آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

روایت روزنامه کوبایی از انتخاب دوباره حسن روحانی با عنوان مرد منتخب ایرانیان



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روحانی

روزنامه اسپانیولی زبان 'گرانما' ارگان حزب کمونیست کوبا روز چهارشنبه با انتشار عکس رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقاله ای با عنوان 'حسن روحانی مرد منتخب ایرانیان' به شرح حال، سوابق و انتخاب وی برای دومین بار از سوی مردم ایران پرداخت.

به گزارش ایرنا به نقل ازسفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا، روزنامه کوبایی گرانما نوشت:روز شنبه مراسم تحلیف آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب ایران که در انتخابات ماه مه با بیش از 23 میلیون رای( 57 درصد از کل آرا) دوباره پیروز شد، در تهران برگزار شد.

 

روزنامه کوبایی نوشت: در 3 اوت نیز در مراسمی قبل از تحلیف، آیت الله علی خامنه ای رهبرعالی ایران حکم روحانی را به عنوان رئیس دولت برای دومین دوره چهار ساله، تنفیذ کرده بود.

 

در مراسم تحلیف در روز 5 اوت، حداقل 8 رئیس جمهوری و همچنین وزیران ، رئیسان مجلس و نمایندگان سازمان های بین المللی و از جمله «اولیسس روزالس دل تور» معاون رئیس شورای وزیران کوبا حضور داشتند.

 

روحانی در تاریخ 13 نوامبر سال 1948 میلادی درشهر سرخه٬ استان سمنان متولد شد. در سمنان و در شهر مقدس قم در ایران درس های مذهبی خواند. سپس در سال 1972 در رشته حقوق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و بعدا تحصیلات تکمیلی و دکترا در رشته حقوق را در دانشگاه کالدونین در بریتانیا تکمیل کرد.

 

از زمانی که خیلی جوان بود به مبارزه علیه رژیم محمدرضا پهلوی پیوست و از سال 1979 به عنوان عضو مجلس ایران انتخاب شد و تا سال 2000در پنج دوره متوالی منتخب مردم در مجلس بود. در طی این مدت هم معاون رئیس مجلس و هم رئیس کمیته امنیت و سیاست خارجی مجلس بود. از سال 1992 تا 2000 نیز سمت معاون اولی رئیس مجلس ایران را بر عهده داشت.

 

روحانی همچنین در ادوار گذشته، عضو کمیته عالی دفاع کشور، رئیس دفاع هوایی ایران، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح، نماینده مقام رهبری ایران آیت الله سید علی خامنه ای در شورای امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان نیز بوده است.

ایشان اولین دوره خود به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را در تاریخ 3 اوت 2013 و پس از انتخابات ریاست جمهوری که در تاریخ 7 ماه مه همان سال برگزار شده بود، به عهده گرفت.

 

تحلیلگران معتقدند که نقطه عطف سیاسی روحانی در نخستین دولتش، امضای توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت بزرگ ( گروه 5+1: اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) در ماه جولای 2015 بود.

 

از نظر آیت الله خامنه ای، چالش های اصلی آقای روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری، تحکیم بازگشایی بین المللی ایران و ورود سرمایه گذاری خارجی است. ایشان در این باره گفته است : 'دولت جدید باید به مشکلات شهروندان رسیدگی کند، روابط با کشورهای خارجی را گسترش دهد، به کشورهای دیگر کمک کند و از این کمک ها سودی نیز ببرد'.

 

روزنامه کوبایی نوشت: آقای روحانی، در ماه سپتامبر سال گذشته، پس از شرکت در هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد از کوبا بازدید کردند. ایشان در طول اقامت خود با رهبر تاریخی انقلاب کوبا، فرمانده کل قوا 'فیدل کاسترو روز' ملاقات و در این دیدار، دو مقام در مورد وضعیت بین المللی گفت و گو کرده و بر اهمیت تولید مواد غذایی در جهان که در معرض خطر تغییرات آب و هوایی است، تاکید کردند.

 

رئیس جمهوری ایران همچنین با ارتشبد «رائول کاسترو روز٬» رئیس شوراهای حکومتی و وزرا ملاقات کرده و در حضور دو مقام یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های بهداشت، پژوهش، آموزش، دارو ها و فن آوری پزشکی میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت عمومی جمهوری کوبا و به دست وزرای بهداشت دو کشور به امضا رسید. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------