آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ایرانی‌ها مانند اسرائیلی‌ها عمل می‌کنند!



اخبار,اخبار سیاست خارجی , روابط ایران و عربستان

 

اخبار سیاست خارجی - ادعای روزنامه سعودی: ایرانی‌ها مانند اسرائیلی‌ها عمل می‌کنند!

در ماه‌های اخیر، موضوع احتمال بهبود روابط ایران و عربستان سعودی به طور گسترده‌ای در محافل مختلف سیاسی و رسانه‌ای مطرح بوده و چشم‌انداز این موضوع از هر زمان دیگری جدی‌تر به چشم آمده است. با این حال، به نظر می‌رسد، رژیم سعودی با ‌تاکتیک یک گام به جلو و دو گام به عقب، در عین ابراز تمایل به بهبود رابطه با ایران، به فضاسازی رسانه‌ای علیه کشورمان شدت بخشیده است.

به گزارش «تابناک»، در حالی که مقامات ارشد سعودی، از جمله وزیر خارجه این کشور، به تازگی پی در پی نسبت به سفر مقامات ایرانی به کشورشان و بهبود روابط تهران ـ ریاض ابراز تمایل کرده‌اند، رسانه‌ها و مطبوعات حکومتی سعودی، راهی‌ در پیش گرفته‌اند که نشان از رویکرد دوگانه این کشور در قبال روابط با ایران دارد.

در همین راستا، روزنامه «عرب نیوز» که به انتشار مطالب گوناگون علیه ایران شهرت دارد، امروز مطلبی ‌منتشر کرده که در آن، ادعاهای جدیدی ‌علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده است. البته ‌این روزنامه همچون همیشه، تلاش کرده با بیان مطالب خود از زبان «یک کارشناس سعودی»، از خود در این موضوع سلب مسئولیت کند.

این روزنامه در آغاز مطلب خود به نقل از یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی می‌نویسد، به احتمال قوی، در نیمه ماه جاری میلادی، دیداری میان مقامات ارشد ایرانی و سعودی انجام خواهد شد.

این دیپلمات همچنین مدعی شده، ابتکار این دیدار از سوی آمریکا مطرح شده و گفته: «ایالات متحده ریاض و تهران را تشویق می‌کند تا به درگیری خود پایان دهند».

اما در ادامه، عرب نیوز به نقل از «یک کارشناس سعودی» می‌نویسد تا هنگامی که ایران به حمایت خود از دولت سوریه ادامه بدهد، هیچ گونه گفت‌و‌گویی میان دو طرف به نتیجه نخواهد رسید. این کارشناس می‌گوید، به باور وی، به دلیل موضع سفت و سخت ایران در حمایت از دولت دمشق، روند آشتی میان ایران و عربستان به نتیجه نخواهد رسید.

وی در ادامه پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی شده، ایران در عمل، «سوریه را اشغال کرده است». این کارشناس که تلاش دارد، بهبود احتمالی روابط میان ایران و عربستان را به تمایل صرف طرف ایرانی نسبت دهد، گفته: «ما آماده شنیدن حرف ایرانی‌ها هستیم؛ اما این تضمین کننده موفقیت نیست. ایرانی‌ها باید به حمایت خود از حکومت اسد پایان دهند تا گفت‌و گوها معنا پیدا کند».

البته این همه ادعاهای عرب نیوز و کارشناسش علیه ایران نیست، زیرا در ادامه این مطلب، کارشناس مذکور با توهین مستقیم به ایران، گفته ایرانی‌ها با مداخله خود در دیگر کشورها، همچون اسرائیلی‌ها رفتار می‌کنند.

وی می‌افزاید: «ایرانی‌ها می‌خواهند ما را به مذاکراتی طولانی بکشانند و توجه را از موضوع محوری سوریه به دیگر موضوعات معطوف کنند».

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر امیر کویت به تهران، گفته حکومت سعودی اکنون منتظر دریافت نتایج این سفر است و می‌خواهد ببیند آیا ایده خوبی از سوی ایرانی‌ها درباره سوریه مطرح شده است یا خیر.
 
اما در بررسی ادعاهای این کارشناس سعودی و روزنامه حکومتی «عرب نیوز»، اشاره به چند نکته ضروری است؛ نخست اینکه در این مطلب ادعا شده آمریکا، ایران و عربستان را به سوی روند آشتی سوق داده است، حال آنکه از یک سو آمریکا‌ حتی ‌هیچ کانال رسمی رابطه با ایران ندارد، چه رسد به اینکه بخواهد با اعمال نفوذ بر ایران، کشور را به سمت بهبود روابط با عربستان بکشاند.

اتفاقاً مواضع رسمی بیان شده از سوی مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر، در تضاد کامل با این ادعاست، زیرا آمریکایی‌ها، از جمله چاک هیگل، وزیر دفاع این کشور، بارها و در مقاطع گوناگون به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اطمینان داده‌اند که در روند تقابل با ایران، در کنار این کشورها خواهند بود.

اما به جز این، ادعای دیگر کارشناس عرب نیوز مبنی بر «اشغال» سوریه از سوی ایران نیز یک دروغ و فضاسازی آشکار است. در این زمینه، باید توجه داشت که سیاست ایران در سوریه از آغاز درگیری‌ها تاکنون، مبتنی بر حمایت از یک «دولت مستقر» متحد خود در این کشور و در عین حال، تلاش برای حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در سوریه بوده که برگزاری چندین کنفرانس بین‌المللی در تهران بدین منظور، نشانه روشن این امر است.

این در حالی است که اتفاقاً خود سعودی‌ها از زمان آغاز درگیری‌ها تاکنون، درصدد اشغال سوریه از طریق کمک همه‌جانبه به نیروهای تکفیری و شورشی وابسته به خود بوده‌اند و در این راستا، از هیچ کاری از فرستادن سلاح‌های سبک و سنگین گرفته تا اقدامات سیاسی در مجامع منطقه‌ای دریغ نکرده اند.

از سوی دیگر، گویا این کارشناس سعودی فراموش کرده که آشکارترین نمود «اشغالگری» طی سال‌های اخیر در منطقه، در فرستادن مستقیم نیروهای نظامی سعودی به بحرین برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم این کشور دیده شده است.

البته این تنها نکته‌ای نیست که کارشناس مذکور آن را فراموش کرده، زیرا ادعای وی درباره «اسرائیلی عمل کردن» ایرانی‌ها نیز در تضاد کامل با سیاست‌های رسمی رژیم آل سعود است؛ به عبارت دیگر، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در دهه‌های اخیر، تنها کشور منطقه که به معنای واقعی در برابر تجاوزگری‌های رژیم اسرائیل مقاومت کرده، ایران بوده و کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله عربستان، نه تنها حمایتی از مقاومت ضدصهیونیستی نکرده‌اند، بلکه نسبت به برقراری روابط صمیمانه با رژیم اسرائیل نیز اقدام کرده‌اند.

در پایان، به نظر می‌رسد انتشار این مطلب و مطالب مشابه در مطبوعات سعودی، بیش از هر چیز در راستای تلاش آل سعود برای جلوگیری از ضعیف نمایانده شدن خود در افکار عمومی بین‌المللی به واسطه تمایل به برقراری روابط با ایران صورت می‌گیرد. شاید نپذیرفتن دعوت سعودی‌ها برای سفر به این کشور از سوی وزیر خارجه ایران نیز عامل دیگری بوده که خشم سعودی‌ها را ‌این اندازه برانگیخته است. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------