آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

جنگ بیانیه ها در کنگره آمریکا؛ آیا توافق هسته ای رای می آورد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,توافق هسته ای

بسیاری از نماینده ها و سناتورهای دموکرات موافق توافق هسته ای به دلیل رای دهندگان و حامیان مالی یهودی در ایالت هایشان مجبورند برای توجیه موکلان خود بیانیه های بلندی بدهند و بگویند به چه دلیلی به این توافق رای مثبت می دهند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به بیانیه های بلند نمایندگان کنگره همزمان با اعلام مواضع آنها درباره توافق هسته ای با ایران پرداخته است.جدال کلمات در کنگره امریکا؛ آیا توافق هسته ای رای می آورد؟

به گزارش عصر ایران این روزنامه با اشاره به مواضع برخی سناتورها و نمایندگان کنگره در هفته گذشته در حمایت از توافق هسته ای با ایران به محتوای بیانیه های طولانی و بلند آنها در توجیه اقدام شان برای موافقت با توافق هسته ای توجه نشان داده است.

این روزنامه می نویسد:" با صدور بیانیه ای در حدود هزار کلمه در یکشنبه گذشته هری رید رهبر اقلیت دموکرات سنا طولانی ترین بیانیه خود در سال میلادی اخیر را صادر کرد و حمایت خود از توافق هسته ای ایران را آشکار نمود.

اما بیانیه چارلز شومر سناتور دموکرات مخالف توافق هسته ای بلند تر بود و او با صدور بیانیه ای 1600 کلمه ای مخالفت خود با توافق را اعلام کرد، اما هیچ کدام از این دو بیانیه به بیانیه مفصل 5200 کلمه ای جمعه گذشته " جرولد ندلر" نماینده دموکرات نیویورک در اعلام حمایت از توافق هسته ای ایران نمی رسد.

برای بسیاری از اعضای حراف کنگره هم این بیانیه های بلند بالا و مفصل و طولانی حاکی از تلاش دموکرات ها برای تشریح و توجیه یک فرایند تصمیم گیری دردناک (درباره توافق هسته ای با ایران) است.

 

این بیانیه های بلند بالا و طولانی برای اعلام حمایت از توافقی است که خود یک  متن طولانی و مفصل با جزییات فنی بسیار است که توسط کارشناسان هسته ای جهانی تنظیم شده است.

وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد بسیاری از نماینده ها و سناتورهای دموکرات موافق توافق هسته ای در ایالت هایی چون نیویورک، نیوجرسی و کانکتیکت به دلیل رای دهندگان عمده یهودی در ایالت هایشان مجبورند برای توجیه رای دهندگان حامی یهودی شان بیانیه های بلندی بدهند و بگویند به چه دلیلی به این توافق رای مثبت می دهند. آنها به رای و حمایت مالی جامعه یهودیان نیاز دارند.

مخالفان توافق اما می گویند موافقان (دموکرات) توافق از کلمات استفاده می کنند تا رای خود را به توافق توجیه کنند. جو بایدن قرار است در هفته آینده دیداری با گروهی از رهبران جامعه یهودیان آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران در فلوریدا داشته باشد.

 

این دیدار از سوی خانم " دبی وسرمن شولتز" نماینده دموکرات ایالت فلوریدا ترتیب داده شده است که او خود هنوز رای نهایی خود را درباره موافقت یا مخالفت با توافق هسته ای اعلام نکرده است.

هیچ نماینده و سناتور جمهوریخواهی تا کنون از این توافق اعلام حمایت نکرده است. باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می گوید رای مثبت به توافق هسته ای برای دموکرات ها بسیار سخت است چرا که به ادعای او این توافقی ناقص است.

 

کورکر خود از مخالفان توافق است و با صدور بیانیه ای 900 کلمه ای مخالفت خودبا توافق را اعلام کرده است.

برخی نماینده ها و سناتور های دموکرات نیز که هنوز تصمیم نگرفته اند می گویند تصمیم گیری آنها منوط به روشن شدن تکلیف برخی کاستی های این توافق است.

سناتور کریس مورفی دموکرات از ایالت کنتاکی با نوشتن یک بیانیه 900 کلمه ای که بلند ترین بیانیه در طول تاریخ سناتوری اوست از توافق هسته ای با ایران اعلام حمایت کرد.

 

اما او در بیانیه خود تاکید کرد می خواهد به موکلان خود دلیل رای مثبت خود را تشریح کند چون نظر سنجی ها نشان می دهد آنها درباره توافق هسته ای با ایران دو نظر مختلف و متفاوت دارند.

 

او در بیانیه تاکید کرده  از نظر او  جنبه هایی از این توافق رضایت بخش نیست اما  در عین حال  هیچ گزینه جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد.

سناتور مورفی در بیانیه خود می نویسد هر سناتور و نماینده کنگره باید شخصا درباره این توافق تصمیم گیری کند و نظرات دیگر نمایندگان نباید روی رای آنها تاثیر بگذارد.

خانم سناتور پتی موری از واشنگتن روز سه شنبه در نهایت به عنوان بیست و نهمین سناتور دموکرات  با صدور بیانیه ای از توافق اعلام حمایت کرد.

 

او پس از اعلام حمایت خود گفت پس از بی خوابی های بسیار وفکر کردن و مشورت گرفتن از افراد بسیار در نهایت متقاعد شدم به این توافق رای مثبت دهم . او افزود  اگر لازم باشد به خاطر محفوظ ماندن حق وتوی اوباما هم رای مثبت خواهد داد.

تا کنون تنها دو سناتور دموکرات با توافق اعلام مخالفت کرده اند. چارلز شومر سناتور دموکرات ایالت نیویورک و باب منندز سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی.

اوباما بسیار امیدوار است از میان 15 سناتور دموکرات باقی مانده که هنوز رای و نظر خود را اعلام نکرده اند 5 سناتور موافقت خود را با توافق اعلام کنند.

 

او تنها رای و نظر 5 سناتور دموکرات دیگر را برای کسب 34 رای سنا به منظور حفظ برتری حق وتوی خود نیاز دارد. او همچنین به حمایت 146 نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان هم نیاز دارد.

با این حال دولت اوباما امیدوار است جمهوریخواهان نتوانند 60 رای لازم را به منظور رد توافق در نخستین رای گیری خود در سنا داشته باشند .

 

در این صورت نیاز به استفاده از حق وتو هم نخواهد بود. رای گیری درباره توافق هسته ای با ایران تا 17 سپتامبر (26 شهریور) انجام خواهد شد.

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------