آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

کمالوندی: آمریکایی‌ها به وظایف خود درباره بازطراحی راکتور اراک عمل کردند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,بهروز کمالوندی

بهروز کمالوندی در خصوص بازطراحی قلب راکتور اراک، اظهار کرد: در موضوع بازطراحی راکتور که اسم جدید آن راکتور آب سنگین خنداب است، کارهای زیادی انجام شده است و آمریکایی‌ها به وظایف خود در خصوص بازطراحی راکتور اراک عمل کردند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: آمریکایی‌ها عضو کارگروهی هستند که در آن کارگروه، در بازبینی‌ها نقش دارند، ولی کار اصلی برای بازبینی بر عهده چینی‌ها است.

 

کمالوندی با اشاره به این‌که در مراحل بعدی کارهای مهندسی، نصب و راه‌اندازی انجام خواهد شد، متذکر شد: کار خیلی خوب پیش می‌رود و به لحاظ زمانی به هیچ وجه عقب نیستیم.

 

وی ضمن تاکید بر این‌که کار اساسی و اولیه توسط ایران در قالب طراحی انجام می‌شود، افزود: خوشبختانه طراحی ما در حدود 14 ماه انجام شد و در مرحله بعد چینی‌ها آن را تایید کردند که می‌شود گفت کار کاملا بی‌نقصی انجام شده و  الان وارد فاز دوم شده‌ایم و طراحی جامع‌تری انجام شده است. اگر چه برای انعقاد قرارداد، یک سال طول کشید ولی در یک سال اخیر چون یک کار دیگری داشتیم که باید خودمان انجام می‌دادیم، آن کار داشت انجام می‌شد. اگر قرارداد هم یک سال قبل از آن منعقد می‌شد، باید می‌ایستادیم تا این کار تمام شود و سپس بر اساس قرارداد به چینی‌ها تحویل داده می‌شد، خوشبختانه قرارداد نیز به نحوی بسته شد که همه اهداف، معیارها و مشخصاتی که ما می‌خواستیم، در آن لحاظ شده است.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که قرارداد خوبی بستیم، متذکر شد: کارطراحی به خوبی انجام شده و بازبینی را نیز چینی‌ها انجام دادند، چینی‌ها مرحله اول بازطراحی را تایید کردند که خبر خوبی است و نشان می‌دهد کار متخصصین و مهندسین ما بی‌نقص است.

 

کمالوندی با اشاره به این‌که تجربه ساخت راکتور از نوع آب سنگین و سوخت طبیعی را تا کنون نداشتیم، گفت: با این شرایط طراحی که انجام می‌دهیم را باید کشوری که تجربه این کار را دارد، تایید کند. تعداد این کشورها زیاد نیست و تنها دو کشور هستند که یکی از این دو کشور چین است. وقتی چینی‌ها این طراحی را تایید می‌کنند به این معنی است که با اعتماد به نفس خیلی بیشتری می‌توانیم کار را ادامه دهیم. ما انشاءالله در زمان تعیین شده به مرحله راه‌اندازی می‌رسیم. پیش‌بینی اولیه ما بین 4 تا 5 سال بوده که در حال حاضر یک سال و اندی از آن گذشته است.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که در حال حاضر یک ماه است که وارد مرحله دوم بازطراحی قلب راکتور آب سنگین خنداب شده‌ایم، گفت: منتظر بودیم که نتیجه اولیه مشخص شود و اگر ایراداتی هست این ایرادات برطرف شود، بر اساس طرح اساسی ابتدا باید اقداماتی انجام شود و زمانی می‌شود وارد جزئیات شد که اقدامات اساسی اولیه تایید شود. وقتی می‌گوییم بازطراحی، خود بازطراحی نیازمند این است که چیزی را طراحی کنیم، باید توجه داشت که 90 درصد از بخش‌های مختلف راکتور قرار نیست، بازطراحی در مورد آن‌ها انجام شود، بلکه 10 درصد باید بازطراحی شود که بخش بسیار مهمی است.

 

بنا بر گزارش خانه‌ ملت، کمالوندی با بیان این‌که مخزن اصلی یا قلب که در وسط راکتور قرار دارد بعد از خارج شدن حفره‌هایی در آن است که این حفره‌ها برای قرار گرفتن سوخت در آن تعبیه شده است، گفت: طرف‌های مقابل بیان می‌کردند که این را نصف کنیم ولی نظر ایران این بود که چون می‌خواهیم برای استفاده آموزشی از آن نگهداری کنیم، به عنوان نمونه‌ای از کاری که انجام داده‌ایم، نصف نکردیم و توافق کردیم که بتن را در حفره‌ها بریزیم تا حفظ شود. در واقع وقتی می‌گوییم بازطراحی راکتور، طراحی یک قلب جدید است که چند مرحله دارد که پس از انجام مراحل اساسی، طراحی جزئیات در حال انجام است.

 

وی با بیان این‌که مرحله اساسی طراحی تمام شد و مرحله مفهومی قبلا انجام شده بود و مورد تایید طرف‌های مقابل ما قرار گرفت، افزود: باید مشخصات به نحوی باشد که نگرانی آن‌ها در خصوص استفاده در موارد غیر صلح‌آمیز رفع شود، که این اتفاق رخ داد و طراحی اولیه آن انجام شد و در مرحله طراحی جزئیات هستیم که به آن طراحی تفصیلی نیز می‌گویند، بعد از آن بر اساس زمان‌بندی‌های CPI به خوبی انجام می‌شود.

 

کمالوندی در خصوص همکاری‌های ایران و روسیه در ساخت نیروگاه‌ها، اظهار کرد: اخیرا به روسیه سفر کردیم و راکتور جدید و نیروگاه جدید ساخته می‌شود. کار به خوبی پیش می‌رود و ممکن است زمان‌بندی آن را عوض کنیم و مقداری سریع‌تر از زمان‌های پیش‌بینی شده برای طراحی اقدام کنیم و راه‌اندازی 9 ماه تا یک‌ سال زودتر انجام شود. اکنون برای ساخت نیروگاه‌ها در مرحله خاک‌برداری هستیم و باید میلیون‌ها تن خاک برداشته شود. بعد از آن بتن‌ریزی و فنداسیون انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینک‌ه به طور کلی نیروگاه‌ها در دنیا، زودتر از 6 سال به اتمام نمی‌رسد، حتی اگر بخواهند ضربتی کار کنند، افزود: بستگی به کارهای ساختمانی و استفاده از تجیهزات آماده یا ساختنی دارد.

 

معاون صالحی گفت: پیش‌بینی ما این بود که نیروگاه اولی 8 سال بعد راه‌اندازی شود و دومی نیز با فاصله دو سالی که به تاخیر می‌افتد 10 سال بعد آماده بهره‌برداری شود، افزود: حدود 9 سال دیگر باید هر دو نیروگاه را داشته باشیم و حدود 7 سال دیگر نیروگاه اول باید آماده شود و فعلا بر طبق این زمان‌بندی حرکت می‌کنیم.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که 1050 مگاوات ظرفیت هر کدام از این نیروگاه‌ها است که دو تای آن‌ها 2100 مگاوات می‌شود، اظهار کرد: نیروگاه فعلی نیز 1050 مگاوات و به اندازه همین است که 1000 مگاوات را به صورت عادی تولید می‎کند.

 

وی گفت: نیروگاه اتمی چیزی حدود 5 میلیارد دلار برای هر نیروگاهی هزینه دارد. نسبت به نیروگاه‌‎های غیراتمی یعنی نیروگاه‌های گازی و فسیلی چیزی حدود 2 تا 3 برابر است، اما تفاوتش این است که عمرش خیلی زیاد است که حداقل 60 سال است و 40 سال افزایش می‌یابد که به 100 سال می‌رسد، مصرفش بعد از اینکه به بهره برداری می‌رسد خیلی پایین است.

 

کمالوندی با بیان این‌که در بلند مدت به لحاظ اقتصادی به نفع ماست که به سمت انرژی هسته‌ای برویم افزود: این اقدام به لحاظ تکنولوژی تمیز و برای محیط زیست خوب است، اما باید توجه داشت که برنامه‌ای بلند مدت و هزینه‌بر است و باید متکی بر نیروی داخلی باشد و اگر متکی به نیروی داخلی نباشد به لحاظ ایمنی ضریبش بالا نیست. اگر در فوکوشیما به جای ژاپنی‌ها، خارجی‌ها در آن کار می‌کردند شاید، در حادثه اول این کار را ترک می‌کردند و می‌رفتند ولی نیروگاهی که متکی به نیروی داخلی باشد از لحاظ ایمنی هم در سطح بالایی قرار دارد. بنا بر این تخصص و زمینه‌های محیط زیستی ما هم ایجاب می‌کند که این کار را انجام دهیم و خوشبختانه همه این ویژگی‌ها را داریم.

 

معاون صالحی تصریح کرد که حتی اگر بخواهیم سوخت تولید کنیم، توانایی آن را داریم و در حال برنامه‌ریزی هستیم.

 

کمالوندی با بیان این‌که تخصص، غنی‌سازی و امکانات کافی را داریم و هر کشوری که هر کدام از این‌ها را نداشته باشد ممکن است دلیل نداشته باشد به سمت نیروگاه هسته‌ای برود، گفت: ولی کشور ما دلایل بسیار زیادی دارد که به سمت ساخت نیروگاه هسته‌ای برود.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که برای دولتمردان ممکن است سخت باشد که یک دفعه پول زیادی را برای این کار اختصاص دهند و به همین دلیل اگر بشود از فاینانس و وام‌های خارجی استفاده کرد، بهتر است، افزود: در این زمینه داریم فکر می‌کنیم که تعداد را افزایش دهیم و برسیم به 20 هزار مگاواتی که مورد نظر مجلس بوده، که باید فکری به حالی تامین اعتبارش کنیم چون با اعتبارات معمولی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------