آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

موسویان: ترامپ با ابزار اتهام به ایران به دنبال چاپیدن دلارهای نفتی شیوخ عرب است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حسین موسویان

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: برای حل بحرانهای منطقه،ترامپ باید مسیردیپلماسی و همکاری باایران را ازطریق گفتگوهای مستقیم و سطح بالا دنبال کند.

 به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان در گفت‌وگو با تلویزیون چین در پاسخ به این پرسش که ترامپ در سفر به عربستان گفت که ایران در سراسر منطقه از یمن تا لبنان، تروریست‌ها را آموزش داده و اسلحه می‌دهد یا ایران برای دهه‌ها جنگ فرقه گرایی درمنطقه دامن زده است. ارزیابی او  را باور دارید؟ گفت: معتقدم ترامپ خودش هم این ارزیابی را قبول ندارد.

 

شما به خاطر دارید که او در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت که عربستان سعودی اولین منبع تروریسم است. بعد از انتخابات او به طور علنی گفت که عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس چیزی به جز دلار ندارند و از این رو باید آن را با ما بپردازند. بنا بر این روشن است که ترامپ به دنبال صدها میلیارد دلارهای نفتی عرب‌های حاشیه خلیج فارس است تا در آمریکا شغل ایجاد کند و تاسیسات زیربنایی آمریکا را بازسازی کند.

 

وی گفت: ترامپ از اتهام به ایران به عنوان ابزار فروش تسلیحات و گرفتن دلارهای نفتی استفاده خواهد کرد. او از این طریق قرارداد 100 میلیارد دلاری فروش اسلحه را امضاء کرد که قرار است تا 300 میلیارد افزایش یابد. بنا بر این او می‌داند که چه می‌کند و به دنبال چاپیدن دلارهای نفتی شیوخ عرب است.

 

موسویان اظهار کرد: نه تنها ترامپ، بلکه دولت اوباما و هزاران گزارش رسانه‌ای آمریکا قبلا تایید کرده‌اند که عربستان منبع اصلی مالی و تسلیحاتی و ایدیولوژی تروریست‌های وهابی در منطقه است. از این رو ترامپ دنبال تجارت است نه مبارزه با تروریست. اگر ترامپ، آمریکا، اروپا و دیگران واقعا می‌خواهند با تروریست مبارزه کنند، آنها باید درک کنند که گروه‌های تروریستی القاعده و داعش و جبهه النصره، وهابی‌های سنی هستند، نه شیعیان. پایگاه وهابیت هم سعودی است، نه ایران.

 

این دیپلمات پیشین کشورمان در مورد روابط ایران و آمریکا در دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی گفت: معتقدم توافق هسته‌ای مثال روشنی است. بعد از 38 سال، برای اولین بار آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی با ایران وارد گفت‌وگوی مستقیم در مورد بحران هسته‌ای شدند.

 

بعد از 18 ماه گفت‌وگوهای سطح بالا و مستقیم، دیپلماسی موفق شد و بحران هسته‌ای در قالب یک توافق برد ـ برد برای همه طرف‌های مذاکره‌کننده به نتیجه رسید. از این رو مذاکرات و توافق هسته‌ای یک مدل و میراث بزرگ دیپلماسی است که اگر ترامپ بخواهد می‌تواند از این مدل برای حل سایر اختلافات با ایران استفاده کند. برای حل بحران‌های منطقه، ترامپ باید مسیر دیپلماسی و همکاری با ایران را ازطریق گفت‌وگوهای مستقیم و سطح بالا دنبال کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------