آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

ارزیابی‌های بین‌المللی از روند مذاکرات هسته‌ای ژنو



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات هسته‌ای ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - ارزیابی‌های بین‌المللی از روند مذاکرات هسته‌ای ژنو

مذاکرات هیئت های دیپلماتیک ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا در حالی وارد دومین روز خود شده که اخبار 24 ساعت گذشته، از وقوع تحرکات دیپلماتیک فراوانی در موضوع هسته ای ایران حکایت دارد. در این میان، برخی از مقامات دو طرف مواضع خود را درباره روند مذاکرات بیان کرده و رسانه ها نیز گمانه زنی هایی را در این زمینه مطرح نموده اند.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات ژنو میان ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حالی وارد دومین روز خود شده که طرف ایرانی، گفت و گوهای روز گذشته را مثبت و سازنده ارزیابی کرده است. با این حال، برخی مقامات آمریکایی ضمن تأکید بر مواضع پیشین خود، از ضرورت اتخاذ «تصمیمات دشوار» از سوی ایران سخن می گویند. افزون بر این، بار دیگر سخن از احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات به میان آمده است.

از جمله جدیدترین موضع گیری ها درباره روند جاری مذاکرات هسته ای، باید به سخنان ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: «من فکر می کنم که در برخی دوره های مذاکرات، پیشرفت داشتیم؛ اما همان گونه که پس از پایان دور قبلی گفتیم، پیشرفت به اندازه کافی مشاهده نشد. صریح بگویم، ما شاهد میزانی کافی از واقع گرایی نبودیم».

وی در ادامه ضمن بیان اینکه زمان چندان زیادی باقی نمانده، دلیل تأکید آمریکا بر ضرورت تشدید روند دیپلماسی را همین کمبود وقت عنوان کرده است. هارف همچنین با تکرار ادعاهای پیشین دیگر مقامات آمریکایی گفته: «باید تصمیمات سختی اتخاذ شود؛ اما ما به شدت بر روی بازه زمانی 20 ژوئیه متمرکز هستیم».

گفتنی است این سخنان در حالی بیان می شود که پیش از این سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران تأکید کرده بود این طرف غربی است که باید در روند مذاکرات تصمیماتی دشوار اتخاذ کند. از سوی دیگر، نبود واقع گرایی و طرح درخواست های غیرمنطقی، به عنوان عاملی مورد اشاره قرار گرفته بود که سبب شد در دور اخیر مذاکرات پیشرفت حاصل نشود.

با این حال، اظهارات هارف و همچنین بخش هایی از سخنان عراقچی، برخی رسانه ها را به گمانه زنی در این باره سوق داده که احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات هسته ای وجود دارد. عراقچی ضمن تأکید بر اینکه دو طرف امیدوارند تا تاریخ 20 ژوئیه به توافق نهایی دست یابند، گفته بود که در غیر این صورت، باید درباره تمدید احتمالی دوره گفت و گوها تصمیم گیری شود.

از سوی دیگر، در حالی که ایران و آمریکا تمرکز خود را بر مذاکرات ژنو معطوف کرده اند، دیگر اعضای گروه 1+5 نیز نسبت به برگزاری مذاکرات دوجانبه با ایران پیش از زمان رسمی دوره جدید گفت و گوها در هفته آینده ابراز تمایل کرده اند و برنامه هایی در این زمینه تدوین شده است.

در این راستا، هرچند در ابتدا تنها اعلام شده بود که مذاکرات مستقیم در مرحله اول میان ایران و آمریکا در ژنو و در مرحله بعد میان ایران و روسیه در رم خواهد بود، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که مذاکراتی بین این کشور و ایران نیز در ژنو برگزار خواهد شد و علاوه بر این، گفت و گوهایی میان ایران و آلمان در تهران نیز انجام خواهد گرفت.

همین ترافیک دیدارهای دیپلماتیک دوجانبه و تمایل طرف های غربی برای ورود به روند گفت و گوی مستقیم با ایران، خود از سوی تحلیلگران به عنوان نشانه ای از عزم جدی طرفین برای رسیدن به توافق تا تاریخ از پیش تعیین شده ارزیابی شده است. بر این اساس، به نظر می رسد دو طرف قصد دارند تا پیش از ورود به مذاکرات رسمی چندجانبه در هفته آینده، حداقلی از توافق نظر را در موضوعات اساسی به دست آورده باشند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------