آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ایران و آمریکا به یک توافق شش ماهه هسته‌ای دست یافته‌اند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,توافق ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - ادعای منابع آمریکایی:
ایران و آمریکا به یک توافق شش ماهه هسته‌ای دست یافته‌اند

در حالی که این روزها مهمترین بحث درباره ایران در محافل بین المللی، احتمال تمدید بازه زمانی شش ماهه در نظر گرفته شده برای توافق نهایی هسته ای است، یک رسانه آمریکایی از توافق ایران و ایالات متحده در برخی موضوعات، به منظور تسهیل روند رسیدن به توافق جامع هسته ای خبر داده است. سخنان یک مقام آمریکایی نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «سی ان بی سی» مدعی شده ایران و آمریکا به توافقی شش ماهه درباره برنامه هسته ای ایران دست یافته اند. این توافق، مستقل از روند مذاکرات ایران و 1+5 و توافقی است که قرار است میان دو طرف حاصل شود.

بر اساس این توافق، آمریکا برای مدت شش ماه، تحریم های نفتی علیه ایران را کاهش می دهد تا روند برگزاری دوره جدیدی از مذاکرات هسته ای را تسهیل کند. در مقابل، ایران نیز متعهد شده تا طی این مدت، از پیشرفت برنامه هسته ای خود خودداری کند. این توافق می تواند به معنای ادامه مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای یک دوره شش ماهه دیگر، بعد از بازه زمانی 20 ژوئیه باشد.

در همین حال، روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز اظهارات سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که در همین راستا مطالبی را بیان کرده است. به نوشته این روزنامه، جی کارنی گفته: «ایالات متحده متعهد شده که برای یک دوره شش ماهه، از تلاش برای کاهش بیشتر فروش نفت ایران خودداری کند. در مقابل این اقدام و برخی دیگر از امتیازات محدود، ایران متعهد شده که اقداماتی را جهت توقف – و در برخی موارد، به عقب برگرداندن – پیشرفت برنامه هسته ای خود انجام دهد».

کارنی جزئیات بیشتری از این توافق را بیان نکرده، اما در عین حال گفته که در حال حاضر، میزان کلی تولید نفت در جهان به اندازه ای هست که کشورهای مختلف بتوانند منابع نفتی دیگری به جز ایران را برای تأمین نیازهای خود انتخاب کنند. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------