آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

یک دیپلمات اروپایی: از اجرای قوی برجام در زمینه دسترسی‌های آژانس حمایت می‌کنیم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,آژانس بین‌الملل انژری اتمی

یک دیپلمات اروپایی تاکید کرد: از اجرای قدرتمندانه برنامه جامع اقدام مشترک، از جمله در زمینه مفاد مربوط به دسترسی‌های آژانس حمایت می کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری المانیتور، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از دو بار تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای‌اش با قدرت‌های جهانی، اکنون از مشاوران و دستیاران خود خواسته است تا گزینه‌هایی را برای خروج از این توافق به وی ارائه دهند.

 

اگر وی به دلایل ساختگی این کار انجام دهد، رئیس‌جمهور آمریکا را در معرض خطر انزوا قرار می دهد و هدف دولت مبنی بر جلوگیری از دیگر فعالیت های ایران را نابود می کند.

 

مسئله دیگر این است که ترامپ تاکنون هیچ استراتژی جایگزینی برای توافق هسته‌ای پس از نابودی آن ارائه نداده است. این، بدان معنی است که رئیس‌جمهور در شرایطی که با چشم انداز توانایی کره شمالی برای حمله به آمریکا با یک موشک بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای روبرو است، می تواند یک بحران هسته‌ای جدید ایجاد کند.

 

ترامپ اکراه خود از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را آنگونه که اعضای ارشد کابینه‌اش از وی خواسته بودند، نشان داد. وی هفته گذشته در یک گفت‌وگو با روزنامه وال استیریت ژورنال از احتمال عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در سه ماه آینده سخن گفت و تاکید کرد که اگر ایران به توافق عمل کند، متعجب خواهد شد.

 

به گزارش المانیتور، یکی از تاکتیک‌هایی که دولت ترامپ تلاش می کند از آن برای اعلام عدم پایبندی ایران استفاده کند این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار قرار دهد تا خواستار بازرسی‌های ویژه از سایت‌های غیر هسته‌ای ایران شود، چیزی که ایران با آن مخالفت می‌کند اما کارشناسان عدم اشاعه می گویند که مقامات آمریکایی مشخص نکرده‌اند که چشم انداز فشار بر آژانس برای اتخاذ چنین رویکردی چه خواهد بود. برای این کار، 5 عضو از طرفهای توافق هسته‌ای که در کمیسیون مشترک حضور دارند، باید از چنین درخواستی برای بازرسی حمایت کنند.

 

داریل کیمبال مدیر اجرایی مجمع کنترل تسلیحات آمریکا که حامی توافق هسته‌ای است، به المانیتور گفت: آنچه من از منابع آگاه خود می دانم، این است که هنوز مشخص نیست آیا بحث درباره این بازرسی های ویژه در سطح رسمی مطرح شده است یا نه. این موضوعی است که مخالفان توافق هسته‌ای در داخل کاخ سفید و بیرون از کاخ سفید برای آن فشار می آورند.

 

کیمبال افزود: هرچند دولت ترامپ تمایلاتش را مشخص کرده است رئیس‌جمهور به دنبال بهانه ای برای متهم کردن ایران به نقض توافق یا عدم همکاری است تا وی بتواند تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را بازگرداند.

 

این کارشناس در ادامه اظهاراتش گفت که این رویکرد بعید است از سوی متحدان اروپایی مورد حمایت قرار گیرد، چراکه آنها معتقدند توافق هسته‌ای به خوبی موثر بوده و هر تلاشی برای ایجاد یک بحران نتیجه معکوس می دهد و به بروز بحران امنیتی منجر می شود.

 

یک دیپلمات اروپایی که در مذاکرات وین حضور داشت، گفت که اروپایی ها از اجرای قوی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شامل بازرسی های آژانس حمایت می کنند اما نه به عنوان دستاویزی برای نابودی یا مذاکره مجدد بر سر توافق. مذاکره مجدد شانسی ندارد.

 

این دیپلمات به المانیتور گفت: هیچ راهی برای اینکه مذاکره مجدد کارساز باشد، وجود ندارد. اما ما برای اجرای قدرتمندانه توافق، از جمله در زمینه دسترسی های آژانس فشار می آوریم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------