آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سفارت انگلیس

وزیر خارجه انگلیس امروز با حضور در تهران، سفارت این کشور را که از سال ۲۰۱۱ تعطیل شده بود بازگشایی کرد.

 فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه سفارت این کشور در تهران را بازگشایی کرد.

هاموند که امروز وارد تهران شد، اولین وزیر خارجه انگلیس از سال 2003 است که به ایران می‌آید. وی مستقیما به سفارت رفت و در مراسمی رسمی این ساختمان را بازگشایی کرد.

وزیر خارجه انگلیس در این مراسم، گفت که محدودیتی در روابط ایران و بریتانیا وجود ندارد، هرچند ممکن است آن‌ها در همه موضوعات اشتراک نظر نداشته باشند.

فیلیپ هاموند بعد از بازگشایی سفارت لندن در تهران با اعلام رسمی این خبر گفت بازگشایی سفارت نقطه عطفی برای بهبود روابط است.

هفته گذشته بود که رسانه‌ها اعلام کردند قرار است هاموند ضمن سفر به تهران، سفارت این کشور را بازگشایی کند.

سفارت انگلیس در سال 2011 و پس از اعتراضاتی که در تهران صورت گرفت، تعطیل شد و سطح روابط دو کشور به پائین‌ترین سطح رسید.

با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، طرفین به سمت بهبود روابط حرکت کردند و در اولین گام دو طرف در سال 2013 کاردار غیرمقیم تعیین کردند.

پیش از این انتظار می‌رفت که سفارت طرفین اندکی پس از تعیین کاردار از سر گرفته شود، اما برخی موضوعات فنی مانع از این کار شده بود. یکی از این موارد، این بود که کارکنان سفارت انگلیس در سال 2011 پیش از ترک تهران اغلب وسایل ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی سفارت را نابود کرده بودند.

با اتخاذ تصمیم بازگشایی سفارت‌ها، لندن قصد داشت این تجهیزات را نوسازی کند، اما با محدودیت قانونی از سوی ایران برای انتقال تجهیزات مواجه بود. بر اساس قوانین، دیپلمات‌های خارجی نهایتا تا 15 کیلوگرم بار را می‌توانند به ایران وارد کنند.

انگلیس پیش از آنکه صدور ویزا برای ایرانی‌ها را در تهران از سر بگیرد، تأکید داشته است که باید توافقی دوجانبه به امضا برسد که اجازه دهد اتباع ایرانی که بیش از اعتبار ویزایشان در انگلیس مانده‌اند، به تهران بازگردند. اما قانون ایران پذیرش اتباع اخراج‌شده از سوی کشورهای خارجی را نمی‌دهد.

گاردین نوشته است که نهایتا پس از آنکه لندن مشاهده کرده است که در حال عقب افتادن از رقبای اروپایی برای حضور در بازارهای ایران است، طرفین بر سر هر دو موضوع به توافق رسیده‌اند. بر این اساس، انگلیس تصمیم گرفته پیش از بازسازی کامل، سفارت را بازگشایی کند. هنوز جزئیات راهکاری که بر سر مسئله ویزاها به دست آمده، جزئیاتی منتشر نشده است.

به نوشته گاردین، اقامتگاه سفیر و چند ساختمان دیگر سفارت اکنون بازسازی شده است. قرار است در ابتدای فعالیت سفارت گروه کوچکی از دیپلمات‌ها به ریاست آجی شارما که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگلیس سفیر تازه‌ای هم برای اعزام به تهران انتخاب کرده، اما نام وی هنوز اعلام نشده است.

هاموند پیش از ترک لندن ابراز امیدواری کرده بود که طرفین طی چند ماه آینده برای تعیین سفیر به توافق برسند.

وی همچنین گفته است: «بازگشایی سفارت‌خانه‌های ما گامی کلیدی برای توسعه روابط دوجانبه است. در این وضع ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که توافق هسته‌ای موفقیتی است که با برداشتن تحریم‌ها بر گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری همراه است.

 

بریتانیا و ایران باید آماده گفت‌وگو درباره چالش‌های مشترک شامل تروریسم، ثبات منطقه و گسترش داعش در سوریه و عراق و مقابله با مواد مخدر و مهاجرت باشند.»

پس از آنکه ایران و گروه 1+5 روز 23 تیر در شهر وین اتریش به جمع‌بندی مذاکرات دست یافتند، هیئت‌های اروپایی و غربی متعددی به تهران سفر کرده‌اند. معاون صدر اعظم آلمان و وزرای خارجه فرانسه و استرالیا از جمله مقامات ارشد غربی بوده‌اند که در این مدت به تهران سفر کرده‌اند.

اخبار سیاست خارجی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------