آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف: اگر آمریکا خواهان امتیاز جدید است ایران هم امتیاز می‌خواهد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر آمریکا خواهان امتیازات جدید در توافق هسته‌ای است، ایران نیز امتیازاتی می‌خواهد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌و گو با روزنامه نیویورک تایمز، هرگونه مذاکره جدید با آمریکا درباره‌ افزایش مدت زمان یا شروط توافق هسته‌ای را رد و تاکید کرد: ایران در صورتی درباره تغییر این توافق صحبت خواهد کرد که تغییرات درباره تمام موضوعات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد.

 

ظریف تصریح کرد: آیا شما (آمریکایی‌ها) حاضرید 10 تن اورانیوم غنی شده ایران را بازگردانید.

 

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو که با جمعی از روزنامه‌نگاران و سردبیران نیویورک تایمز انجام شده است، سخنرانی روز سه‌شنبه دونالد ترامپ رییسجمهوری آمریکا در مجمع عمومی ملل که توافق هسته‌ای را توافقی یک‌سویه و مایه شرمساری آمریکا خوانده بود را عجیب و قریب توصیف کرد.

 

رییس دستگاه دیپلماسی کشور هم‌چنین گفت: آنچه دولت آمریکا به معنای واقعی خواهان آن بود، این بود که امتیازاتی از ایران را داشته باشد و به طور هم‌زمان تلاش کند امتیازات بیش‌تری به دست آورد، اما واشنگتن یا دیگر طرف‌های توافق امتیازی ندهند. این موضع کاملا خلاف ماهیت هر توافقی است که از مذاکره حاصل می‌شود.

 

وی افزود: به طور قطع هیچ توافقی کامل نیست، چراکه یک توافق در نتیجه بده بستان به دست می‌آید. در غیر این صورت شما به توافقی دست نخواهید یافت.

 

ظریف در ادامه درباره موضع دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای که گفته خواستار متممی برای این توافق است آن را رد و اظهار کرد: چرا ما باید درباره‌ یک متمم گفت‌وگو کنیم. اگر شما

خواهان یک متمم هستید پس این متمم باید در خصوص تمام موضوعات توافق باشد.

 

وزیر امور خارجه ایران علاوه‌ بر این درباره ادعای دولت آمریکا مبنی بر این‌که تهران روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است، گفت که تمامی این شکایات خارج از چارچوب توافق است. موضعی که مورد تائید تمام طرف‌های توافق هسته‌ای غیر از آمریکا است.

 

وی در ادامه گفت: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، دیگر چه کسی به حرف شما (آمریکا) گوش خواهد داد؟ آمریکا با چنین تهدیدی (خروج از برجام) در حال ارسال پیام اشتباه است.

 

ظریف با اشاره به نشست روز چهارشنبه وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک گفت: از اینکه تمام حاضران به جز یک نفر (آمریکا) گفتند که توافق هسته‌ای خوب است، امیدوار شده است.

 

به نوشته نیویورک تایمز، واضح است که اشاره وزیر امور خارجه ایران به رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------