آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

چرا ایران خواستار عذرخواهی حماس شده است؟



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

همزمان با گمانه زنی در روابط دوجانبه
چرا ایران خواستار عذرخواهی حماس شده است؟

حماس هم چنان درگیر نوع موضع گیری در قبال تحولات خاورمیانه است. از قاهره تا تهران در هر سفری نیازمند موضع گیری است. گمانه زنی ها درباره وخیم تر شدن روابط آن جنبش با تهران تقویت می شود.

سایت "المانیتور" به نقل از یک مقام حماس به شرط ناشناس ماندن او نوشته که پس از بهار عربی فرایند تصمیم گیری در چنبش پیچیده تر شد. او اظهار کرده است که که از نظر جغرافیایی مقام های حماس پراکنده هستند هم چنین از نظر ایدئولوژی و تامین مالی نیز دشواری هایی وجود دارد. او می گوید:"در نتیجه در موارد متعدد مواضع ما باعث ایجاد بحث و جدل هایی می شود. اگر ایران خوشحال  باشد این بدان معناست که اخوان وضعیت چندان جالبی ندارد اگر ترکیه و قطر خوشحال باشند این بدان معناست که باید منتظر ابراز محکومیت از جانب بیروت را دمشق باشیم".

به گزارش خرداد، این سایت اشاره می کند که در تاریخ 12 مارس گذشته یک هیئت ارشد حماس دیدار سرزده ای باز قاهره داشت و به بحث و تبادل نظر با مقام های امنیتی مصر پرداخت. در این میان "موسی ابومرزوق" مسئول روابط بین الملل حماس با "محمود الزهار"، "خلیل حیاء" و "عماد عالمی" دیدار داشت.

مقام ناشناس حماس می گوید:"این نخستین دیدار با مردم مصر از سوی جنبش حماس بود. در بسیاری از موارد میان ما و مقام های مصر اختلاف نظر وجود داشت به خصوص درباره بازگشایی گذرگاه رفح که مصر مخالف آن است. هم چنین مصری ها نیز درخواست هایی را درباره وضعیت سینا مطرح کردند".

این منبع اظهار کرده است که مقام های حماس از مقام های امنیتی مصر خواسته اند تا به پیگرد قانونی اعضای آن گروه پایان دهد و مقام های امنیتی مصر نیز از حماس خواسته اند تا از اخوان فاصله بگیرد.

این سایت اشاره می کند در حالی که مذاکرات در مصر میان مقام های مصری و حماس در جریان بوده است مقام های آن جنبش خود را برای سفر به دوحه و تهران آماده می کنند. این مقام آگاه می گوید:"قرار است دور تازه ای از گفت و گوها آغاز شوند. روابط با ایران نیز در دستور کار برای سفر ماه فوریه قرار خواهد داشت که در جریان آن یک هیئت از حماس به پایتخت ایران سفر خواهد کرد. پیش از این هیئتی از حماس با سردار قاسم سلیمانی دیدار کرد. در آن دیدار سردار سلیمانی تاکید کرد که وضع منطقه در هرج و مرج است و حماس باید به تعهدات خود به تهران پایبند باشد در حالی که بعدا گزارش هایی منتتشر شد که ابومرزوق گفته است که گفته های ایران را قبول ندارد".

این سایت اشاره می کند که اتهامات مطرح شده از جانب مرزوق واکنش تند سردار سلیمانی را به همراه داشت و او در نشستی گفته بود:"ایران هرگز دروغ نمی گوید و ما دروغ نمی گوییم. برخی از کمک های ما به مقاومت ردیابی و شناسایی شدند. خداوند بر همه این ها ناظر است".


یک منبع نظامی به المانیتور به شرط ناشناس ماندن گفت که ابومروزق در تلاش به سفر به تهران برای ارائه توضحیات و رفع سوء تفاهم است اما ایرانی ها نظر منفی داده اند. این منبع ایرانی گفته است:"اگر او قصد سفر به ایران را دارد پس از آن باید عذرخواهی کند".

 

اخبار سیاست خارجی - خرداد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------