آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

سفر فابیوس به تهران‎، اهرم فشار جدید منتقدان به دولت



اخبار,اخبار سیاست خارجی,فابیوس

عمده منتقدان، همان دلواپسان هسته‌ای هستند که در این مدت از هر گونه مخالفت با روند مذاکرات هسته‌ای و توافق دریغ نورزیدند و اکنون با بهانه قرار دادن این مسئله، در تلاش هستند تا چالشی جدید برای دستگاه دیپلماسی کشورمان ایجاد کنند..

لوران فابیوس امروز به تهران آمد تا پس از 12 سال بار دیگر پای وزیر امور خارجه فرانسه به تهران باز شود. پس از سفر زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان به ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر امور خارجه فرانسه سومین دیپلمات بلند پایه اروپایی است که از زمان شکل‌گیری توافق هسته‌ای در وین به تهران آمده است و به دیدار مسئولان عالی کشورمان می‌رود.

سفر فابیوس؛ آغاز انتقادها
در روزهای گذشته و بعد از اعلام خبر سفر فابیوس به ایران، جریان خبری و تبلیغاتی منفی علیه این سفر از سوی برخی رسانه‌ها و چهره‌های منتقد دولت به راه افتاد ‫و به اهرم فشاری بر فعالیت‌ دیپلماتیک دولت یازدهم تبدیل شد. عمده منتقدان، همان دلواپسان هسته‌ای هستند که در این مدت از هر گونه مخالفت با روند مذاکرات هسته‌ای و توافق دریغ نورزیدند و اکنون با بهانه قرار دادن این مسئله، در تلاش هستند تا چالشی جدید برای دستگاه دیپلماسی کشورمان ایجاد کرده و در پی تلاش‌ برای بی‌فرجام کردن توافق برجام هستند.

منتقدانی از کوچک‌ترین بهانه برای انتقاد به وزارت امور خارجه استفاده کرده‌اند و یک روز به پیاده‌روی محمدجواد ظریف با جان کری و روز دیگر به سفر رجب طیب اردوغان به تهران انتقاد می‌کردند، پرونده «خون‌های آلوده» وارداتی از فرانسه در دهه 60 را علم کرده‌اند و با بازخوانی این پرونده ادعا می‌کنند که به خاطر عملکرد فابیوس در این پرونده و مواضع تند وزیر امور خارجه فرانسه در روند مذاکرات هسته‌ای احساسات مردم ایران جریحه‌دار است و با به کار بردن تعابیری مانند «خون‌آشام پاریسی»، «قاتل فرانسوی»، «تاجر خون‌های آلوده» و «صادرکننده ایدز به ایران» گفتد که فابیوس نباید به تهران سفر کند.

ماچرا پرونده خون‌های آلوده چیست؟
برجسته کردن پرونده خون‌های آلوده در آستانه سفر لوران فابیوس به ایران در شرایطی است که ماجرا به دوران نخست‌وزیری وی در نیمه نخست دهه 60 بازمی‌گردد که یک شرکت فرانسوی اقدام به فروش فاکتورهای انعقاد خون به چند کشور از جمله ایران کرده است. مصرف این داروها منجر به ابتلای تعدادی از مصرف‌کنندگان به بیماری‌های خونی شد که این مسئله به یک پرونده حقوقی بین‌المللی تبدیل گردید.

در ایران در سال ۱۳۸۳، دادگاه شکایت مبتلایان از سازمان انتقال خون تشکیل شد و دادگاه حکم به پرداخت خسارت از طرف این سازمان به ۹۷۴ شاکی پرونده، درمان بیماران مبتلا و عذرخواهی وزارت بهداشت داد.

 

سازمان انتقال خون ایران در سال 1387 با تشکیل پرونده‌ای از شرکت فرانسوی شکایت کرد. با اثبات کوتاهی شرکت فرانسوی در تولید محصول سالم، سایر کشورها نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارات خود را دریافت کنند اما ایران تنها کشوری است که هنوز موفق به دریافت خسارت خود از این شرکت نشده است.

تعبیر وارانه یک جنجال
در حالی که صداوسیما بر اساس قانون اساسی و آئین‌نامه خویش باید در چارچوب مصالح و منافع ملی خود عمل کند، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از 24 خرداد 92 به این سو، این نهاد حاکمیتی بر خلاف روند هشت ساله گذشته‌اش، شکل و شمایلی انتقادی نسبت به دولت گرفته است و به عرصه‌ای برای تاخت و تاز به دستاوردهای دولت یازدهم و زیر سوال بردن عملکرد آن پرداخته است‏؛ به گونه‌ای که در این مدت نیز با چند واکنش صریح و قاطع از سوی سخنگوی هیات دولت، مشاور فرهنگی رئیس جمهور و وزرا روبه‌رو شده است.

اینک صداوسیما که پیش از این به عملکرد یکسویه در رابطه با مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای توافق هسته‌ای وین متهم است، با پخش گزارش‌های در رابطه با عملکرد لوران فابیوس در پرونده خون‌های آلوده و مذاکرات هسته‌ای، می‌کوشد انتقادات سفر به تهران وی را ملی و نه جناحی جلوه دهد.

راه‌یابی فابیوس به نماز جمعه
جنجال‌های مربوط به ورود وزیر امور خارجه فرانسه به ایران تنها به رسانه‌ها محصور نمانده است و به تریبون نماز جمعه هم رسید و خطیب موقت نماز جمعه تهران از مسئولان خواست تا فرش قرمز برای وی پهن نکنند.

 

از برخی از صحبت‌ها پیرامون سفر فابیوس به تهران می‌توان به حرف‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته در دانشگاه تهران اشاره کرد که گفت: ما می‌گوییم این وزیر خارجه صهیونیست فرانسه که بیشترین اذیت را به تیم دیپلماسی ما صورت داد حالا می‌خواهد به ایران بیاید چرا فرش قرمز پیش رویش باز کنیم؟

واکنش وزیر بهداشت به پرونده خون‌های آلوده
«پرونده کردن پرونده فرآورده‌‌های خونی آلوده همزمان با توافق هسته‌ای و مخالفت با سفر فابیوس به ایران از سر نوع‌دوستی و خیرخواهی نیست، بلکه این پرونده بیشتر چهره سیاسی پیدا کرده است.» این واکنشی است که سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قبال سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران از خود نشان داد و توضیحاتی درباره پیگیری پرونده قدیمی بیماران هموفیلی عنوان کرد.

شکایتی از فابیوس نشده است
عضو اصلاح‌طلب شورای اسلامی شهر تهران، وکیل پرونده خون‌های آلوده است. او که تلاش‌هایی را در این رابطه انجام داده در گفت‌وگویی در خصوص جنجال‌های ایجاد شده در رابطه با سفر فابیوس گفت: روابط بین‌المللی هر کشوری را کسانی تعیین می‌کنند که ملت به آنها اعتماد کرده و در رأس سیستم مربوطه قرار گرفته‌اند که چه کسی حق سفر به کشورمان را دارد.

همیشه مجذوب ایران بوده‌ایم
«اقدام مشترک برای یک جهان امن‌تر»؛ این پیامی است که لوران فابیوس در آستانه سفر به تهران از اهداف این سفر سخن گفته است.

اگر قرار باشد یک جمله از صحبت‌های فابیوس انتخاب شود٬ شاید همین یک جمله نشان بزرگی از یک چرخش سیاسی باشد: «ما می‌خواهیم برای یک جهان امن‌تر اقدام کنیم و بایسته است ایران همه سهم خود را در این جهان داشته باشد. این پیامی است که به تهران می‌برم.»

اخبار سیاست خارجی - ایلنا

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------