آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

چرا سفر امیر کویت به تهران مهم است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , سفر امیر کویت به تهران

 

اخبار سیاست خارجی - چرا سفر امیر کویت به تهران مهم است؟

نکته جالب اینجاست که بدانیم شیخ صباح قبل از این به مدت 39 سال وزیر خارجه کویت بود و در این زمینه به همراه سعود الفیصل سعودی، رکورددار است.

"شیخ صباح احمد الصباح" امیر کویت عصر روز یکشنبه در سفر رسمی دوجانبه وارد تهران می شود. این سفر به دلایل زیر مهم است.

اول – این نخستین سفر دوجانبه امیر کویت به ایران پس از 1357 است. قبل از این، امیر وقت کویت برای حضور در نشست کنفرانس اسلامی 1376 به تهران آمده بود.

در تاریخ روابط ایران و کویت، این برای سومین مرتبه است که عالی ترین مقام کویت به ایران سفر می کند. امیر وقت کویت در سال 1346 هم به تهران آمد و مورد استقبال شاه قرار گرفت. حتی به همین مناسبت تمبر ویژه ای نیز چاپ و منتشر شد.

دوم – امیر کویت یکی از چهره های باتجربه و پخته منطقه به شمار می رود که در 30 سال گذشته توانسته از طریق فعالیت های دیپلماتیک، رایزنی ها و میانجیگری ها به اختلافات منطقه ای پایان دهد. شیخ صباح 48 سال قبل (سال 1966 ) وارد میانجیگری ها برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن شمالی شدو این فعالیت ها و رایزنی ها هم اکنون برای رفع اختلافات ایران - عربستان سعودی و قطر - عربستان سعودی ادامه دارد.
نکته جالب اینجاست که بدانیم شیخ صباح قبل از این به مدت 39 سال وزیر خارجه کویت بود و در این زمینه به همراه سعود الفیصل سعودی،   رکورددار است.

همچنین او پس از پیروزی انقلاب 57، اولین وزیر خارجه ای بود که به تهران سفر و با امام خمینی دیدار کرد تا ضمن اعلام حمایت کشورش از انقلاب اسلامی، از به رسمیت شناخته شدن حکومت انقلابیون به رغم روابط نزدیک با شاه سخن به زبان بیاورد.

سوم – موضوع سفر امیر کویت به تهران در چند سال اخیر بارها مطرح می شد و کویتی ها هر بار وعده و زمان جدیدی را مطرح می کردند اما با ادامه تنش های خارجی و بدتر شدن روابط خارجی دولت احمدی نژاد، وعده انجام این سفر روز به روز کم رنگ تر می شد. آخرین وعده هم مربوط به نشست سران عدم تعهد در تابستان 1391 بود که محقق نشد و کویتی ها به اعزام وزیر خارجه خود پسنده کردند. البته محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت هم در واکنش به عدم حضور امیر کویت، در ماه های پایانی ریاست جمهوری اش برای بار دوم به کویت سفر کرد.

کویتی ها معتقد بودند سفر امیر کویت به تهران باید با پیش زمینه هایی همراه باشد و تا آن پیش زمینه ها محقق نشود سفر به خودی خود دارای ارزش نخواهد بود.

یکی از مهمترین پرونده های اختلافی میان ایران و کویت بحث میدان مشترک نفتی در خلیج فارس است.

میدان نفتی که از سوی ایران آرش و از سوی کشورهای کویت و عربستان سعودی الدره نامیده می شود میان این سه طرف مشترک است اما همچنان هیچ یک از کشورها درباره نحوه بهره برداری از آن به توافق نرسیده اند.

این سفر نوید دهنده حل اختلافات قدیمی میان دو طرف اصلی این اختلاف یعنی ایران و کویت بر سر تقسیم آرش یا الدره و دست یابی به توافق است.

چهارم – امیر کویت پس از سلطان قابوس دومین رهبر کشورهای جنوب خلیج فارس است که از زمان آغاز بکار رئیس جمهور حسن روحانی در تابستان گذشته تاکنون به تهران می آید. این موضوع نشان می دهد روندی که دولت یازدهم برای توقف تنش های 8 ساله و عادی سازی روابط میان دو سوی جنوب و شمال خلیج فارس آغاز کرده بود، در حال به نتیجه رسیدن است. همچنین برنامه های تندروهای آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی برای دور کردن کشورهای جنوب خلیج فارس از ایران به بهانه مسئله هسته ای به دنبال سیاست ها و تدبیر دولت یازدهم شکست خورده است.

پنجم – کویت در مسئله هسته ای ایران، همیشه پرنگران تر از بقیه کشورهای جنوب خلیج فارس بوده است چرا که کویت نزدیک ترین فاصله جغرافیایی را با نیروگاه اتمی بوشهر دارد. کویت می گوید در صورت بروز حادثه ای در نیروگاه اتمی بوشهر زودتر از دیگر کشورها از چنین حادثه ای متاثر می شود. کویت حتی اقدام به خرید و انبار قرص های نشت رادیواکتیوی و کالاهای اساسی مانند آب شرب برای حادثه احتمالی نشت هسته ای کرد. حالا عالی ترین مقام کویت به تهران سفر رسمی دوجانبه دارد وهمین می تواند پاسخی برای رفع نگرانی های دیگر کشورهای عربی باشد.

ششم - کویت با تولید 2.5 میلیون بشکه نفت در روز کشوری در مسیر توسعه و پیشرفت های اقتصادی است. مسیر رشد اقتصادی کویت با 4 میلیون جمعیت شامل تنها یک میلیون جمعیت بومی قطعا از طریق همکاری نزدیک اقتصادی و بازرگانی با ایران، هموارتر خواهد شد. علاوه بر این هر ساله شمار زیادی از کویتی ها برای گردش، تفریح و زیارت اماکن مقدس به ایران می آیند. می توان با ارتقای امکانات گردشگری میزبان تعداد بیشتری از گردشگران کویتی به ویژه در بخش های پزشکی و زیارتی و گردشگری در مناطق شمالی و سردسیر کشور شد.

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------