آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

حریفان ظریف در مذاکرات کیستند؟



مذاکرات ژنو ,مذاکرات هسته ای ژنو

حریفان ظریف در مذاکرات کیستند؟

ترکیب مذاکره‌کنندگان در ژنو چیده شد، صندلی‌ معاونان وزارت خارجه هفت کشور و در کنارشان صندلی کارشناسان قرار گرفته تا دوباره در مورد پرونده هسته‌ای ایران، مذاکره جدیدی را از سر بگیرند. امروز و فردا در ژنو، شهر باران‌های بی‌قرار و آفتاب‌های زودگذر.

قرار شده از این پس، محل همه مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران در ژنو و مقر اروپایی سازمان ملل باشد. آنها در این مذاکره بر سر پیشنهادی که ایران در مذاکره اکتبر ارایه کرد، سخن خواهند گفت. اما مذاکره‌کنندگان ایرانی چه کسانی هستند و چه کسانی از سوی کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) روی میز مذاکره در مقابل آنها خواهند نشست.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری‌اسلامی‌ایران با 1+5 از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی انتخاب شده‌‌اند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران است و در نشست افتتاحیه مذاکره ژنو حضور خواهد داشت، «مجید تخت‌روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، «سیدعباس عراقچی»، معاون بین‌الملل وزارت خارجه، «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه، «داوود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی.

 

در این دور مذاکره ریاست هیات ایرانی را «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و ریاست گروه 1+5 را «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد.

تیم مذاکره‌کننده 1+5
علاوه بر کاترین اشتون، «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «وندی شرمن» به نمایندگی از دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» به نمایندگی از دولت روسیه، «سایمون گس» به نمایندگی از دولت انگلیس، «ژاک اودیبر» به نمایندگی از فرانسه، «وانگ مین» به نمایندگی از دولت چین و «هانس دیتر لوکاس» به نمایندگی از آلمان در مذاکرات ایران و گروه 1+5 حضور دارند.

«کاترین مارگارت اشتون»، متولد ۲۰ مارس ۱۹۵۶ است. او عضو حزب کارگر بریتانیاست و در سال ۱۹۹۹ لقب بارونس گرفته و در خانواده‌ای از طبقه کارگر در لانکشایر بریتانیا به‌دنیا آمد. او اولین عضو خانواده‌اش است که توانسته به دانشگاه راه پیدا کند. قبل از فعالیت سیاسی در سازمان خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کرد و تا مقام معاونت این سازمان پیش رفت. او به دلیل عضویت در حزب کارگر، در زمان نخست‌وزیری تونی بلر معاون نخست‌وزیر شد و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان مسوول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا انتخاب شد. اشتون پیش از این کمیسرعالی اتحادیه اروپا در امور تجارت و بازرگانی بود.

 هلگا اشمید، مشاور ارشد یوشکا فیشر وزیر امورخارجه اسبق آلمان بوده و رسانه‌ها از او به‌عنوان «قدرت در سایه» گروه 1+5 نام می‌برند. وی در مقام معاونت کاترین اشتون، توانسته سیاست خارجی و امنیتی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را هماهنگ‌تر و مستحکم‌تر کند. او در زمان مذاکرات سعدآباد همراه یوشکا فیشر به ایران سفر کرده و مطالعات عمیقی روی پرونده هسته‌ای ایران دارد اما همواره از مقام مافوق خود کسب اطلاع می‌کند.

ایالات متحده آمریکا
رییس هیات: وندی شرمن؛ معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا
سوابق: دستیار وزیر امورخارجه در امور حقوقی (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶)، رییس مذاکرات هسته‌ای بین آمریکا و کره‌شمالی (۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱)، عضو کمیسیون جلوگیری از تسلیحات کشتار و انهدام جمعی و تروریسم کنگره آمریکا (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱)، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا (۲۰۱۱ تاکنون).


شرمن پس از دور اول مذاکره در ژنو در اولین اظهارنظر گفت: ظریف، وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه او برای بحثی دقیق و اساسی با صداقت آماده بودند که من قطعا در دو سال اخیر در ملاقات با ایرانیان ندیده بودم. البته او در هفته‌های گذشته با طرح سخنانی در مورد وجود فریبکاری در دی‌ان‌ای ایرانیان، حس منفی در کشور ایجاد کرد.

اعضای هیات: آدام زوبین: رییس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) در وزارت خزانه‌داری آمریکا (که مسوول اجرای تحریم‌ها علیه ایران است).


جیم تیمبی: مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح.


ریچارد نفیو: مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور تحریم‌های ایران و معاون دفتر هماهنگی تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا.


پونیت تالوار: مدیر ارشد امور ایران، عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در شورای امنیت ملی کاخ سفید.

انگلیس
رییس هیات: سایمون گس؛ مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا
سوابق: آخرین سفیر انگلیس در تهران (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱)، مدیرکل سیاسی و نماینده ویژه وزارت خارجه انگلیس در افغانستان و پاکستان (۲۰۱۳ تاکنون)، سفیر انگلیس در یونان و ایتالیا، معاونت و ریاست دپارتمان اتحادیه اروپا و معاونت کمیسیونر ویژه در «پرتوریا».
اعضای هیات: هوگ پاول؛ مدیر دفاع راهبردی و بازنگری امنیتی وزارت خارجه بریتانیا

روسیه
رییس هیات: سرگئی ریابکوف؛ معاون وزیر خارجه روسیه
سوابق: رییس سازمان امنیت و همکاری اروپا (۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹)، معاون وزارت خارجه روسیه (۲۰۰۸ تاکنون).

فرانسه
رییس هیات: ژاک اودیبر؛ مدیرکل امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه
سوابق: مدیرکل امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه (۲۰۰۹ تاکنون)، سرکنسول فرانسه در شهر کبک کانادا (۲۰۰۱)، وزیر مشاور (۲۰۰۴) او یکی از رادیکال‌ترین مذاکره‌کنندگان عضو گروه 1+5 علیه ایران است.

 آلمان
رییس هیات: هانس دیتر لوکاس؛ نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نماینده ویژه وزارت امور خارجه آلمان در مذاکرات با ایران.


سوابق: سفیر آلمان در روسیه و آمریکا، رییس بخش اروپای شرقی و مرکزی، قفقاز و آسیای میانه در بخش امنیت و سیاست خارجی دفتر صدراعظم آلمان (۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶)، مسوول حوزه اروپای‌شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی وزارت خارجه آلمان (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸)، نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دایمی آلمان در بروکسل (۲۰۱۰ تاکنون).

/شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------