آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

بازنشستگی فیزیکدانی که بیش ترین کمک ها را به حصول برجام کرد



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

از مذاکره با شوروی در دوران ریگان تا پیشنهاد اصلاح راکتور اراک
بازنشستگی فیزیکدانی که بیش ترین کمک ها را به حصول برجام کرد

دکترای فیزیک هسته ای از دانشگاه استنفورد که از دهه 70 میلادی در درون بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه بوده است: جیمز تیمبی. او یکی از موثرترین مشاوران در زمینه پیشبرد برجام بوده است.

 روزنامه امریکایی "واشنگتن پست" با انتشار گزارشی به سوابق تیمبی و اقدامات شایان توجه او در طول چهار دهه گذشته در زمینه کمک به کاهش تسلیخات هسته ای و اورانیوم با غنای بالا اشاره کرده است. او در روز جمعه از سمت خود کناره گیری کرد و بازنشسته شد.

به گزارش خرداد، واشنگتن پست تا جایی پیش می رود که او را مشاوری افسانه ای می خواند و می افزاید:"تیمبی در پشت پرده مذاکرات مختلف برای کاهش تسلیحات هسته ای بوده است کنترل تسلیحات در دولت نیکسون در زمان مذاکره با شوروی بود. او اخیرا نیز در جریان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 اقدامات قابل توجهی را انجام داد".

واشنگتن پست اشاره می کند که تیمبی 71 ساله اکنون قصد دارد در دوران بازنشستگی در حیاط خلوت خانه به رسیدگی به سبزی ها و میوه ها و دوچرخه سواری بپردازد. این روزنامه امریکایی اشاره می کند که تیمبی علیرغم آن که نقش مهمی در مذاکرات میان ایران و شوروی و هم چنین در توافق هسته ای با ایران داشت اظهار کرد که تمام دستاوردها توسط تیمی از افراد با استعداد حاصل شده و نتیجه کار گروهی بوده است.

دیپلمات هایی که با تیمبی کار کرده اند او را مردی پرحرارت و پر انرژی در دوران وزارت امور خارجه جورج شولتز در دولت ریگان ذکر کرده اند. جان کری وزیر امور خارجه کنونی امریکا نیز از او تحسین کرد و او را یکی از بهترین خدمتگزاران به کشور امریکا دانست. او تا جایی پیش رفت که گفت:"بدون او جهان را نمی توانستیم به مکانی امن تر تبدیل کنیم".

"ارنست مونیز" وزیر انرژی امریکا که خود یکی از فیزیکدانان هسته ای است و در استنفورد با تیمبی در تماس بوده است. او درباره تیمبی می گوید:"در بیش از 44 سال گذشته، تمرکز تیمبی بر روی کنترل تسلیحات و فعالیت های مرتبط با آن بوده است. از جورج شولتز تا جان کری وزرای امور خارجه امریکا همگی در مشاوره های خود متکی به او بوده اند. شولتز که در فاصله سال های 1989-1982 میلادی وزیر امور خارجه امریکا بود از تیمبی به عنوان یک مربی یاد کرده بود. او گفته بود که پیش از مذاکره با مقام های اتحاد جماهیر شوروی با او مشاوره و رایزنی می کرده است. او گفته بود:"ما خواستار محدود کردن تسلیحات هسته ای در دوران دولت ریگان بودیم. هدف ما از بین بردن زرادخانه های انباشته از تسلیخات هسته ای با برد متوسط بود. دیگر مذاکره کنندگان ارشد نیز در کنار ما بودند. من در کنار تیمبی بودم".

"بیل برنز" معاون وزیر امور خارجه پیشین که اکنون ر یاست بنیاد کارنگی را برعهده دارد نیز گفته بود که از اوایل دهه 80 میلادی با تیمبی مشغول همکاری بوده و از او به عنوان "گنجی ملی" یاد کرده بود. "رز گوته مولر" معاون کنونی وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیخات درباره تیمبی می گوید:"برای کاهش سلاح های هسته ای میان امریکا و روسیه در مذاکراتی که از سال 2011 میلادی آغاز شده بود در یک بن بست بازرسی درگیر شده بود. او با تجربیات خود به من کمک کرد. او به عنوان یک دانشمند هسته ای مورد احترام همتایان روسی خود بود".

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود به نقش مهم تیمبی در جریان مذاکرات هسته ای میان ایران و امریکا اشاره کرده و می افزاید:"در عمان در سال 2012 میلادی تیمبی در جریان مذاکرات میان مقام های ایرانی و امریکایی حضور داشت. این گفت و گوها تا زمان انعقاد برجام در وین در سال گذشته ادامه پیدا کرد. جان کری درباره نقش تیمبی در این باره گفته بود:"او یکی از صبور ترین متخصصان و کارشناسان ما بود. حضور جیم برای دستیابی به توافق هسته ای بسیار حیاتی بود. او یکی از مناسب ترین و معقول ترین همکاران من بود".

"وندی شرمن" معاون پیشین وزیر امور خارجه امریکا و مذاکره کننده ارشد در مذاکرات هسته ای با ایران نیز گفته بود که تیمبی پیشنهادات و راه حل های خلاقانه ای را در جریان گفت و گوها ارائه داد. او می افزاید:"او کسی بود که پیشنهاد اصلاح راکتور آب سنگین اراک را ارائه کرد. پیشنهادی که منجر به ایجاد اطمینان برای ما شد که ایران نمی تواند پلوتونیوم برای ساخت احتمالی تسلیحات هسته ای تولید کند".

 

اخبار سیاست خارجی - خرداد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------