آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

اوباما به دنبال توافقی بی ارزش با ایران است/اگر ظریف و کری توافق دائم را امضا هم کنند، کنگره تحریم ها را لغو نمی کند



اخبار,اخبار سیاست خارجه,اوباما

اخبار سیاست خارجی - اوباما به دنبال توافقی بی ارزش با ایران است/اگر ظریف و کری توافق دائم را امضا هم کنند، کنگره تحریم ها را لغو نمی کند

گزارش ها در مورد مذاکرات هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک در طول ماه گذشته حکایت از آن دارد که دولت اوباما به هر شکلی به دنبال توافق با تهران است.

واشنگتن پست نوشت: گزارش ها در مورد مذاکرات هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک در طول ماه گذشته حکایت از آن دارد که دولت اوباما به هر شکلی به دنبال توافق با تهران است.

آسوشیتدپرس ماه گذشته گزارش داد که امریکا پیشنهاد هسته ای جدیدی به ایارن داده که براساس آن، تهران می توان نیمی از سانتریفیوژهای خود را نگه دارد.

جان بولتون، سفیرسابق امریکا در سازمان ملل می گوید :" طرح جدید هسته ای چیزی جز سقوط در پرتگاه نیست. به هیچ وجه نباید به ایران اجازه غنی سازی داده شود. هرگونه عقب نشینی از این اصل، کارغنی سازی اورانیوم مناسب ساخت جنگ افزار را برای ایران سریعتر و کارآمد تر می سازد. همه این طرح ها نقطه ضعف مشترکی دارند .

بولتون افزود که :" از همه این مذاکرات چنین استنباط می شود که امریکا درباره برنامه هسته ای ایران دانش کاملی دارد و هیچ چیز از نظر ما مخفی نمانده است ." بی تردید ما برای این مساله پیچیده خیلی مایه نگذاشته ایم ، همان گونه که قبلاً نیز این مساله ثابت شده است یعنی آن زمانی که تاسیسات غنی سازی محرمانه ای فاش شد یا وقتی که معلوم شد ارزیابی های دولت درباره خطرات در سراسر منطقه به طور کلی اشتباه ازکار درآمد.

اجازه حفظ هزاران سانتریفوژ به ایران برخلاف موضع دولت قبلی و شش قطعنامه سازمان ملل است . دلیل آن روشن است .

مارک دوبویتز از بنیاد دفاع از دمکراسی می گوید: اگر ایران تصمیم بگیرد انتقال مواد غنی سازی شده به خارج از کشور را متوقف کند ، کاری از دست ما بر نخواهد آمد. او گفت :" این کشور روزی توجیهی پیدا می کند که چرا بیش از این نمی تواند اورانیوم غنی شده خود را به روسیه ارسال کند و چرا باید آن را درداخل کشور نگه دارد. "

این قضیه حتی مربوط به الآن نیست . ما این قضیه را زمانی که احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران ، در رأس قدرت بود نیز امتحان کرده بودیم – یعنی چندین سال پیش از آن که ایران غنی سازی وسانتریفوژها را با سرعت بیشتری تولید کند.

مایکل ماکوفسکی از JINSA در توضیح می گوید:" اگر ایران همه یا تقریباً همه سوخت خود را ارسال می کرد و علاوه برآن سایر محدودیت ها در زمینه غنی سازی را می پذیرفت ، آن وقت آن را می پذیرفتیم. اما من تردید دارم که این همان چیزی است که در باره آن صحبت می شود." علاوه براین، اگر ایران در نظر داشته باشد برای مثال ، این مواد را به روسیه ارسال کند ، توانایی ما برای نظارت برآن چه که خارج می شود محدود تر می شود.

 ماکوفسکی می گوید :" دولت امریکا تلاش می کند که چگونه به ایرانی ها اجازه دهد در حالی که برنامه هسته ای خود را در کوتاه مدت کاهش می دهند، به خط قرمز خود وفادار بمانند. به سادگی نمی شود از عهده این کار محال برآمد، به خصوص وقتی که ما در خلال سال گذشته ، با رفع بخشی از تحریم ها ،اهرم فشار را یک طرفه کاهش داده ایم ."

مشخص نیست که آیا پیشنهاد کنونی تغییری بیشتر در زمینه دیدگاه دیگری است که کارشناسانی همچون رابرت ژوزف ، معاون سابق وزرات امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل ، پیش از این آن را بی ارزش توصیف کرده است.

خلاصه این که گرفتن مواد غنی سازی شده غیرمجاز و نه سانتریفوژها چیزی بیش از تسلیم طلبی نه چندان پنهان در برابر ایران نیست. به همین منوال، تغییر جهت به سمت ابزار اندازه گیریSWU ، دادن امتیاز به ایران است که فعالیت های مربوط به گریز هسته ای را زمان بندی کند. با این که ممکن است دولت این برنامه را قبول داشته باشد و ظریف و کری به توافق برسند، ولی کنگره بی تردید مسائل را از منظر متفاوتی نگاه خواهد کرد و از رفع تحریم ها سرباز خواهد زد.

علاوه براین، اسرائیل از قبل هشدار داده است که به یک توافق بد پایبند نخواهد بود و توافق بد ظاهراً دقیقاً همان چیزی است که دولت آمریکا به دنبال آن است. 

 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------