانمان در چارچوب منافع ملی کشورمان در ارتباط و تعامل باشیم و با نگاه سازنده روابط خود را ادامه دهیم.

 

وی افزود: البته طی سالیان گذشته کشورهای ثالثی بوده اند که تلاش کرده اند با برخی اقدامات منطقه را ناامن کنند و در این زمینه هوشیاری ملت‌ها و دولت‌های منطقه بسیار مهم است و همانطور که گفتم ما سعی می کنیم با نگاه سازنده خود به روابطمان با کشورهای همسایه‌مان ادامه داده و آن را گسترش دهیم.

 

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احکام دادگاه‌های آمریکایی و کانادایی علیه ایران و حکم آنها برای مصادره برخی از اموال ایران در این کشورها اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتیم ما از طریق سیستم قضایی این احکام را دنبال می‌کنیم. وکلای ما در حال پیگیری این موضوع هستند. در گذشته نیز در برخی از نقاط جهان به خاطر سوء تفاهماتی بعضا با این مشکلات روبرو بوده‌ایم که با کمک سیستم قضایی آن را حل کرده‌ایم و در موردهای اخیر نیز فکر می کنیم که می‌توانیم این موضوعات را از طریق سیستم قضایی دنبال کنیم.

 

بنیاد علوی ربطی به دولت ایران ندارد

وی همچنین در پاسخ به موضوع بنیاد علوی نیز گفت: بنیاد علوی یک بنیاد غیر انتفاعی است و ربطی به دولت ایران ندارد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحثی که بین ایران و افغانستان در ارتباط با مسائل آبی وجود دارد، گفت: این موضوع (مسائل آبی بین ایران و افغانستان) بحث جدیدی نیست و سابقه طولانی دارد و از پیش از انقلاب این موضوع مطرح بوده است.

 

دور بعدی مذاکرات با افغانستان تا یک ماه آینده در کابل برگزار می‌شود

وی با اشاره به بحث سدسازی از سوی افغانستان در رودخانه مرزی دو کشور از جمله سد سلما تصریح کرد: این موضوع مباحث جدیدی را به وجود آورده است و مورد مذاکره طرفین نیز واقع شده است. در سفر اخیر وزیر امور خارجه به افغانستان در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور افغانستان به صورت مفصل بحث آب مطرح شد. البته مسائل زیادی بین ایران و افغانستان با ویژگی‌های خاص خود مطرح است و در همین چارچوب تصمیم بر تشکیل پنج کمیته مشترک بین دو کشور گرفته شد. این کمیته‌ها اکنون تشکیل شده‌اند و یکی از این کمیته‌ها، کمیته آب است.

 

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه دور اول مذاکرات این کمیته‌های مشترک حدود یک ماه پیش در تهران برگزار شد، گفت: فکر می‌کنم دور بعدی این مذاکرات تا یک ماه آینده باید در کابل برگزار شود.

 

قاسمی با بیان اینکه با توجه به اهمیت آب و وضعیت اقلیم ایران از چند ماه پیش بخشی به نام دیپلماسی آب در وزارت امور خارجه تشکیل شده و به صورت تخصصی و با مشارکت دستگاه‌های تخصصی ذیربط موضوع آب را دنبال می‌کند، گفت:‌در این خصوص مسائل مربوطه را با توان و اراده بیشتری در چارچوب احقاق حق خود دنبال می‌کنیم.

 

اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی در دست بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در مورد نظر وزارت امور خارجه در ارتباط با اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرده‌اند و مباحثی که در این زمینه در چند وقت اخیر در دو کمیسیون مجلس مطرح شده است، تصریح کرد: این موضوع در دست بررسی است و امری است که از مدت‌ها پیش مطرح شده، بحث قابل توجهی است و از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

قاسمی گفت: اگر به اجماع و تفاهمی در این زمینه در کشور برسیم در مجموعه دولت، پارلمان و وزارت امور خارجه می‌توانیم به راهکارهایی برای حل و فصل این مشکل دست پیدا کرده و این نقیصه را جبران کنیم.  

 

این دیپلمات کشورمان در نشست خبری خود که بیش از یک ساعت طول کشید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عربستان به تعهد خود در مورد صدور روادید برای هیأت کنسولی ایران تاکنون عمل نکرده و ابهاماتی که در مورد سازوکارهای فعالیت این هیأت همچنان وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که ایران به خاطر عدم پایبندی عربستان به تعهداتش در بحث اعزام حجاج به این کشور تجدید نظر کند؟ تصریح کرد: همانطور که اشاره کردید در صدور روادید برای هیأت کنسولی ایران تأخیر شده است و یک سری ابهاماتی در مورد چگونگی فعالیت این هیأت و مکانیسم‌هایی که برای انجام وظایفشان در اختیار خواهند داشت، وجود دارد. ولی در حال حاضر زود است که در مورد اصل حج و اعزام حجاج ایرانی به عربستان به خاطر این مسأله اظهار نظر کنیم.

 

در مورد سفر حج ابهامات هست ولی باید صبر کرد

وی ادامه داد: امیدواریم در اسرع وقت دولت عربستان این ابهامات را برطرف کند،‌ برای هیأت کنسولی ایران روادید صادر کند و این هیأت بتواند وظایف خود را در ارتباط با اقدامات کنسولی انجام دهد. همان طور که گفتم اکنون خیلی زود است در مورد آنچه که شما اشاره کردید اظهار نظر کنیم. باید منتظر بمانیم و در صورت نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط و نظام تصمیمات لازم را می‌گیرند. همان‌طور که گفتم ابهامات هست ولی باید صبر کرد.

 

کشورهای اسلامی با جدیت بیشتری به موضوع فلسطین ورود پیدا کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با مسجدالاقصی و افزایش فشارهای امنیتی خود در این ارتباط گفت: مواضع ایران در ارتباط با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تضییع حقوق فلسطین از سوی این رژیم روشن و مشخص است. اخیراً با توجه به تحولات اخیر دو بیانیه صادر کرده‌ایم و در تماس‌ها و رایزنی‌های خود با سایر کشورها این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و تلاش خود را برای کمک به فلسطینی‌ها به کار گرفته‌ایم.

 

بهرام قاسمی ادامه داد: متأسفانه به خاطر ویژگی‌های برخی از کشورهای اسلامی و وضعیتی که در جهان اسلام است، رژیم صهیونیستی جری‌تر شده است و با جرأت بیشتری به جنایت‌ می‌پردازد. باید از کشورهای اسلامی خواست که با جدیت بیشتری به این صحنه ورود پیدا کنند و به جای پرداختن به مسائل دیگری که جز خفت برای جهان اسلامی چیزی به همراه ندارد به رسالت خود در مورد مسأله فلسطین بپردازند.

 

در طول دو سال گذشته به کرات با بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه بوده‌ایم

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه در ارتباط با اینکه آمریکایی‌ها روح و متن برجام را نقض کرده‌اند و واکنش ایران نسبت به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها در ارتباط با موضوع برجام، تصریح کرد: در طول دو سال گذشته به کرات با بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه بوده‌ایم. این موضوع را در کمیسیون مشترک برجام که اخیراً در وین برگزار شد با تمام توان پیگیری کردیم. کشورهای اروپایی نیز با توجه به مواضعشان، تذکرات و هشدارهایی را در این ارتباط به آمریکایی‌ها داده‌اند و تأکید کرده‌اند که آمریکایی‌ها نمی‌توانند برجام را نادیده بگیرند چرا که توافقی چندجانبه است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مکانیسم‌هایی در مورد برخورد با این بدعهدی‌ها در خود برجام در نظر گرفته شده است، افزود: در کشور نیز کمیسیون عالی نظارت بر اجرای برجام مشغول به فعالیت است. وزارت امور خارجه گزارشات خود را در این ارتباط به این کمیسیون ارائه می‌کند و این کمیسیون نیز در صورت لزوم و بر اساس ضرورت تشکیل جلسه می‌دهد و تصمیم‌گیری می‌کند.

 

بحث گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران در حال بررسی است

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از مدتی پیش بحث گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح بوده و اکنون تأسیس این دفتر در کجا و در چه مرحله‌ای متوقف شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی انجام اقداماتی راحت و انجام اقداماتی سخت است. به طور معمول تخریب آسان است ولی ایجاد، کار سختی نیست.

 

قاسمی گفت: موضوعی که شما مطرح کردید در دستور کار ایران قرار دارد، در حال بررسی است و وقتی بررسی‌ها در مجموعه کشور نهایی شد نتایج آنها را اعلام می‌کنیم.

 

سفیر ایران در کویت باقی خواهند ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد فراز و نشیب‌های ایجاد شده در ارتباط با روابط ایران و کویت و تصمیم کویت مبنی بر کاهش دیپلمات‌های ایرانی در این کشور، گفت: دیپلمات‌های ایرانی از کویت اخراج نشده‌اند و یا به عنوان عنصر نامطلوب قلمداد نشده‌اند بلکه کویت اعلام کرده که ایران تعداد پرسنل‌خود را در سفارتخانه‌اش در این کشور کاهش دهد. در روز پنج‌شنبه سفیر ایران در کویت با مقامات وزارت امور خارجه این کشور دیدار داشته و در آنجا به سفیر ایران گفته شده که بهتر است تعداد پرسنل سفارت ایران در این کشور کاهش پیدا کند و در این ارتباط حدود یک ماه و نیم نیز فرصت در اختیار نمایندگی قرار داده شده است که بر اساس تشخیص خود تعدادی از پرسنل را به ایران باز گردانند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما همواره روابط مثبتی به خصوص در حوزه خلیج فارس با کویت داشته‌ایم، گفت: اقدام اخیر از سوی کویت اقدام زیبایی نبود، و قابل سرزنش است، گرچه ما می‌توانیم همچنان گفت‌وگوها و تماس‌های خود را داشته باشیم. سفیر ایران در کویت باقی خواهند ماند.

 

وی با بیان اینکه چنین انتظاری از کویت وجود نداشت، ادامه داد: البته گاهی اوقات باید برخی از شرایط و بعضی از مشکلاتی که کشورها با آن روبرو می‌شوند را درک کرد.

 

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد اقدام متقابل ایران و اینکه آیا ایران نیز تصمیم به کاهش تعداد دیپلمات‌های کویتی در تهران خواهد گرفت یا نه، تصریح کرد: ما حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌داریم و در زمان لازم و در صورت نیاز اقدام می‌کنیم.

 

وی افزود: تعداد دیپلمات‌های کویتی در ایران بیش از تعداد افراد ما در کویت نیست.

 

رفت و آمدها بین ایران و عراق امری غیرطبیعی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رفت و آمدهای اخیر بین مقامات ایران و عراق از جمله سفر وزیر دفاع عراق به تهران و سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد گفت: ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه با یکدیگر تماس‌هایی داشته و خواهند داشت.

 

وی با بیان اینکه این رفت و آمدها امری غیرطبیعی نیست و این سفرها همواره در دستور کار دو طرف بوده است، گفت: ایران و عراق زمینه‌های زیادی را برای همکاری مشترک در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و... دارند. در جریان این سفرها در ارتباط با موضوع مبارزه با تروریسم، تحولات منطقه و روابط دو کشور بحث و گفت‌وگو می‌شود.

 

قاسمی همچنین تأکید کرد: روابط ایران و عراق به سایر کشورها ربطی ندارد، این‌که این روابط چگونه و در چه سطحی باشد به دیگران مربوط نیست.

 

رفتار دولت آمریکا با دقت بسیار در حال رصد است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با این‌که گفته شده هیاتی از سوی ترامپ تشکیل شده تا موضوع برجام و نحوه انجام تعهدات از سوی ایران را مورد بررسی قرار دهد، گفت: گفتار و کردار همیشه همسان نیست. با برخی از گفتارها نمی‌شود برخی از رفتارها در آینده را تبیین کرد. همان‌طور که شما اشاره کردید تیمی از سوی ترامپ تشکیل شده و این هم در ادامه مواضع قبلی و صداهایی است که از درون واشنگتن شنیده می‌شود و جدید نیست. از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این صداها شنیده شده است.

 

قاسمی ادامه داد: این‌که در آینده چه اتفاقی می‌افتد، نقش وزارت خارجه آمریکا در این قضیه در کجا قرار دارد و این گروه چه رابطه‌ای با وزارت خارجه آمریکا می‌تواند داشته باشد، جزء ابهامات و سوالات زیادی است که در این ارتباط وجود دارد و باید منتظر ماند و دید که این گفتار و سخنان که از جانب واشنگتن شنیده می‌شود به کجا منتهی می‌شود. در این مدت سخنان زیادی شنیده‌ایم و به آنها عادت کرده‌ایم. آن‌چه که در شرایط فعلی مهم است، کردار است نه گفتار و ما براساس کردارها تصمیم می‌گیریم.

 

این دیپلمات کشورمان تاکید کرد: رفتار دولت آمریکا با دقت بسیار در حال رصد است و آن را با حساسیت بالایی دنبال می‌کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر اسماعیل هنیه رئیس سیاسی دفتر حماس به تهران و زمان انجام این سفر، گفت: این موضوع از جمله صحبت‌هایی است که در سطح رسانه‌ها مطرح شده و ما در عمل چیز مشخصی را در این ارتباط از کانال‌های رسمی دریافت نکردیم.

 

برخی از سخنان آمریکایی‌ها مصداق مداخله در امور داخلی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد بیانیه‌ اخیر کاخ سفید در ارتباط با بازداشت اخیر یک تبعه آمریکایی در ایران و دیگر اتباع این کشور که در زندان‌های ایران به سر می‌برند و تهدیدهایی که در این ارتباط از سوی کاخ سفید صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: صحبت از فردی آمریکایی است که در ایران متهم به جرائم مشخصی است،‌ در همین چارچوب تحت پیگیری قرار گرفته و دستگیر شده است.  

 

وی در مورد تهدید آمریکایی‌ها تصریح کرد: تهدید زبان درستی نیست و نباید آمریکایی‌ها با اینگونه ادبیات صحبت کنند. دوران تهدید گذشته است و برخی از سخنان آنها مصداق مداخله در امور داخلی ایران است.

 

قاسمی با بیان این‌که در ایران سیستم قضائی منفک از دولت است و استقلال قوای سه گانه وجود دارد، افزود: قوه قضائیه با اقتدار و استقلال کامل از طریق ضابطان خود اقدامات لازم را در جهت اجرای قانون و امنیت انجام می‌دهد و این نوع سخنان از سوی آمریکایی‌ها هیچ تاثیری بر تصمیمات ایران و سیستم قضائی کشور ندارد.

 

وی ادامه داد: آنها باید کلام و ادبیات خود را در مورد ایران تغییر دهند و از زبان دیگری در مورد ملت ایران استفاده کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در چند وقت اخیر قایق‌ها و شناورهایی ایرانی و عربستانی به اتهام ورود به آب‌های مرزی دو کشور از سوی تهران و ریاض توقیف شده‌اند و این باعث افزایش تنش‌ها بین دو کشور شده است و این‌که امکان دارد با توجه به عدم ارتباط دیپلماتیک دو کشور تهران و ریاض گفت‌وگوهایی را برای تبادل زندانی‌ها با یکدیگر داشته باشند، افزود: سیاست ایران کاهش تنش و کمک به ایجاد آرامش و ثبات در منطقه است. این سیاست کلی ماست و سعی می‌کنیم با تعامل و سعه صدر بیش‌تری به خصوص با کشورهای همسایه و پیرامونی‌مان برخورد کنیم.

 

قاسمی ادامه داد: طبیعی است که در کشورهایی در موقعیت ایران و عربستان و برخی دیگر از کشورها در این منطقه این اتفاقات رخ دهد و این موضوع طبیعی است. گاهی اوقات شناورها و قایق‌ها بر اثر باد یا اشتباه وارد مرزهای آبی می‌شوند و این را می‌توان طبیعی عنوان کرد و مساله‌ای قابل گفت‌وگو و حل و فصل است.

 

وی با بیان این‌که نمی‌توان بر اساس چنین اتفاقاتی نتیجه‌گیری کنیم که یک وضعیت نابهنگام و غیر نرمالی وجود دارد،‌ در پاسخ به این سوال که امکان گفت‌وگو بین ایران و عربستان در ارتباط با موضوع زندانیان این‌گونه رخدادها وجود دارد یا نه؟ گفت: ما روابط سیاسی با عربستان نداریم البته در برخی از مواقع از طریق کانال‌های دیگری می‌توانیم پیام‌هایی را منتقل کنیم و صرفا سازمان حج و زیارت با مقامات عربستانی در ارتباط با حج گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی داشته است.

 

بحث استقلال یک آرزو و آرمان و خوابی است که تا تعبیر  شود، خیلی طول می‌کشد

این مقام وزارت خارجه کشورمان هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که اظهار نظر سرلشگر باقری در خصوص استقلال اقلیم کردستان به این معناست که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ایران واکنش نظامی نشان خواهد داد؟ خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم بحث استقلال یک آرزو و یک آرمان است و خوابی است که تا تعبیر  شود، خیلی طول می‌کشد. بحث همه پرسی در اقلیم مطرح بوده است که موضع ایران در این زمینه نیز قبلا گفته شده است. ما خواهان حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت دولتی مرکزی عراق هستیم و هرگونه بحث پیرامون این مساله در منطقه را به ضرر صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم.

 

قاسمی تاکید کرد: به نفع قومیت‌ها و مذاهب مختلف در عراق نیست که حاکمیت این کشور تضعیف شود و همه باید تلاش کنند که تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور حفظ شود،‌ چرا که این موضوع به سود عراق و منطقه است.

 

آمریکایی‌ها در کلام پایبندی خود به برجام را بیان کردند

وی در پاسخ به سوالی در مورد بد عهدی آمریکایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان در برجام و این‌که چرا ایران از آمریکا به خاطر این موضوع شکایت نکرده است؟ گفت: موضوع برجام با جدیت تمام رصد می‌شود و ما رفتار تمامی اعضای 1+5 در این زمینه را رصد می‌کنیم. برای ما خیلی جدی است. در کمیسیون مشترک برجام به صورت مفصل و دقیق در مورد کم کاری‌ها،‌ عهدشکنی‌ها و بد عهدی‌های آمریکایی‌ها در مورد برجام صحبت کردیم.

 

این موارد را برشمردیم. مواضع دیگر اعضا را شنیدیم و همه اعضا بر پایبندی خود بر اجرای برجام تاکید داشتند. آمریکایی‌ها نیز در کلام پایبندی خود را بیان کردند ولی این‌که در آینده چگونه رفتار می‌کنند و رفتار آنها چگونه خواهد بود بحث دیگری است.

 

وی با بیان اینکه موضوع نقض برجام موضوع خاص و پیچیده‌ای است،‌ گفت: هیات عالی نظارت بر اجرای برجام بعد از دریافت گزارش وزارت خارجه تصمیم‌گیری می‌کند و همان‌طور که گفتم ما در کمیسیون مشترک برجام نیز این موارد بد عهدی را مطرح کردیم.

 

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که کنگره آمریکا قرار است روز سه‌شنبه در ارتباط با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موضع‌گیری کند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: ما بعد از تصمیم‌گیری کنگره مواضع خود را اعلام می‌کنیم ولی در کلیت تاکید می‌کنیم ما با هرگونه تحریم توسط هر کشوری نسبت به کشور دیگر مخالف هستیم. فکر می‌کنیم تحریم ابزار ناعادلانه‌ای است که کارآمدی ندارد.

 

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها نیز خود به این موضوع واقف هستند،‌ افزود: آنها دیدند که ایران در دوران تحریم با اتکا به نیروی انسانی کارآمد و هوشمند خود توانست در برخی از حوزه‌ها ظرفیت‌های خود را گسترش دهد و از نظر ما اقدام مورد اشاره اقدامی خصمانه، مذموم، محکوم و غیر قابل قبول است و نتیجه‌ای جز افزایش تنش ندارد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان ملل متحد کمک‌هایی را به کشورها ارائه می‌کند ولی به تازگی اخباری نیز منتشر شده که این سازمان خارج از پروسه معمول هزینه‌ای را برای اجرای پیاده‌سازی فرامین زنانه غربی در ایران اختصاص داده است، گفت: من از چنین خبری اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم چنین خبری درست باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سازمان ملل متحد کمک‌هایی را به کشورها ارائه می‌کند ولی به تازگی اخباری نیز منتشر شده که این سازمان خارج از پروسه معمول هزینه‌ای را برای اجرای پیاده‌سازی فرامین زنانه غربی‌ها در ایران اختصاص داده است، گفت: من از چنین خبری اطلاعی ندارم و فکر نمی‌کنم چنین خبری درست باشد.

 

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد موضع ایران در ارتباط با ایجاد اقلیم کرکوک در عراق و مسائلی که در این زمینه مطرح است، گفت: مسائل داخلی عراق به این کشور ربط دارد و ما در مسائل داخلی عراق ورود نمی‌کنیم.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آمریکایی‌ها در راستای سیاست خصمانه خود علیه ایران تحرکات اخیری را علیه ایران با مانور بر مسائلی چون برنامه موشکی ایران و همچنین نقش سپاه در منطقه آغاز کرده‌اند، تصریح کرد: رفتار و اقدامات آمریکایی‌ها خیلی عجیب و غریب نیست. آنها نگاه خصمانه‌ای به ایران دارند و از هرگونه خصومت و لجاجت در ارتباط با ایران فروگذاری نکرده و نمی‌کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که آمریکایی‌ها نشان داده‌اند دولت قابل اعتمادی نیستند، تصریح کرد: آنها با تناقض‌های جدی روبرو هستند. آنها از یک طرف با پدیده برجام مواجه هستند، توافقی که از سازوکارهای مستحکمی برخوردار است و از دیگر سو با وجود برخی از سخنان، بدعهدی‌ها، کارشکنی‌ها و مواضعی که داشتند کار را ادامه می‌دهند. آنها ناچار هستند برای تضعیف برجام به اقدامات دیگری متوسل شوند تا ایران نتواند از مزایای اجرای برجام استفاده کند. در همین چارچوب تلاش می‌کنند با مطرح کردن سخنانی یک فضای سیاسی را به وجود می‌آورند تا اجازه ندهند ایران از موقعیت جدید استفاده کند و شرکت‌های اروپایی برای کار کردن با ایران تحت فشار و یا دو راهی قرار بگیرند تا نتوانند کاری را انجام دهند.

 

این دیپلمات کشورمان این اقدامات را نسنجیده عنوان کرد و گفت: این اقدامات برای آنها نتیجه‌ای جز پشیمانی به همراه نخواهد داشت. ایران کشوری مقتدر است و می‌تواند بدون اتکا به دیگران راه خود را در منطقه به پیش ببرد و همین اقتدار ایران است که باعث نگرانی آمریکایی‌هاست.

 

وی با اشاره به سخنان آمریکایی‌ها در ارتباط با برنامه موشکی ایران و همچنین سپاه و مباحثی که در این زمینه مطرح کرده‌اند، گفت: این رفتارها و سخنان اشتباه استراتژیک است که اگر دقت نکنند ممکن است آن را انجام دهند.

 

قاسمی با بیان این‌که دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا وجود دارد، ادامه داد: آمریکایی‌ها در عمل نشان داده‌اند که قابل اعتماد نیستند و با کارشکنی در حوزه برجام کمک کردند که این دیوار بی‌اعتمادی افزون‌تر شود. آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند با دیگر کشورها رفتار خصمانه خود را ادامه دهند یا می‌خواهند مسیر سازنده را طی کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در بحث دوم با توجه به شناختی که از آمریکایی‌ها وجود دارد امید و احتمال زیادی نمی‌توان داشت.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بیش از 60 سال است که آمریکایی‌ها مخالف منافع ملت ایران حرکت کرده‌اند، گفت: آمریکایی‌ها در این مدت از هرگونه اقدام نابهنجاری علیه منافع ملت ایران کوتاهی نکرده‌اند.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه عمان به تهران و اینکه بعد از این سفر قرار است یوسف بن علوی با وزیر خارجه آمریکا دیدار کند و آیا وی در جریان این دیدارها پیامی را بین ایران و آمریکا مبادله خواهد کرد؟ گفت: روابط ایران و عمان از نمونه روابط حسنه در منطقه و حوزه خلیج‌فارس است. همواره آمد و شدهایی بین مقامات دو کشور وجود داشته است. تماس‌ها و رایزنی‌ها مداوم است و سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب مسائل دوجانبه و منطقه بوده است. هر سفری در خود پیامی دارد و آن پیام دوستی و تحکیم روابط دو کشور است.

 

وی همچنین تصریح کرد: عمان کشور مستقلی است و وزیر خارجه عمان مثل وزرای خارجه دیگر کشورها تماس‌هایی را با دیگر همتایان خود در دیگر کشورها دارد و می‌تواند با کشورهای مختلف رایزنی و گفت‌وگو داشته باشد و این مربوط به مسائل داخلی عمان است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست بار دیگر در پاسخ به سوالی در ارتباط با بدعهدی آمریکایی‌ها در ارتباط با اجرای برجام و تهدیدهایی که از سوی مقامات این کشور در ارتباط با این توافق مطرح شده است، گفت: ما امیدواریم که درایت و خردمندی لازم در حاکمیت آمریکا به قدری باشد که در مورد موضوع برجام به صورت یک‌جانبه عمل نکرده و دردسرهایی را برای مردم این کشور ایجاد نکند و برجام بتواند مسیر خود را طی کند. ما از هیچ‌گونه رفتاری از جانب آمریکا و دیگران نگران نیستیم. برای تمامی فریضه‌ها پیش‌بینی‌های لازم را داریم و می‌توانیم سیاست‌های خود را بر اساس اقدامات طرف‌های مقابل تنظیم کرده و به پیش ببریم.

 

به گزارش ایسنا، در این نشست مردوخی یکی از خبرنگاران حوزه دیپلماسی که در یک ماه اخیر در بیمارستان بستری بوده از لطف وزیر خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پیگیری احوال او تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------