آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

چرا اردن روابطش را با ایران طبیعی نمی‌کند؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اردن

یک روزنامه فرامنطقه‌ای با اشاره به سفر اردوغان به اردن در تحلیلی نوشت: ایران نیروهایش را از جنوب سوریه بیرون نخواهد کشید.

به گزارش ایسنا، روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن در تحلیلی نوشت: روابط اردن هاشمی و ترکیه عثمانی در طول 100 سال اخیر خوب نبوده است و سفر چند روز اخیر رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه به پایتخت اردن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و سوالات زیادی را ایجاد کرده است که همچنان نیازمند تفسیر و توضیح هستند. اردوغان که با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار کرد در مورد دلایل این سفر هیچ اظهارنظری نداشت. همچنین بیانیه اردن در مورد این سفر فقط به گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تمرکز کرده است و ابهامات این سفر را بیشتر کرد.

 

خبرگزاری «آیک» ایتالیا به نقل از برخی منابع اردنی اعلام کرد که این سفر مرتبط با مساله سوریه است و اردوغان به پادشاه اردن اعلام کرد که ایران رغبت دارد تا نیروهایش را از جنوب سوریه خارج کند و در مقابل از اردن می‌خواهد که ضامن ایجاد تشکل‌های داخلی غیرمرتبط با گروهک‌های مسلح شود.

 

این خبرگزاری افزود: اردوغان نیز بر ضرورت خروج نیروهای وابسته به ایران در جنوب و شمال سوریه یعنی مناطقی که مشرف به اردن و ترکیه هستند تاکید کرد.

 

اما این خبر خبرگزاری ایتالیایی تناقضات زیادی دارد. چرا پیام ایران را اردوغان به اردن می‌رساند در حالی‌که خود ایران در امان سفارت‌خانه دارد؟ و اگر به دنبال میانجی‌گر بود چرا روسیه را انتخاب نکرد، وقتی که روابط این دو کشور و روسای این دو کشور با هم خوب و قوی است؟

 

کسی که از وجود نیروهای ایرانی در جنوب سوریه و منطقه قنیطره نگران است رژیم اشغالگر اسرائیل است و این رژیم است که روابط خوبی با معارضان سوری دارد و بیش از 3500 نفر از زخم‌شان را در بیمارستان خود درمان کرد، علاوه بر این‌ها این اسرائیل است که به منظور خروج نیروهای ایرانی نه تنها از جنوب سوریه بلکه از تمام خاک سوریه با آمریکا و ترکیه ملاقات می‌کند.

 

اردوغان رییس‌جمهور ترکیه که ترتیب برگه‌های منطقه‌ای خود را تغییر داده است به این نتیجه رسید که شرط دولتش برای ساقط کردن نظام حاکم در دمشق شکست خورده است و امروزه ایجاد نظام مستقل کردستان به کمک آمریکا و اسرائیل در مرزهای عراق، سوریه، ترکیه و ایران مهم‌ترین مساله برای اردوغان است و برای او به یک اولویت تبدیل شده است.

 

به نظر می‌رسد که ایران نمی‌خواهد نیرو و نفوذش را از جنوب سوریه خارج کند زیرا امروزه حصر رژیم اشغالگر اسرائیل از جنوب لبنان و جنوب شرقی جولان ستون فقرات سیاست منطقه‌ای و استراتژیک ایران را تشکیل می‌دهد و همان‌گونه که برای نابودی نیروهای داعش در موصل، رمادی، تکریت و فلوجه نقش مهمی را در کنار ارتش عراق، الحشد اشعبی و نیروی هوایی آمریکا ایفا کرد چه بسا به کمک حزب‌الله و ارتش سوریه این هدف را در جنوب سوریه نیز ادامه خواهد داد که این نشان دهنده عدم رضایت ایران از تفاهم روسیه و آمریکا برای قرار دادن جنوب سوریه ضمن مناطق کاهش تنش است.

 

این تحلیل در پایان سوالاتی را مطرح می‌کند مبنی بر این‌که چرا اردن روابطش را با ایران طبیعی نمی‌کند در حالی‌که قطر سفیرش را به تهران بازگردانده است و عربستان شبکه‌های گفت‌وگو با روسای ایران را ایجاد کرده است و از هیات‌های حجاج ایرانی استقبال گرمی کرده است.

 

اگر تفاسیر در مورد سفر اردوغان به اردن صحیح باشد چرا اردن پیام‌های ایران را از طریق ترکیه دریافت کرد؟

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------