آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

لحظه به لحظه با چهارمین روز «وین 5»؛ دومین دور مذاکرات نفس‌گیر معاونان ظریف و اشتون طی چند ساعت



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1


اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با چهارمین روز «وین 5»؛
دومین دور مذاکرات نفس‌گیر معاونان ظریف و اشتون طی چند ساعت

در جریان چهارمین روز مذاکرات، نگارش مقدمه توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» به پایان رسید؛ اتفاقی که در تسریع نگارش دیگر بخش‌های این توافق‌نامه، تاثیر بالایی دارد. عراقچی متن را می‌توان به دو قسمت شکلی و محتوایی تقسیم کرد که در قسمت شکلی به نگاه مشترک رسیدیم که متن چگونه باید تنظیم شود و در مورد عنوان نیز یک نگاه مشترک پیدا کردیم.

اعضای تیم پر و پیمان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای چه کسانی هستند؟روز چهارم از پنجمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، مطابق با برنامه از پیش اعلام شده با رایزنی ظریف و اشتون آغاز شد و با پایان نگارش مقدمه توافق نهایی تحت عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» ادامه یافت تا در مسیر نگارش توافق‌نامه نهایی که از روز گذشته آغاز شده، زمینه کاهش اختلافات و حصول راه حلی جامع که منافع طرفین در نظر گرفته شده باشد و یک توافق برد-برد باشد، فراهم آید.

به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین در راستای رسیدن به راهکاری جامع در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده، طرفین در دور پنجم این مذاکرات، درباره اختلافات درباره متن توافق‌نامه اصلی برای برداشتن «گام نهایی» و حل مشکلات پدید آمده برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به مذاکره می‌پردازند.

در پایان سومین روز مذاکرات در دور پنجم، بالاخره طرفین آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی را تایید کردند و در عیم حال تاکید کردند که موارد اختلاف میان ایران و 1+5 کم نیست و آغاز نگارش توافق نامه به منزله رسیدن به توافق در تمامی مورد اختلافات نیست، بلکه نگارش توافق نامه از ابتدا و بر اساس موارد مورد تفاهم آغاز شد تا در ادامه در صورت دستیابی به توافق در دیگر موارد اختلاف علی الخصوص پیرامون گستره برنامه غنی سازی ایران، متن توافق نامه به مرور تکمیل شود.

محمدجواد وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته عنوان دقیق توافق نامه نهایی را «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» اعلام کرد و تاکید نمود آغاز تقریبی نگارش توافق به مفهوم تفاهم در همه زمینه‌ها نیست و هنوز اختلافات بسیار اساسى است. قید تقریبا یعنى اینکه از کلمه اول شروع کنند. از بعضى نکاتى که مورد توافق بیشتر است که امکان این است که چند جمله‌اى را روى کاغذ بیاورند شروع می‌‌کنند. بعد به سراغ مواردى می‌رویم که اختلاف نظر بیشتر است.

مطابق با توافق ژنو، مهلت مذاکرات برای یک دوره 6 ماهه دیگر نیز قابل تمدید است، اما از آنجا که این تمدید می‌تواند موجب پیچیدگی اوضاع شود، همه طرف‌های حاضر در تلاشند تا در فرجه 6 ماهه کنونی به توافق دست یابند.

 
21:58: پس از مشورت داخلی طرفین مذاکرات، امروز برای دومین بار هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و سیدعباس عراقچی به همراه مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران با یکدیگر مذاکره می کنند.

20:21: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در گروه 1+5 عصر امروز هتل محل اقامت روسای هیأت‌های ایران و 1+5 را ترک کرد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات نیز در اقدامی مشابه هتل پله کوبورگ را ترک کرد. برخی منابع گزارش داده‌اند که این دو مقام روسی و آمریکایی راهی دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده‌اند.

20:13: پس از پایان نشست هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و سیدعباس عراقچی به همراه مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران، مشورت داخلی دوباره میان هیات ایرانی درباره مباحث مطرح شده در این نشست و از آن سو مشورت و رایزنی 1+5 در آن سو آغاز شده است.


18:12: یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای دقایقی پیش از دیدار عراقچی و تخت روانچی با اشمیت، گفت که دکتر ظریف و خانم اشتون در نشست صبح امروز خود درباره «همه مباحث و موضوعات» گفت و گو کردند و اکنون 1+5 پس از بررسی و مشورت های داخلی، نظر خود را به هیات ایرانی اعلام می کند.

17:52: در ادامه مذاکرات ایران و  کشورهای 1+5 و مطابق با برنامه اعلام شده، هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و سیدعباس عراقچی به همراه مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران برای تبادل نظرات دیدار کردند. این نشست هم اکنون در حال برگزاری است.

17:38: وانگ چون، مدیرکل کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین و مذاکره کننده ارشد این کشور در وین، اعلام کرد که برنامه‌ای برای ترک زودهنگام وین وجود ندارد و همه چیز مطابق برنامه‌ای که قبلا پیش‌بینی شده است ادامه خواهد داشت.  نیکلا دو ریویه، مذاکره کننده ارشد فرانسوی، نیز در زمان خروج از هتل پاله کوبورگ به خبرنگاران اعلام کرد که برنامه‌ای برای ترک زودهنگام وین ندارند.

 

16:57: برخی منابع خبری غربی از احتمال ادامه یافتن این دور از مذاکرات تا روز شنبه خبر داده‌اند و این در حالی است که برخی نشانه‌ها از جمله همراه بودن چمدان برخی دیپلمات‌های غربی، از احتمال آماده سازی برخی هیات‌ها برای ترک وین حکایت دارد. باید دید روند مذاکرات با توجه به اظهارات ساعات اخیر طرفین، چه شرایطی را پیش رو قرار خواهد داد.

این در حالی است که برخی منابع می‌گویند که ممکن است مذاکرات حتی امروز به پایان برسد و علت پایان مذاکرات یک روز پیش از زمان مقرر را، پیش آمدن یک فوریت برای کاترین اشتون عنوان کرده‌اند. احتمالاً استمرار یا پایان مذاکرات در جریان نشست‌های عصر طرفین مشخص خواهد شد.

16:46: عباس عراقچی معاون وزیر حارجه ایران و هلگا اشمیت معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ساعت 15 به وقت وین دیدار می‌کنند.


14:20: مذاکره کننده ارشد آلمان در گروه 1+5 گفت: مذاکرات سازنده است اما کار زیادی باقی است. هنوز مشخص نیست که آیا مذاکرات امروز پایان می یابد یا نه. باید ببینیم چه می‌شود.

14:08: مشورت های داخلی بین اعضای گروه 1+5 و همچنین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در حال انجام است.

14:04: رایزنی دوجانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز در هتل پله کوبورگ شهر وین به صورت دوجانبه به رایزنی پرداختند که بعد از حدود 2 ساعت و نیم پایان یافت.

13:42: خبرگزاری فرانسه مدعی شد، یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود در حاشیه مذاکرات هسته ای در شهر وین تاکید کرد: این مساله نگران کننده است که هیچ تحول و تغییری در طرف ایرانی در خصوص اکثر موضوعات مورد بحث از جمله تحریم ها ایجاد نشده و ایران هیچ تغییر محسوسی در مواضع خود نداشته است.

این دیپلمات غربی افزود: اختلافات بین دو طرف بر سر غنی سازی اورانیوم مهمترین مساله ای است که نه تنها در دور پنجم مذاکرات بلکه در دهه گذشته همچنان به عنوان مساله ای بزرگ و مهم باقی مانده است. ما اجزاء کوچکی از طرح پیشنهادی خود را ارائه کرده ایم ولی مسائل پیچیده به طور واقعی در روند پیش نویس ارائه شده حل و فصل نشده است.

13:00: در جریان چهارمین روز مذاکرات، نگارش مقدمه توافق نهایی یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» به پایان رسید؛ اتفاقی که در تسریع نگارش دیگر بخش‌های این توافق‌نامه، تاثیرگذار خواهد بود.

12:52: یک دیپلمات ایرانی اظهار کرد که «با وجود شروع نگارش متن توافق و رسیدن به چارچوبی برای آن، اما اختلاف‌ها هنوز در جای خود باقی است»؛ چراکه این اختلاف‌ها «ماهوی» هستند. وی یکی از مهم‌ترین اختلاف‌نظرهای ماهوی را "تعریف یک برنامه غنی‌سازی" طبق توافق اولیه ژنو عنوان کرد. ما شروع کردیم به نوشتن متن؛ با این ویژگی که موارد اختلافی در پرانتز گذاشته می‌شوند و آرام آرام به سمت رفع و حل اختلاف‌نظرها می‌رویم.

12:40: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد: نباید مذاکرات ایران و 1+5برای یک دوره شش ماهه‌ دیگر تمدید شود بلکه می‌تواند تا چند هفته به درازا بکشد. به احتمال بسیار ایران به دنبال تطویل ضرب‌الاجل مذاکرات است اما هنوزغرب در زمان اواخر ماه جولای برای دست‌یابی به توافق جامع اصرار می‌ورزد و هرگونه به درازا کشیده شدن مهلت دست‌یابی به توافق باید مورد تایید همه‌ طرف‌ها درآید.

این منابع دیپلماتیک اضافه کردند: هرگونه تمدید مهلت دستیابی به توافق جامع باید به میزان چند هفته باشد. طرف‌ها نباید نیازی به یک مهلت شش ماهه داشته باشند.  برخی از مقامات ایرانی وغرب اعلام کردند ایران کاهش قابل ملاحظه سانتریفیوژ‌های خود را قبول نمی‌کند. این مساله باعث شده است که دستیابی به تصویری مبنی بر مصالحه در مذاکرات این هفته سخت و دشوار به نظر آید.

12:30: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل تله کبورگ شهر وین و در سومین روز مذاکرات ایران و 1+5 به صورت دوجانبه دیدار و رایزنی کردند.


این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود


اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------