آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

درخواست دیدار حدود 50 کشور برای دیدار با ظریف در حاشیه اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد



اخبار,اخبار سیاست خارجی , اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد

 

اخبار سیاست خارجی - سفیر ایران در الجزایر: درخواست دیدار حدود 50 کشور برای دیدار با ظریف در حاشیه اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد

«محمود محمودی» سفیر ایران در الجزایر گفت که تاکنون حدود 50 کشور درخواست دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در حاشیه اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه کشورهای عدم تعهد در الجزایر داشته اند.

سفیر ایران در الجزایر در گفت و گو با ایرنا با تشریح برنامه های سفر وزیر امور خارجه به این کشور برای شرکت در اجلاس میان دوره ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد افزود: درخواست های بسیاری از جانب سفارتخانه های کشورهای مختلف برای ملاقات با وزیر خارجه کشورمان صورت گرفته که در حال برنامه ریزی برای انجام این دیدارها هستیم.

** شعار اجلاس عدم تعهد « تقویت همبستگی برای صلح و پیشرفت»
سفیر ایران در الجزایر گفت: هفدهمین اجلاس میاندوره ای وزرای خارجه عدم تعهد با شعار « تقویت همبستگی برای صلح و پیشرفت» از 26 می (5 خردادماه) به مدت 4 روز در پایتخت الجزایر برگزار می شود.

محمدی اظهار داشت: در دو روز نخست، اجلاس کارشناسان عالی جنبش عدم تعهد برگزار خواهد شد که آنان اهداف اجلاس سران در تهران را در کمیته هماهنگی نیویورک مورد بررسی قرار گرفته، بررسی خواهند کرد.

وی با یادآوری این که پیشنهادات 119 کشور عضو جنبش عدم تعهد در متن بیانیه پایانی که حدود یکهزار بند دارد، مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در این بندها مسایل مختلفی از جمله موضوعات سیاسی، منطقه ای، محیط زیست، توسعه و فقرزدایی قید شده است که این موارد در دو کمیته مهم سیاسی و اقتصادی – اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.

سفیر ایران در الجزایر خاطر نشان کرد: در دو روز نخست، کارشناسان سطوح عالی کشورهای مختلف، بیانیه پایانی و اسناد این نشست را تایید می کنند تا در دستور کار وزرای امور خارجه قرار گیرد.

محمدی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد حضور فعالی در هفدهمین نشست وزرای امور خارجه این جنبش دارد که دکتر ظریف وزیر امور خارجه ریاست هیات ایرانی را بر عهده خواهد داشت.

وی با یادآوری این که «رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزایر یکی از دیپلمات های باسابقه و حرفه ای است که تجربه سال ها نمایندگی کشورش در سازمان ملل را دارد، افزود: دکتر ظریف نیز با تجربه ارزشمند خود در سازمان ملل و حضور در اجلاس های چند جانبه به خصوص عدم تعهد و مجامع بین المللی، این نشست را با کیفیت و محتوای بهتری مدیریت خواهد کرد.

** حضور 119 کشور در اجلاس الجزایر
سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر درباره تعداد کشورهای شرکت کننده در اجلاس میان دوره ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد نیز گفت: در این نشست 119 کشور در سطح وزیر یا معاونان وزرا شرکت می کنند.

محمدی اظهار داشت: همچنین حدود 70 کشور به عنوان ناظر و ده ها سازمان بین المللی، منطقه ای در این اجلاس شرکت می کنند و همچنین 300 خبرنگار از رسانه های مختلف جهان این رویداد بین المللی را پوشش خواهند داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر با تاکید بر این که هفدهمین نشست وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد در شرایط کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار است، تصریح کرد: جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین مجمع کشورهای همسو در سازمان ملل متحد، حدود یک سوم اعضای این سازمان را در بر می گیرد.

وی با برشمردن موقعیت جغرافیایی و سیاسی الجزایر در مناسبات منطقه ای و بین المللی گفت: این کشور به دلیل موقعیت اقلیمی خود، ارتباطات گسترده ای با قاره آفریقا به عنوان عضو اتحادیه آفریقا و جهان عرب به عنوان عضو جهان عرب دارد.

به گفته محمدی، الجزایر به دلیل همکاری های اقلیمی و مدیترانه ای با قاره اروپا نیز همکاری های بسیاری دارد.

وی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر گفت: ایران و الجزایر با توجه به جایگاه و نقشی که در مناسبات بین المللی دارند، می توانند برنامه های این جنبش را تا یک سال و نیم آینده که ریاست جنبش عدم تعهد به ونزوئلا واگذار می شود، به مرحله اجرا بگذارند.

** ایجاد صلح و ثبات بین المللی محور برنامه های جنبش عدم تعهد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر درباره برنامه های آتی جنبش عدم تعهد اظهار داشت: همکاری های منطقه ای، ایجاد صلح و ثبات بین المللی محور اصلی برنامه های آینده جنبش عدم تعهد است.

محمدی تاکید کرد: از نظر توسعه سیاسی، اصلی ترین موضوع کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، ایجاد صلح و امنیت بین المللی، احترام به حقوق بین الملل برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، احترام به حقوق مردم و خرد جمعی، مقابله با تسلیحات کشتار جمعی، کمک به ثبات و امنیت کشورها به خصوص مساله تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته است که این موارد در نشست کمیته سیاسی اجلاس الجزایر مورد بررسی قرار می گیرند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اظهار داشت: رویکرد اکثر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در عرصه اقتصادی بر توسعه پایدار، پیوستن به سیستم تجارت بین الملل، همکاری های اقتصادی و مالی برای رفع تبعیض، فقر و بیکاری در جهان به خصوص در قاره آفریقا تاکید دارد.

محمدی اظهار داشت: کمیته اقتصادی - اجتماعی جنبش عدم تعهد در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو این نهاد بین المللی، قرار است موضوعات اقتصادی، برنامه های توسعه پایدار، حق توسعه و اشتغال برای جوانان را مورد بررسی قرار دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، مساله محیط زیست و اجرای کنوانسیون های مرتبط با آن از جمله کنوانسیون کیوتو درباره جلوگیری از گسترش گازهای گلخانه ای در جهان را از دیگر مواردی برشمرد که در دستور کار کمیته اقتصادی - اجتماعی نشست الجزایر قرار دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، تغییرات آب و هوایی را از مهمترین دغدغه های عضو جنبش غیرمتعهدها عنوان کرد و گفت: مسایل آب و هوایی با همکاری کشورهای جنوب - جنوب نوعی توازن، تعادل و برابری بین کشورهای عضو سازمان ملل ایجاد می کند.

محمدی تاکید کرد: دیدگاه های حاکم بر هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزرای جنبش عدم تعهد در الجزایر برای هدایت و هویت این جنبش حایز اهمیت است.

** ایران به دنبال تعامل سازنده جهان
سفیر جمهوری اسلامی در الجزایر در بخش دیگری از گفت و گوی خود با خبرنگار سیاسی ایرنا با تشریح دیدگاه های کشورمان گفت: ایران به دنبال تعامل سازنده با جهان و سازمان های بین المللی با هدف تقویت صلح و امنیت جهانی است.

وی خاطر نشان کرد: الجزایر نیز به عنوان کشوری که به دنبال حل مسالمت آمیز اختلافات است، شعار اجلاس را تقویت همبستگی برای صلح و پیشرفت قرار داده است و می تواند جنبش عدم تعهد را در مسیر تعامل سازنده با جهان قرار دهد.

محمدی همچنین اصلاح ساختار سازمان ملل را یکی از موضوعات مهم در میان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برشمرد و افزود: اعضای این جنبش خواهان رفع تبعیض در همه ابعاد، نبود استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر، توسعه پایدار در همه کشورها و استفاده از امکانات و منابع جهانی برای رفع تبعیض میان شمال - جنوب و فقرزدایی و توسعه بهداشت جهانی به جای بکارگیری در جنگ و بحران هستند.

این دیپلمات کهنه کار، دیدگاه حاکم در نشست الجزایر را در راستای تقویت دیدگاه رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مبنی بر جهانی عاری خشونت دانست و تاکید کرد که دکتر روحانی به عنوان رییس دوره ای این جنبش تاکید دارد که باید برای تحقق صلح جهانی، توسعه و تعامل با دیگر بازیگران سیاست بین المللی تلاش کرد.

محمدی با یادآوری سخنرانی دکتر روحانی در نشست جنبش عدم تعهد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: رییس جمهوری به عنوان رییس جنبش عدم تعهد، جهت گیری این جنبش را برای تحقق اصول و اهدافی چون صلح و امنیت جهانی، کمک به توسعه بهداشت و حل مسالمت آمیز اختلافات اولویت بندی کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره علل انتخاب الجزایر برای میزبانی این اجلاس اظهار داشت: الجزایر کشوری است که پیش از کسب استقلال در نشست 1955 باندونگ شرکت داشته و با جنبش عدم تعهد همکاری می کرده است.

وی با یادآوری این که الجزایر استقلال خود را در سال 1962 کسب و به عضویت جنبش عدم تعهد در آمد، گفت: در روزهای آینده پنجاهمین سالگرد استقلال الجزایر، شصتمین سالگرد تاسیس جنبش عدم تعهد و هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل است.

محمدی از الجزایر به عنوان کشوری مبارز و انقلابی یاد کرد که در سال های گذشته فعالیت های قابل توجهی برای استقلال، استعمارزدایی، رفع تبعیض نژادی، توسعه و مبارزه با فقر در آفریقا داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر خاطر نشان کرد: الجزایر در سال 1973 میلادی میزبان سران جنبش عدم تعهد بود و به عنوان عضوی فعال از جنبش عدم تعهد در غرب مرزهای جهان اسلام مطرح است.

وی با تاکید بر این که ایران و الجزایر دو کشور انقلابی و مسلمان هستند، اظهار داشت: ایران و الجزایر دارای روابط بسیار خوب سیاسی و اقتصادی هستند که یکی به عنوان رییس جنبش و دیگری به عنوان عضو فعال جهان اسلام در نشست نیویورک مشورت کردند که میزبانی وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به الجزایر سپرده شود.

** ایران نشان داد به دنبال تعامل سازنده با جهان است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر در درباره تاثیر مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در ماه های اخیر بر مناسبات تهران با کشورهای دیگر گفت: جمهوری اسلامی ایران در قالب این مذاکرات نشان داد که می توان با گروه 1+5 به توافق، تعامل سازنده و همکاری رسید که خوشبختانه با تعامل برتر تهران این توافق روند نهایی خود را طی می کند.

محمدی با تاکید بر استفاده جمهوری اسلامی ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای تصریح کرد: اغلب کشورهای جنبش عدم تعهد، کشورهایی در حال توسعه هستند که استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق مسلم خود می دانند.

وی اظهار داشت: کشورهای عضو این جنبش برای امحای سلاح های کشتار جمعی و کنترل تسلیحاتی فعال هستند.

وی با اشاره به نزدیک بودن دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر تصریح کرد: همفکری و همکاری میان ایران و الجزایر در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و نیز تجربیات ارزشمند وزرای خارجه دو کشور می تواند گام های جدیدی در جهت اهداف جنبش و نیازهای کشورهای عضو و تعامل بین المللی داشته باشد.

** ظریف در نشست گروه 77 شرکت می کند
سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر درباره برنامه های ظریف در حاشیه برگزاری این الجزایر اظهار داشت: پس از برگزاری اجلاس میان دوره ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد، نشست مشترکی میان این جنبش و گروه 77 برگزار می شود که وزیر خارجه الجزایر از همتای ایرانی خود دعوت کرده است در این نشست حضور داشته باشد که این دعوت مورد موافقت وزیر امور خارجه ایران قرار گرفته است.

محمدی با یادآوری این که بسیاری از کشورهای در حال توسعه در گروه 77 عضویت دارند، اظهار داشت: نشست این گروه در الجزایر در جهت صلح، توسعه پایدار و فقرزدایی برگزار می شود و این نشست می تواند به تقویت هفدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد بینجامد.

** الجزایر در سیاست خارجی با ایران همفکر است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر درباره روابط تهران - الجزیره نیز گفت: الجزایر از کشورهای مهم اسلامی است که در سیاست خارجی با ایران همفکر بوده و نسبت به حقوق ملل حساس است.

محمدی، از الجزایر به عنوان حامی ملت مظلوم فلسطین نام برد که هیچ رابطه ای با رژیم صهیونیستی ندارد.

این دیپلمات باسابقه جمهوری اسلامی ایران روابط تهران - الجزیره را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: اجلاس الجزایر و دیدار وزرای خارجه دو کشور در حاشیه آن می تواند گام جدیدی برای توسعه روابط دو جانبه باشد.

وی با یادآوری تاریخچه روابط ایران و الجزایر گفت: این کشور از بعد از استقلال بخاطر مبانی سیاست خارجی خود در جهت حل و فصل اختلافات در جهان اسلام گام برداشته شده است.

محمدی خاطر نشان کرد: الجزایر نقش تعیین کننده ای برای حل برخی اختلافاتی که ایران با آن درگیر بود، داشته است که از جمله می توان به حل اختلاف عراق علیه ایران بر سر اروندرود و قرار داد 1975 الجزایر اشاره کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تلاش الجزایر برای برقراری آتش بس و صلح میان ایران و عراق در طول جنگ تحمیلی، اظهار داشت: وزیر خارجه فقید این کشور و همراهان وی در مسیر بازگشت مورد اصابت موشک های صدام قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

وی افزود: الجزایر در موضوع گروگانگیری و اختلافات میان ایران و آمریکا نیز همکاری داشت که منجر به تهیه بیانیه 1981 شد.

محمدی تاکید کرد: الجزایر کشور دوست ایران است که در روابط تاریخی خود با ایران سعی کرده همیشه پویا و فعال باشد که این موضوع ریشه در خصلت اسلامی - انقلابی الجزایر دارد.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------