آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کند

وب‌سایت «آکسیوس»، سه‌شنبه ۲۸ فروردین گزارش داد که در واکنش به حمله ایران به اسرائیل، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدیدی علیه ایران است.…

روحانی: صاحب ایران، ملت ایران است



اخبار,اخبار سیاست خارجی , حسن روحانی

 

اخبار سیاست خارجی - روحانی: صاحب ایران، ملت ایران است

رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت آنکارا در دیدار با تعدادی از ایرانیان مقیم ترکیه اظهار کرد: باید قبول کنیم و بپذیریم که صاحب ایران، ملت ایران است

به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در جمع ایرانیان مقیم ترکیه با ابراز خرسندی از حضور در این جمع، گفت: از نگاه دولت تمام ایرانیان خارج از کشور سفیران ملت ایران در خارج از مرز و بوم خود هستند.

وی با اشاره به پیوند و ارتباط دو ملت ایران و ترکیه، افزود: دو ملت ایران و ترکیه دارای سابقه تمدنی کهن و با ارتباطات بسیار گسترده در طول تاریخ هستند و من به سهم خود خوشحال هستم که بعد از هجده سال، سفر رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به ترکیه انجام شده است و برای اولین‌بار در تاریخ روابط دو کشور شورای عالی همکاری‌های راهبردی با حضور رؤسای دو دولت و وزرای دو کشور در آنکارا تشکیل شده و این گامی مهمی در راستای ارتقای روابط دو کشور است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "باید از ظرفیت‌های موجود دو کشور برای ارتقای سطح توانمندی‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم"، خاطرنشان کرد: در جلساتی که روز گذشته با مسئولان کشور ترکیه داشتیم، دو طرف به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت‌های بسیار زیادی در دو کشور برای ارتقای روابط وجود دارد.

روحانی یادآور شد: در حال حاضر سطح مبادلات دو کشور 15 میلیارد دلار است که باید ظرف دو سال آینده این رقم به سطح 30 میلیارد دلار برسد و این به معنای این است که باید بخش خصوصی دو طرف، تحرک بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه "دوره دولت‌سالاری در بخش اقتصاد به سر آمده و باید بخش خصوصی در این زمینه بار مسئولیت خود را بر دوش بگیرد"، گفت: ما برای نجات اقتصاد ملی کشورمان باید به بخش خصوصی فرصت لازم را بدهیم و حمایت لازم را انجام دهیم و از سوی دیگر بخش خصوصی ما نیز باید احساس مسئولیت کند و وارد میدان شود. البته همواره تلاش‌های بخش خصوصی توأم با ریسک‌هایی است که بخش خصوصی بطور معمول این ریسک‌ها را می‌پذیرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "ما باید به سمت سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، دستیابی به راه‌های جدید برای تأمین مالی پروژه‌ها و کشف بازارهای جدید مشترک در سراسر جهان و منطقه حرکت کنیم"، تصریح کرد: باید زمینه را برای رشد روابط اقتصادی با تکیه بر بخش خصوصی دو کشور ایران و ترکیه طراحی و برنامه‌ریزی کنیم.

روحانی همچنین تاکید کرد: دولت در بخش اقتصاد باید هدایت‌کننده، حمایت‌کننده و فرصت‌ساز باشد. دولت بطور معمول «بخش اقتصادی» و «بخش فرهنگی» خوبی نیست و باید زمینه‌ساز، هدایت‌کننده و حمایت‌کننده باشد. البته در داخل کشور وقتی این موضوع را در مورد فرهنگ مطرح می‌کنیم و می‌گوییم که دولت بخش فرهنگی خوبی نیست و باید مردم در این ارتباط نقش ایفا کنند، عده‌ای جیغ و داد می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به تعریف فرهنگ، گفت: فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند. فرهنگ ازآنِ مردم است؛ البته دولت باید در بخش‌های مختلف حمایت کند و باید در تولید کالاهای فرهنگی فرصت‌های لازم را آماده سازد. دولت هیچ‌گاه نمی‌تواند با سفارش، یک دیوان شعر خوب تولید کند؛ هر چقدر هم که در این زمینه پول خرج کند. یک دیوان خوب، مولانا می‌خواهد، عشق می‌خواهد.

رئیس‌جمهور در همین راستا تصریح کرد: شعر، عشق و ذوق می‌خواهد و مگر می‌شود عشق و ذوق را از مردم بخریم؟ باید دریای بی‌کران مردم ایران را باور کنیم. باید قبول کنیم و بپذیریم که صاحب ایران، ملت ایران است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به ایرانیان مقیم ترکیه گفت: شما هستید که باید روابط دو کشور را بسازید؛ همان‌طور که رابطه دو ملت را می‌سازید. مردم ترکیه از دریچه نگاه، زبان و تواضع و رفتار شما ایران را می‌بینند. صفحه تلویزیون قادر نیست ایران را معرفی کند. شما ایرانیان هستید که قادر هستید ایران را با رفتار و کردار خود به دیگران معرفی کنید. شما هستید که می‌توانید در برابر تبلیغ‌های غلط دیگران در مورد ایرانیان بایستید. شما با رفتار و عملتان در این عرصه در خط مقدم قرار دارید.

روحانی خطاب به ایرانیان خارج از کشور با تاکید بر اینکه "شما سفیران اقتصادی و سیاسی ما هستید"، اظهار کرد: از نظر دولت تدبیر و امید، بین ایرانیان مقیم کشور و خارج از کشور هیچ تفاوتی وجود ندارد و باید با محور خدمت و فرصت به ایرانیان خارج از کشور نگاه کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: تمام مأموران ما در خارج از کشور، کنسولگری‌های ما، تمام بخش‌های رایزنی ما در خارج از کشور باید نسبت به ایرانیانی که ساکن آن کشور هستند خدمت‌محور باشند و به آنان خدمت کنند. هر ایرانی در خارج از کشور زمانی که گرفتار می‌شود پناهگاهش سفارت ایران در آن کشور است و مأموران ایرانی باید آن را حمایت کنند.

وی ادامه داد: ایرانی نباید موقعی که دچار مشکل و گرفتاری می‌شود احساس بی‌پناهی و تنهایی کند. او حق دارد که تکیه‌گاه خود را سفارت جمهوری اسلامی و جایی قرار دهد که پرچم کشورش در آنجا در اهتزاز است و کسی که زیر آن پرچم خدمت می‌کند باید به هر کسی که تابعیت این پرچم و مرز و بوم را دارد خدمت کند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "ایرانیان در سراسر دنیا برای ما فرصت هستند"، گفت: ایرانیان در نقاط مختلف جهان در بخش‌های اقتصادی، فناوری، تکنولوژی و ... فرصت هستند و باید از این فرصت استفاده کرد. اگر می‌گوییم که می‌خواهیم سطح مبادلاتمان با ترکیه را از 15 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار ارتقا دهیم، یعنی اینکه نیازمند تلاش و همت بخش خصوصی و ایرانیان عزیز خارج از کشور بویژه در ترکیه و همچنین بخش خصوصی در داخل ایران هستیم و باید همه دست به دست هم بدهند تا این فضا محقق شود.

رئیس‌جمهور در ادامه به مشکلات برخی از دانشجویان و ایرانیان مقیم ترکیه که در این جلسه مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: در همین جلسه به آقای دکتر ظریف و آقای نهاوندیان دستور دادم که مشکلات مطرح شده را بررسی کرده و برای آن راه‌حل پیدا کنند. این وظیفه ماست که در راستای حل مشکلات شما قدم برداریم.

وی با اشاره به پیشتازی ملت ایران در عرصه‌های مختلف، تاکید کرد: ما باید در زمینه علم، فناوری، اقتصاد و ... پیشتاز باشیم و بر اساس صنعت چشم‌انداز بیست ساله حرکت کنیم و در این راستا ایرانیان خارج از کشور نقش بسیار مهمی دارند.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور، دو تن از ایرانیان مقیم ترکیه به ایراد سخنرانی پرداختند و سپس بیگدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به بیان برخی از مشکلات ایرانیان مقیم ترکیه پرداخت و گفت: همه دغدغه ما، سربلندی و رشد و پیشرفت هرچه بیشتر ایران است.

وی همچنین با اشاره به اینکه "پنج هزار دانشجوی ایران در ترکیه درس می‌خوانند"، به بیان برخی از خواسته‌ها و مشکلات دانشجویان ایرانی حاضر در ترکیه پرداخت.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------