آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

روزنامه پراودا: تلاش نتانیاهو برای توقف حمایت روسیه از ایران در منطقه به شکست انجامید



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,پوتین و نتانیاهو

یک روزنامه روس در گزارشی با پرداختن به دیدار اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور روسیه نوشت: تلاش نتانیاهو برای متقاعد کردن پوتین به توقف نفوذ ایران در منطقه به شکست انجامید زیرا مسکو مایل است نفوذ ایران در خاورمیانه گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه پراودا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت که ایران و حزب‌الله در حال آماده کردن خود برای حمله به اسرائیل از سوریه هستند. به نظر می‌آید که کابوس نتانیاهو در حال تبدیل شده به واقعیت است. با وجود حالت هیجانی نتانیاهو، رهبر روسیه کاملا خوسرد بود.

 

پوتین گفت: ایران، شریک استراتژیک روسیه در منطقه خاورمیانه است اما اسرائیل نیز متحد مهمی برای روسیه در این منطقه به شمار می‌آید.

 

مسکو منافع امنیتی اسرائیل را در نظر دارد. هر چند به گفته کارشناسان، کرملین یک بازی ژئوپولتیک پیچیده دارد تا میان تهران و تل آویو توازن برقرار کند.

 

بنیامین نتانیاهو به طور مرتب مهمان روسیه است. وی در سال 2016 دوبار به فدراسیون روسیه سفر کرد؛ یک بار در آوریل و بار دیگر در ژوئن. آخرین سفر وی به مسکو برای دیدار با پوتین نیز بار دوم در سال جاری (میلادی) بود، نتانیاهو در اوایل ماه مارس به مسکو رفت.

 

نتانیاهو که اکنون 67 سال دارد، رهبر سیاست‌های اسرائیل است. حاضرانی که بخش آزاد این دیدار را مشاهده کردند، می‌گویند که نتانیاهو بیش از حد احساسی و حتی در مواقعی عصبی و تند بوده است. وی در گفت‌وگوهایش با پوتین تصویری را تشریح کرد که جهان در صورت متوقف نکردن ایران، کشوری که مصمم به نابودی اسرائیل است، با آن مواجهه خواهد شد.

 

نتانیاهو همچنین درباره نقش ایران در سوریه به شدت ابراز نگرانی و ادعا کرده است که ایران تحت عنوان برقراری صلح در سوریه در حال توسعه نفوذ خود در خاورمیانه است. وی در ادامه ادعاهای خود گفته است که ایران به جنگجویان حزب‌الله سلاح می‌دهد و به تدریج در حال جذب لبنان، عراق و یمن در حوزه نفوذش است.

 

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، وقتی نتانیاهو درباره قصد ایران برای توسعه نفوذش در خاورمیانه صحبت می‌کند، چندان هم اغراق نمی‌کند. حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه ایران روز 22 اوت وارد بیروت شد تا با سید حسن نصرالله رهبر جنبش حزب‌الله دیدار کند. وی یک روز بعد با سعد حریری نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد که گفته است: اسرائیل و تروریست‌ها دو تهدید اصلی لبنان و کل منطقه خاورمیانه در دنیای امروز هستند.

 

وزیر دفاع عراق نیز در 23 ژوئیه 2017 به تهران سفر کرد تا یک پروتکل با ایران برای تقویت همکاری نظامی امضا کند. موفقیت تهران در برابر پیش زمینه این واقعیت که بغداد به عنوان یک دولت دست نشانده واشنگتن دیده می‌شود، تاثیرگذار است. با این وجود وقتی دونالد ترامپ ایران را یک کشور حامی تروریست می‌خواند، وزیر دفاع عراق یک قرارداد همکاری با ایران در زمینه مقابله با تروریسم امضا می‌کند.

 

این روزنامه روس در ادامه نوشت: اما زمانی که نتانیاهو با حالت بیقراری در حال تشریح این سناریو برای پوتین بود، رئیس‌جمهور روسیه با همدردی سر تکان می‌داد و می‌گفت: متاسفانه نمی‌توانیم در اینجا کمکی به شما بکنیم.

 

حقیقت این است که تهران تنها وزنه تعادل مسکو در برابر اتحاد قدرتمند پادشاهی‌های ثروتمند عرب است که تلاش می‌کنند یک ائتلاف عربی مشابه ناتو برای اجرای قوانین واشنگتن در خاورمیانه ایجاد کنند.

 

بنا بر این کرملین بیش‌تر مایل به تقویت نفوذ ایران در این منطقه است. این سوال که چرا با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای موافقت کرده است نیز حل شده است.

 

این روسیه است که از عضویت زودهنگام ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند. زمانی که این اتفاق تحقق یابد موجب حذف طرح‌های آمریکا برای حمله به خاک ایران می‌شود، چراکه پنتاگون خطر حمله به یک عضو سازمان همکاری شانگهای را که روسیه و چین از اعضای آن هستند، نخواهد پذیرفت. علاوه بر این، ایران تاکنون سامانه‌های دفاعی اس 300 روسیه را خریداری و آن را فعال کرده است.

 

بنیامین نتانیاهو در ترغیب رئیس‌جمهور روسیه برای متوقف کردن ایران شکست خورد. اسرائیل  یک دوست برای روسیه به شمار می‌آید اما این وظیفه تل آویو نیست که به کرملین آموزش دهد چگونه سیاست‌هایش را در خاورمیانه برنامه‌ریزی و تعیین کند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------