آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

جزئیات جلسه امنیتی اسرائیل و عربستان درباره ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , جلسه امنیتی اسرائیل و عربستان درباره ایران

 

اخبار سیاست خارجی - پایگاه تحلیلی "دیفنس نیوز" خبر داد

جزئیات جلسه امنیتی اسرائیل و عربستان درباره ایران

روز دوشنبه "ترکی الفیصل" رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و "آموس یادلین" رییس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در جلسه ای به بحث و تبادل نظر با یکدیگر درباره تحولات منطقه با یکدیگر پرداختند.

پس از گمانه زنی های بسیار درباره ارتباط نزدیک دستگاه های اطلاعاتی سعودی و اسرائیلی با یکدیگر برای برنامه ریزی علیه ایران در نهایت روز دوشنبه "ترکی الفیصل" رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و "آموس یادلین" رییس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در جلسه ای به بحث و تبادل نظر با یکدیگر درباره تحولات منطقه با یکدیگر پرداختند.

به گزارش "تدبیر"، جلسه ای که با میزبانی "دیوید ایگناتیوس" تحلیلگر مشهور روزنامه "واشنگتن پست" و با سرمایه بنیاد آلمانی "مارشال" در بروکسل برگزار شده بود اختلافات و اشتراکات میان مقام های بلندپایه پیشین دستگاه های اطلاعاتی عربستان سعودی و رژیم اسرائیل را آشکار ساخت. "ترکی الفیصل" که در فاصله سال های 1979 تا 2001 میلادی بلندپایه ترین مقام اطلاعاتی عربستان سعودی بود در جریان برگزاری این نشست دعوت "آموس یادلین" رییس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل برای سفر به "بیت المقدس" را رد کرد.

 

او در این جلسه با انتقاد از "تزیپی لیونی" مذاکره کننده ارشد رژیم اسرائیل در مذاکرات صلح فلسطینی – اسرائیلی این پرسش را مطرح کرد که چرا طرف اسرائیلی طرح سال 2002 میلادی ارائه شده از سوی عربستان سعودی مبنی بر عادی سازی روابط میان اسرائیل و اتحادیه عرب را اجرا نمی کند. او هم چنین اظهار داشت برای هموار کردن مسیر صلح نیروهای اسرائیلی باید به اشغالگری در نواحی سال 1967 میلادی پایان داده و با بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن شان موافقت نمایند. او هم چنین اعراب را به فقدان ابتکار عمل برای مسئله فلسطین متهم کرد و مدعی شد که 74 درصد از افکار عمومی اسرائیل بر این باورند که اعراب راهکاری برای حل مسئله فلسطین – اسرائیل ندارند.

یادلین نیز که در فاصله سال های 2006 تا 2010 میلادی ریاست دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل را برعهده داشته ضمن انتقاد از موضع عربستان سعودی در قبال مذاکرات صلح اظهار داشت که مشکل اصلی ارجاع این موضوع از سوی عربستان سعودی به اتحادیه عرب است. او اظهار داشت که اتحادیه عرب در سال 2002 میلادی خواستار بازگرداندن نواحی اشغال شده "جولان" از سوی اسرائیل به سوریه شده بود و این یکی از مشکلات اصلی است. او هم چنین موضوع بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین های اشغالی را نیز مانعی در مسیر مذاکرات دانست.

در بخش دیگری از جلسه برگزار شده دو مقام پیشین امنیتی درباره برنامه هسته ای ایران به اظهارنظر پرداختند. پایگاه تحلیلی "دیفنس نیوز" در این باره می نویسد که دو طرف بر سر ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای با یکدیگر اشتراک نظر دارند اما بر سر مسائل "استراتژیک" با یکدیگر دچار اختلاف شده اند. این پایگاه در ادامه می افزاید:"یادلین که در زمان بمباران راکتور هسته ای عراق در سال 1981 میلادی خلبان جنگنده های نظامی ارتش اسرائیل بود و در زمان جمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای سوریه در سال 2007 میلادی نیز مستقیما نقش داشته است ضمن دفاع از گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران مدعی شد:"هدف دولت من انجام هر کاری است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد."

"ترکی الفیصل" اما برخلاف او اظهار داشت که اسرائیل خود دارای زرادخانه های انباشته از سلاح های هسته ای است و علاقه مند است که کشورهای خاورمیانه وارد رقابتی تسلیحاتی علیه یکدیگر شوند. رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی اظهار داشت که اسرائیل باید معاهده خلع تسلیحات هسته ای منطقه ای را امضا کند و این موضوع می تواند بر پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تاثیر مثبتی داشته باشد."

در بخش پایانی این جلسه دو مقام پیشین اطلاعاتی درباره بحران سوریه با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند. "ترکی الفیصل" نسبت به تکرار اشتباه افغانستان درباره سوریه به کشورهای غربی هشدار داد با این حال او تاکید کرد که کشورهای غربی باید از مخالفان حمایت کند با این حال اظهار داشت که عربستان سعودی خواستار ویران کردن نهادهای دولتی سوریه نیست و در این باره افزود:"باید از مخالفان سوری حمایت کرد. جامعه بین المللی باید این کار را انجام دهد اما ما خواستار نابودی ساختارهای اداری و دولتی سوریه آن گونه که در افغانستان روی داد نیستیم. ما خواستار حفظ نهادهای اداری سوریه هستند از پلیس و ارتش گرفته تا اداره های دولتی."

اخبار سیاست خارجی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------