آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ظریف عازم استانبول شد/ مقصد بعدی وزیر خارجه کجاست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , محمدجواد ظریف

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف عازم استانبول شد/ الجزایر مقصد بعدی وزیر خارجه

رییس دستگاه دیپلماسی ایران پس از دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، استانبول را به مقصد الجزیره پایتخت الجزایر ترک می کند.

  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و اعضای تیم مذاکرات هسته ای ایران برای دیدار و گفت و گو با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش عازم استانبول ترکیه شد.

به گزارش ایرنا، ظریف رییس هیات مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و اشتون قرار است امروز (دوشنبه) در استانبول ترکیه با یکدیگر دیدار و نحوه پیشرفت روند مذاکرات ایران و گروه 1+ 5 را بررسی کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران را در این سفر مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و نیز اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای از جمله مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل و حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه همراهی می کنند.

رضا عامری مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه نیز در این سفر حضور دارد.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 از 16 تا20 ژوئن (26 تا 30 خردادماه) در وین اتریش برگزار می شود و تا قبل از مذاکرات 26 خردادماه نشست های دیگری در سطوح مختلف میان ایران و 1+5 برگزار می شود.

ایران و گروه 1+5 در مذاکرات اخیر خود که 23 تا 26 اردیبهشت ماه برگزار شد، مذاکراتی سخت و جدی در وین برای آغاز نگارش متن توافق جامع هسته ای داشتند که به دلیل اختلافات گسرتده، این مذاکرات به گفته عراقچی بدون «پیشرفت محسوسی» پایان یافت و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در این دور از مذاکرات در برابر زیاده خواهی های غرب ایستادگی کرد.

بر اساس گام اولیه یعنی توافق ژنو که مدت آن 6 ماه بوده و بیستم جولای (29 تیرماه امسال ) پایان می یابد، طرفین قرار است در گام نهایی برای رسیدن به توافق جامع با یکدیگر مذاکره کنند. ترجیح جمهوری اسلامی ایران این است که این مذاکرات در 6 ماه اول به نتیجه برسد اما چنانچه طرفین به توافق نرسند، تلاش ها ادامه خواهد یافت تا طرفین در طول 6 ماه بعدی به نتیجه برسند.

وزیر امور خارجه، بارها پیش از توافق ژنو و پس از آن اعلام کرده است که می توان پرونده هسته ای را در طول یکسال حل و فصل کرد.

** الجزیره، مقصد بعدی ظریف
رییس دستگاه دیپلماسی ایران پس از دیدار با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، استانبول را به مقصد الجزیره پایتخت الجزایر ترک می کند.

اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد روزهای هفتم و هشتم خرداد ماه در الجزیره برگزار می شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شرکت در این نشست و سخنرانی در این اجلاس، با برخی مهمانان این اجلاس و نیز همتایان خود از کشورهای مختلف جهان دیدار و درباره مسایل بین المللی، منطقه ای و دوجانبه گفت و گو می کند.

جمهوری اسلامی ایران از شهریور ماه 1391 (2012 میلادی) ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را برای یک دوره سه ساله بر عهده گرفت.

در نشست اخیر دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد که نیویورک با هدف تعیین دستور کار اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو این جنبش برگزار شد، کشور الجزایر به میزبانی این اجلاس انتخاب شد و بر این اساس، این کشور میزبان و رییس اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد است.

هفدهمین نشست وزیران خارجه عضو جنبش عدم تعهد با شعار «تقویت همبستگی برای صلح و پیشرفت» با مشارکت 119 کشور عضو، از 26 می (5 خرداد ماه) به مدت 4 روز در پایتخت الجزایر برگزار می شود که دو روز نخست آن به نشست کارشناسان اختصاص دارد.

قرار است وزیران امور خارجه عضو جنبش عدم تعهد، میزبانی کشور ونزوئلا که براساس سند نهایی شانزدهمین اجلاس سران در تهران برگزار شد را بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ کنند.

همچنین بررسی جایگاه و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور افزایش عملکرد اعضای جنبش عدم تعهد از دیگر مواردی است که در نشست وزیران امور خارجه کشور عضو این جنبش در الجزیره مورد بررسی قرار می گیرد.

در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه، نشست کمیته فلسطین با دستور کار تعیین شده از سوی دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد که در نیویورک مستقر است، برگزار می شود و پیش نویس بیانیه تدوین شده مورد تصویب وزیران خارجه قرار می گیرد.
اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------