آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ایندیپندنت: جان کری همچنان برای دفاع از توافق هسته‌ای تلاش می کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,آمریکا

روزنامه تلگراف با اشاره به نزدیک شدن زمان رئیس‌جمهور آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره اجرای تعهدات واشنگتن در برجام نوشت: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و کارشناسان امنیت ملی ارشد این کشور همچنان برای دفاع از توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند.

 به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که بارها توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را مورد انتقاد قرار داده، اکنون باید درباره تمدید رفع تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند.

 

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و دیگر کارشناسان ارشد امنیت ملی از سازمانی که هدف آن دفاع از توافق هسته‌ای با ایران است، پشتیبانی می کند. این درحالی است که رئیس‌جمهور ترامپ باید برای اولین بار تصمیم‌گیری کند که آیا می خواهد ابطال تحریمهای ایران را تمدید کند یا نه.

 

ضرب‌الأجل ترامپ برای این تصمیم‌گیری روز پنجشنبه هفته جاری یعنی یک روز پیش از آغاز سفرش به اسرائیل و عربستان سعودی و برگزاری انتخابات در ایران است. وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش توافق هسته ای را بدترین توافق ممکن خوانده و گفته بود که‌ آن را کنار خواهد گذاشت.

 

به نوشته این روزنامه انگلیسی انتظار می رود ترامپ در جریان سفرش به عربستان و اسرائیل درباره موضوعات مربوط به ایران رایزنی کند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دو سال پیش از اعضای کنگره آمریکا خواسته بود تا توافق هسته‌ای را تایید نکند.

 

دونالد ترامپ درحالی از توافق هسته‌ای انتقاد و اعلام کرده است آن را بازبینی می کند که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان تایید کرده بود که ایران به تعهداتش در توافق هسته ای عمل می کند.

 

توافق هسته‌ای در ژوئیه 2015 میان ایران و قدرتهای جهانی در وین حاصل شد که براساس آن ایران پذیرفت در ازاء لغو تحریم‌های وضع شده علیه این کشور برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کند. از زمان اجرای این توافق در ژانویه 2016 رئیس‌جمهور آمریکا موظف است هر 120 روز یکبار دستور ابطال تحریم‌های ایران را صادر کند.

 

تیلرسون همچنین در نامه خود اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا گروهی را تحت سرپرستی شورای امنیت ملی برای بازبینی توافق هسته‌ای و سیاست واشنگتن در قبال تهران تشکیل داده است.

 

مقامات آمریکا گفته اند که تا زمان تکمیل این بررسی‌ها به توافق هسته ای پایبند خواهند ماند.

 

در این میان برخی کارشناسان امنیت ملی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما فعالیت می کردند درتلاشند از طریق یک سازمان تازه تاسیس شده به نام "دیپلماسی موثر است" از توافق هسته ای دفاع کند.

 

این گروه در بیانیه‌ای درباره ماموریت کاری‌اش آورده است: موارد بسیار کمی وجود دارد که ارزش آنها بهتر از دیپلماسی برنامه جامع اقدام مشترک است. این توافق آمریکا  و متحدان ما را امن‌تر کرده است.

 

جون فینر رئیس پیشین برنامه ریزی سیاسی در وزارت امور خارجه آمریکا به ایندیپندنت گفت: یکی از اهداف سازمان "دیپلماسی موثر است" این است که اطلاعات صحیح و  عادلانه را فارغ از گرایشهای حزبی در باره توافق هسته ای در شرایطی که تمرکز روی سیاست ایران افزایش یافته ارائه دهد، چراکه در حال حاضر اطلاعات غلط گسترده درباره این توافق و چگونگی کارکرد آن وجود دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------