آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

دیدار دوجانبه ظریف و اشتون در وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با نخستین روز «وین 6»؛
ظریف: با آمادگی کامل برای توافق آمده ایم

نحوه‌ی ادامه گفت‌وگوها در این 20 روز در طول مسیر مشخص می‌شود، ممکن است تصمیم بگیریم مذاکرات دو جانبه با همه‌ هیات‌ها داشته باشیم یا گفت‌وگوهای سه جانبه یا دسته جمعی انجام شود. ممکن است بعد از چند روز آقای ظریف تشخیص دهند که لازم است برای مشورت به تهران برگردند و دوباره به وین بیایند و معاونان گفت‌وگوها را ادامه دهند.

نخستین روز از دور ششم مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در حالی با دیدار سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز می‌شود که این دور از مذاکرات حکم طولانی ترین و نفس‌گیرترین دور از تاریخ مذاکرات هسته‌ای را خواهد داشت؛ مذاکراتی که برای دو هفته پیش بینی شده است.

به گزارش «تابناک»، روند تازه مذاکرات ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از مهرماه سال 1392 با حضور محمدجواد ظریف در ژنو آغاز شد؛ روندی که در نهایت در دور سوم مذاکرات ژنو به توافقی کوتاه مدت به عنوان گامی مقدماتی برای توافق اصلی، میان ایران و ۱+ ۵ تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» منجر شد؛ توافقی که از 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و 29 تیرماه زمان پایان شش ماهه گام اول توافقنامه ژنو است.

این توافق‌نامه‌ تعهداتی متقابل و گام به گام در محدوده زمانی شش ماه برای طرفین ایجاد کرد که آزادسازی امکان انتقال بخشی از دارایی تحت تحریم ایران در سیستم بانکی بین المللی بخشی از همین توافق در مقابل فراهم سازی زمینه بازدید و نظارت وسیع تر آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکزی بود که حساسیت‌های کاذب در قبالشان ایجاد شده بود.

همچنین در راستای توافق ژنو مقرر شد در این دوره شش ماهه، طرفین برای رسیدن به راهکاری جامع برای برداشتن «گام نهایی» و حل همیشگی چالش‌های پیش روی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مذاکراتی داشته باشند.

در همین راستا دور تازه مذاکرات، از اسفندماه سال ۹۲ در وین از سر گرفته شد تا مفاد توافق‌نامه راه حل جامع تهیه شود و در دور پنجم که از 26 تا پایان روز 30 خرداد ادامه داد و گفت وگوهای پرچالش و سنگینی را در پی داشت، نگارش پیش نویس متن نهایی توافق آغاز شد؛ متنی که به گفته محمدجوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس خبری پس از پایان پنجمین دور مذاکرات، بیش از جمله، پرانتز یا همان موارد اختلاف دارد.

در دور ششم مذاکرات وین که از امروز برای دو هفته برنامه ریزی شده، فرصت بازگشت و گفت و گو برای توافق بر یک به یک موارد اختلاف که در پرانتز قرار گرفته وجود دارد و محمدجواد ظریف به همراه تیمی از ایران در مقابل تیمی از شش کشور جهان به مذاکره خواهد پرداخت که با تمام توان به این دور خواهند آمد؛ دوری از مذاکرات که از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و بالاخره سرنوشت این گفت و گوی طولانی را مشخص خواهد ساخت.

در این دور از مذاکرات علاوه بر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، قرار است ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز حضور داشته باشد. «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه 1+5 است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که اخیراً در پی عزیمت «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه 1+5 شده است.

هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+ 5 نیز  از سال 2010 تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نمایندگی کشورش را در گروه 1+5 بر عهده دارد و وانگ چون مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه 1+5 را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امورخاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.



21:24: نشست سه جانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا پایان یافت.

20:01: نشست سه جانبه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در محل هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

19:55: دیدار دو جانبه محمد جواد ظریف و کاترین اشتون که از ساعتی پیش در حال برگزاری بود، لحظاتی پیش در هتل کوبورگ لحظاتی قبل پایان یافت.

18:29: نمایندگان چین و روسیه عصر روز چهارشنبه با محمدجوادظریف رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در وین و در هتل کوبورگ محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده دیدار کردند.

17:27: ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: تیم مذاکره کننده آمریکایی درحالی که مذاکرات هسته‌ای ایران وارد یک لحظه بسیار حساس شده است، امروز وارد وین شد. هفته‌های آینده بسیار شلوغ و مهم خواهند بود.

17:10: هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه اعلام کرد: چین حمایت خود را درباره دستیابی دو طرف به یک توافق منصفانه، برابر و بر اساس منافع متقابل در نزدیک‌ترین زمان ممکن اعلام می‌کند و دو طرف را به احترام و رفتار برابر دعوت می‌کند. همه طرف‌ها باید اعتماد متقابل را ایجاد کرده و انعطاف برای برطرف کردن تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرهای موجود به کار برند. چین با همه طرف‌ها برای مذاکرات در جهت درک هدف مشترک کار خواهد کرد.

17:00: روزنامه فایننشال‌تایمز در آستانه آغاز برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و 1+5 در گزارشی تحلیلی نوشت: بنابر اظهارات دو دیپلمات غربی که از جریان مذاکرات مطلع هستند فاصله بسیار زیادی میان موضع تهران درباره تعداد سانتریفیوژهایش و آن چه که غرب خواستار آن است وجود دارد. تهران معتقد است که سانتریفیوژهایش باید پس از دست‌یابی به توافق نهایی نیز به کار خود ادامه دهند. ایران در حال حاضر حدود 20 هزار سانتریفیوژ نصب شده دارد که نزدیک به نیمی از آن‌ها فعال هستند و قصد دارد حداقل 50 هزار سانتریفیوژ را در اختیار داشته باشد.

 

یک دیپلمات غربی ارشد مستقر در تهران در این‌باره گفت: برای آمریکا آن چه که در توافق جامع هسته‌ای از هر چیز دیگری مهم‌تر است تعداد سانتریفیوژهای ایران است نه تاسیسات اراک. در حالی که این تاسیسات بیش‌تر برای فرانسه حایز اهمیت است. اوباما نمی‌تواند 10 هزار سانتریفیوژ را به کنگره بفروشد. وی مشخصا می‌خواهد که تعداد این ماشین‌ها کم‌تر از 10 هزار تا باشد که از خواسته ایران یعنی 50 هزار سانتریفیوژ فاصله بسیار زیادی دارد.

تعداد سانتریفیوژها از آن‌جایی که این ماشین‌ها قادرند سرعت تبدیل ذخیره اورانیوم ایران را به اورانیومی با سطح غنای مناسب برای ساخت یک بمب اتم افزایش دهند، مرکز اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 بوده است. مارک فیتز پاتریک، سرپرست بخش خلع سلاح و منع اشاعه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک اظهار کرد: هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که ایران می‌خواهد با کاهش چشمگیر تعداد سانتریفیوژهایش که مورد خواست آمریکا و هم‌پیمانانش برای انجام یک توافق است موافقت کند وجود ندارد. بنابراین این احتمال باقی می‌ماند که آن‌ها قادر نخواهند بود به یک توافق دست پیدا کنند.

16:50: ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفت: هنوز با توافق فاصله وجود دارد و این موضوع قطعی نیست، اما ما باید تمام دامنه و چشم‌انداز برای رسیدن به توافق را بیازماییم.

16:40: الیوت آبرامز دیپلمات قدیمی آمریکایی که هم در دولت ریگان و هم در دولت بوش در وزارت امور خارجه مشغول به کار بوده و در ماجرای ایران کنترا نیز یکی از چهره های کلیدی بود در شورای روابط خارجی آمریکا  درباره مذاکرات وین 6 یادداشتی نوشته است.

او در بخشی از این یادداشت با اشاره به اینکه شنیده است برخی مقامات دولت اوباما می گویند سیاست ریگان را در مقابل ایران دنبال می کنند، می نویسد: «این مذاکره با یک قدرت دشمن است همانگونه که ریگان با جماهیر شوروی مذاکره کرد. اما ریگان تنها مذاکره نکرد و شوروی را در عین حال محکوم کرد اما دولت اوباما فرصت این را ندارد که به دنبال رویای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران باشد.

این در بهترین حالت یک سیاست مبهم است اما در عین حال می تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد. در حال حاضر بسیاری در کنگره آمریکا منتقد توافق هسته ای ضعیف با ایران هستند و سیاست اوباما در مقابل ایران را بیش از اندازه نرم توصیف می کنند. آنها می گویند اوباما تنها به دنبال این است که در سیاست خارجی یک دستاورد داشته باشد. در منطقه نیز متحدان عرب آمریکا و اسرائیل از توافق هسته ای با ایران که میزان مقاومت آمریکا در برابر سیاست های جمهوری اسلامی ایران را کاهش می دهد، نگران هستند.

آبرامز در پایان یادداشت خود در شورای روابط خارجی آمریکا ادعا می کند، در صورتی که آمریکا موضع قاطعانه تری را در قبال ایران اتخاذ کند، شانس موافقت کنگره نیز با توافق حاصل از مذاکرات سرسختانه بیشتر خواهد بود. باید گفت که از سرگیری روابط با آمریکا برای محافظه کاران در ایران یک هدف نیست، بلکه یک کابوس است. به همین دلیل در صورتی که آمریکا از رویکرد نرم خود در قبال ایران فاصله بگیرد ، چیزی از دست نخواهد داد. چرا که تندروها در تهران حتی در نزدیکی های میدان همکاری با آمریکا نیز قرار ندارند.»

 

16:01 گری سیمور که در فاصله سال های 2009 تا 2013 میلادی در امور مرتبط با خلع سلاح هسته ای از مشاوران ارشد "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا بوده، گفته است: 1+5 خواهان کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران است اما تهران با این خواسته مخالفت کرده و قصد دارد تعداد آنها را در چند سال آینده افزایش بدهد. با توجه به این اختلافات فکر می کنم که رسیدن به توافق جامع هسته ای تا تاریخ 20 جولای (29 تیر) بعید باشد. با این همه انتظار دارم که ایران و کشورای 1+5 با تمدید مذاکرات بعد از تاریخ 20 جولای موافقت کنند زیرا هیچ یک از طرفین خواستار شکست مذاکرات نیست. دو طرف احتمالاً در ماه جولای در خصوص تمدید مذاکرات تا شش ماه دیگر یعنی تا ژانویه 2015 با یکدیگر توافق خواهند کرد.

15:46: ایتارتاس گزارش داد، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه گفت:  گروه ۵+۱ پیش از آغاز دور نهایی مذاکرات هسته‌ای مواضع خود را هماهنگ کرده است. نشست بروکسل که 26 ژوئن برگزار شد با هدف شکل گیری موضع برای دور آتی مذاکرات بوده است. ما نسبت به مشکلات و احتمالات دستیابی به توافق نهایی آگاهی داریم. دستیابی به توافق نهایی هسته ای بر سر برنامه هسته ای ایران تا 20 جولای یک مساله کاملا واقعی است. نشست 5+1 در بروکسل این مساله را ثابت کرده است.

15:00: گرت پورتر، مورخ و تحلیلگر برجسته آمریکایی در یادداشتی در اینترپرس‌سرویس به بررسی و تشریح درخواست‌های زیاده‌خواهانه آمریکا درباره کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایرانی پرداخت. او در بخشی از این یادداشت نوشت: برنامه اقدام مشترک نوامبر 2013 بر این مساله اشاره داشت که برنامه غنی‌سازی آتی ایران بر "نیازهای کاربردی" وابسته خواهد بود. ایران این عبارت را به نیاز برای عدم وابستگی در تهیه سوخت راکتور بوشهر تعبیر کرد درحالی که  دولت اوباما تاکید داشت که ایران تنها می‌تواند سوخت مورد نیاز خود را از روسیه یا دیگر تامین‌کننده‌های خارجی تهیه کند.

با توجه به سابقه مداخلات سیاسی در مذاکراتی که ایران برای تهیه سوخت با شرکت‌های آلمانی در دهه 1980 و در سال 2005 با روسیه داشت آمریکا می‌داند که برای راضی ساختن ایران به منظور خرید سوخت مورد نیاز از تامین کنندگان خارجی با چه مشکلاتی مواجه است. معیار "نیازهای کاربردی" به این مساله اشاره میکند که ایران باید مدارکی دقیقی مبنی بر نیاز و توانایی تهیه میله‌های سوخت برای راکتور بوشهر در زمان انقضای قرارداد با روسیه در سال 2021 ارائه کند.

به تاخیر انداختن مذاکرات درباره این موضوع تا زمانی که که به سال 2021 نزدیک می شویم زمانی را فراهم می کند تا درباره یک توافق نسبت به ایجاد کنسرسیوم منطقه ای سوخت برای خاورمیانه که مورد قبول همه طرفها باشد مذاکره کرد. ایجاد این کنسرسیوم توسط گروهی از دانشمندان و محققان دانشگاه پرینستون پیشنهاد شده است. شاید  حتی  مهمتر، چنین تاخیری اجازه می دهد  با اجرای موفق توافق  که  چند سال آینده را پوشش می دهد اعتماد سازی افزایش یابد.

در یک نشست گروه تحقیقاتی دانشگاه پرینستون هفته گذشته فرانک فون هیپل، مشاور مدیر امنیت ملی کاخ سفید در دوره بیل کلینتون گفت: ما 5 سال برای خروج از این بن بست نیاز داریم.
14:35: اندیشکده مرکز بلفر، در گزارشی به مذاکرات هسته‌ای و بررسی ابعاد گوناگون آن پرداخته و مدعی شده است که ایران با بیان اینکه باید ظرفیت غنی‌سازی کافی برای سوخت رسانی به راکتور بوشهر را داشته باشد، کار را دشوار کرده است.

بر اساس گزارش این اندیشکده، گروه 1+5 جزئیات طرح‌ها و پیشنهادات خود را علنی نکرده‌اند، اما مقامات مربوط به مذاکرات اظهار کرده‌اند که در حال بررسی زمان گریز سریع برای تولید اورانیوم با غنای بالا هستند تا آن را از دو ماه به 6 تا 12 ماه افزایش دهند، که به معنای کاهش چشمگیر ظرفیت غنی‌سازی فعلی ایران است؛ 19 هزار سانتریفیوژ آی‌آر-1 نصب شده است، 9 هزار عدد از آنها فعال هستند و هزار سانتریفیوژ آی‌آر-2 نیز نصب شده است.

برنامه اقدام مشترک نیز شامل شروطی برای رقیق کردن نیمی از ذخایر یو‌اف6 ایزوتوپ 235 با غنای 20 درصد به کمتر از 5 درصد و تبدیل نیمی دیگر از آن ذخایر به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد می‌شود، که اگر غنی سازی 90 درصد صورت گیرد، مستلزم گام تبدیلی دیگری می‌باشد. ایران همچنین به عنوان بخشی از برنامه اقدام مشترک پذیرفته است که ذخایر یو‌اف6 ایزوتوپ 235 با غنای 3.5 درصد خود را در سطحی که در نوامبر 2013 بوده است یا 7.5 تن یو‌اف6 نگاه دارد و هرگونه یو‌اف6 اضافی را اکسید کند.

موعد مقرر برای این اقدامات، 20 جولای معین شد، اما ایران احتمالاً به دلیل تأخیر در اتمام کارخانه تبدیل، قادر به انجام این تعهدات نبوده است. 1+5 به صورت علنی ارقام مربوط به ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده قابل قبول ایران را مطرح نکرده است، اما احتمالاً در این فکر است که بیشتر این ذخایر را برای ساخت سوخت به خارج از کشور بفرستند. 1+5 احتمالاً پیشنهاد جایگزینی راکتور آب سنگین اراک را با یک راکتور تحقیقاتی آب سبک کوچک و مدرن ارائه کرده و در عین حال، تعهداتی را در خصوص تحویل سوخت فراهم نماید.

14:00: سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به اینکه آیا وجود اختلافات داخلی میان کشورهای 1+5 موجب نشست هفته گذشته این کشورها در بروکسل بوده؟ گفت: این 6کشور هیچ اختلافی در مورد برنامه هسته ای ایران ندارند.

این در حالی است که رویترز در گزارشی اعلام کرده بود نشست هفته گذشته در بروکسل با هدف رسیدن به اتفاق نظر میان کشورهای 1+5 برگزار شده بود.

 

13:35 وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی با ادعای اختلافات گسترده بین ایران و ۱+۵ مذاکرات هسته ای یا به شکست می انجامد و یا تمدید می شود.

13:32: سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای ایران با 1+5 در گفت و گویی تاکید کرد: نحوه‌ی ادامه گفت‌وگوها در این 20 روز در طول مسیر مشخص می‌شود، ممکن است تصمیم بگیریم مذاکرات دو جانبه با همه‌ هیات‌ها داشته باشیم یا گفت‌وگوهای سه جانبه یا دسته جمعی انجام شود. ممکن است بعد از چند روز آقای ظریف تشخیص دهند که لازم است برای مشورت به تهران برگردند و دوباره به وین بیایند و معاونان گفت‌وگوها را ادامه دهند. هر چیزی ممکن است. ممکن است وزیران خارجه 6 کشور در مقطعی برای بعضی از تصمیم‌گیری‌هایی که احتیاج به اراده سیاسی در سطح بالا دارند بیایند. می‌خواهیم از این 20 روز استفاده لازم را برای رسیدن به نتیجه داشته باشیم، شکل این گفت‌وگوها در حین مسیر مشخص خواهد شد.

وی درباره‌ متن توافق نهایی نیز گفت: توافق نهایی یک دوره‌ زمانی خواهد داشت و این چیزی است که در توافق ژنو به آن اشاره شده است. هر تصمیمی که گرفته شود برای یک دوره‌ی زمانی مشخص خواهد بود و البته این دوره زمانی نیز یکی از موضوعات مورد مذاکره است که باید درباره‌ آن تصمیم‌گیری شود، اگر به خاطر اعتماد‌سازی محدودیت‌هایی را قبول کنیم برای یک دوره‌ زمانی مشخص و موقتی خواهد بود.

عراقچی در بخش دیگری از گفت و گو درباره‌ راکتور آب سنگین اراک نیز تاکید کرد: موضوعاتی که در ارتباط با راکتور اراک مطرح شده بحث پوشیده‌ای نیست. احتمال سوء‌استفاده از یک راکتور آب سنگین برای رسیدن به بمب وجود دارد. بعضی از کشورها نیز این موضوع را لحاظ کرده‌اند. پیشنهادی که ما مطرح کرده‌ایم و هنوز هم این پیشنهاد برقرار است این بوده که ماهیت آب سنگین اراک حفظ خواهد شد. اما با ایجاد برخی از تغییرات فنی به کمک فناوری‌های روز این نگرانی در رابطه با دسترسی به ساخت بمب از این راکتور را از بین می‌بریم و یا به شدت پایین می‌آوریم. به این ترتیب نگرانی‌ها مرتفع می‌شود. این موضوع در پیشنهاد سازمان انرژی اتمی ما بوده است و روی این موضوع کارکرده‌اند.

معاون وزیر خارجه در خصوص طرح برخی از موضوعات مبنی بر این که به دلیل اشاره‌ قطعنامه‌های شورای امنیت به فعالیت موشکی ایران این موضوع نیز در مذاکرات با 1+5 مطرح می‌شود، خاطر نشان کرد: در قطعنامه 1929 به این موضوع اشاره شده است، البته از نگاه ما این موضوع در قالب درخواست از ایران نیست، بلکه به عنوان بخشی از تحریم‌ها آورده شده است. در این باره البته بین طرفین اختلاف نظر وجود دارد از نظر ما سیستم دفاعی و تجهیزات دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و توافق ژنو نیز نمی‌گوید که قطعنامه های شورای امنیت باید اجرا شود بلکه در این توافق آمده است که باید به آنها پرداخته شود. و پرداختن به معنای اجرای آن نیست. این موضوعی است که باید شکل آن در مذاکرات مشخص شود اما ما به وضوح و روشنی گفته‌ایم و از خطوط قرمز تغییر ناپذیر ما است که توان موشکی ایران و توان دفاعی ما به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و ما هیچ مذاکره‌ای دراین باره انجام نخواهیم داد.

مجید تخت روانچی  معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه نیز درباره طرح موضوع فعالیت‌های موشکی در این گفت‌وگوها گفت: به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم مباحثی که به مسایل دفاعی کشور ما مربوط می‌شود در مذاکرات مطرح شود، تاکنون مطرح نشده و از این به بعد هم اجازه نخواهیم داد در مذاکرات مطرح شود.


16:01: گری سیمور که در فاصله سال های 2009 تا 2013 میلادی در امور مرتبط با خلع سلاح هسته ای از مشاوران ارشد "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا بوده، گفته است: 1+5 خواهان کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران است اما تهران با این خواسته مخالفت کرده و قصد دارد تعداد آنها را در چند سال آینده افزایش بدهد. با توجه به این اختلافات فکر می کنم که رسیدن به توافق جامع هسته ای تا تاریخ 20 جولای (29 تیر) بعید باشد. با این همه انتظار دارم که ایران و کشورای 1+5 با تمدید مذاکرات بعد از تاریخ 20 جولای موافقت کنند زیرا هیچ یک از طرفین خواستار شکست مذاکرات نیست. دو طرف احتمالاً در ماه جولای در خصوص تمدید مذاکرات تا شش ماه دیگر یعنی تا ژانویه 2015 با یکدیگر توافق خواهند کرد.

15:00: گرت پورتر، مورخ و تحلیلگر برجسته آمریکایی در یادداشتی در اینترپرس‌سرویس به بررسی و تشریح درخواست‌های زیاده‌خواهانه آمریکا درباره کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایرانی پرداخت. او در بخشی از این یادداشت نوشت: برنامه اقدام مشترک نوامبر 2013 بر این مساله اشاره داشت که برنامه غنی‌سازی آتی ایران بر "نیازهای کاربردی" وابسته خواهد بود. ایران این عبارت را به نیاز برای عدم وابستگی در تهیه سوخت راکتور بوشهر تعبیر کرد درحالی که  دولت اوباما تاکید داشت که ایران تنها می‌تواند سوخت مورد نیاز خود را از روسیه یا دیگر تامین‌کننده‌های خارجی تهیه کند.

با توجه به سابقه مداخلات سیاسی در مذاکراتی که ایران برای تهیه سوخت با شرکت‌های آلمانی در دهه 1980 و در سال 2005 با روسیه داشت آمریکا می‌داند که برای راضی ساختن ایران به منظور خرید سوخت مورد نیاز از تامین کنندگان خارجی با چه مشکلاتی مواجه است. معیار "نیازهای کاربردی" به این مساله اشاره میکند که ایران باید مدارکی دقیقی مبنی بر نیاز و توانایی تهیه میله‌های سوخت برای راکتور بوشهر در زمان انقضای قرارداد با روسیه در سال 2021 ارائه کند.

به تاخیر انداختن مذاکرات درباره این موضوع تا زمانی که که به سال 2021 نزدیک می شویم زمانی را فراهم می کند تا درباره یک توافق نسبت به ایجاد کنسرسیوم منطقه ای سوخت برای خاورمیانه که مورد قبول همه طرفها باشد مذاکره کرد. ایجاد این کنسرسیوم توسط گروهی از دانشمندان و محققان دانشگاه پرینستون پیشنهاد شده است. شاید  حتی  مهمتر، چنین تاخیری اجازه می دهد  با اجرای موفق توافق  که  چند سال آینده را پوشش می دهد اعتماد سازی افزایش یابد.

در یک نشست گروه تحقیقاتی دانشگاه پرینستون هفته گذشته فرانک فون هیپل، مشاور مدیر امنیت ملی کاخ سفید در دوره بیل کلینتون گفت: ما 5 سال برای خروج از این بن بست نیاز داریم.


14:35: اندیشکده مرکز بلفر، در گزارشی به مذاکرات هسته‌ای و بررسی ابعاد گوناگون آن پرداخته و مدعی شده است که ایران با بیان اینکه باید ظرفیت غنی‌سازی کافی برای سوخت رسانی به راکتور بوشهر را داشته باشد، کار را دشوار کرده است.

بر اساس گزارش این اندیشکده، گروه 1+5 جزئیات طرح‌ها و پیشنهادات خود را علنی نکرده‌اند، اما مقامات مربوط به مذاکرات اظهار کرده‌اند که در حال بررسی زمان گریز سریع برای تولید اورانیوم با غنای بالا هستند تا آن را از دو ماه به 6 تا 12 ماه افزایش دهند، که به معنای کاهش چشمگیر ظرفیت غنی‌سازی فعلی ایران است؛ 19 هزار سانتریفیوژ آی‌آر-1 نصب شده است، 9 هزار عدد از آنها فعال هستند و هزار سانتریفیوژ آی‌آر-2 نیز نصب شده است.

برنامه اقدام مشترک نیز شامل شروطی برای رقیق کردن نیمی از ذخایر یو‌اف6 ایزوتوپ 235 با غنای 20 درصد به کمتر از 5 درصد و تبدیل نیمی دیگر از آن ذخایر به اورانیوم 235 با غنای 20 درصد می‌شود، که اگر غنی سازی 90 درصد صورت گیرد، مستلزم گام تبدیلی دیگری می‌باشد. ایران همچنین به عنوان بخشی از برنامه اقدام مشترک پذیرفته است که ذخایر یو‌اف6 ایزوتوپ 235 با غنای 3.5 درصد خود را در سطحی که در نوامبر 2013 بوده است یا 7.5 تن یو‌اف6 نگاه دارد و هرگونه یو‌اف6 اضافی را اکسید کند.

موعد مقرر برای این اقدامات، 20 جولای معین شد، اما ایران احتمالاً به دلیل تأخیر در اتمام کارخانه تبدیل، قادر به انجام این تعهدات نبوده است. 1+5 به صورت علنی ارقام مربوط به ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده قابل قبول ایران را مطرح نکرده است، اما احتمالاً در این فکر است که بیشتر این ذخایر را برای ساخت سوخت به خارج از کشور بفرستند. 1+5 احتمالاً پیشنهاد جایگزینی راکتور آب سنگین اراک را با یک راکتور تحقیقاتی آب سبک کوچک و مدرن ارائه کرده و در عین حال، تعهداتی را در خصوص تحویل سوخت فراهم نماید.

14:00: سخنگوی کاترین اشتون در پاسخ به اینکه آیا وجود اختلافات داخلی میان کشورهای 1+5 موجب نشست هفته گذشته این کشورها در بروکسل بوده؟ گفت: این 6کشور هیچ اختلافی در مورد برنامه هسته ای ایران ندارند.

این در حالی است که رویترز در گزارشی اعلام کرده بود نشست هفته گذشته در بروکسل با هدف رسیدن به اتفاق نظر میان کشورهای 1+5 برگزار شده بود.


13:30: یو‌اس‌ای‌تودی در گزارشی به بررسی برنامه غنی‌سازی ایران و مخالفت آمریکا با آن نوشت که برای دستیابی به هدف مطرح شده از سوی جان کری وزیر خارجه آمریکا برای افزایش بازه زمانی گریز هسته‌ای ایران به 6 تا 12 ماه، سانتریفیوژهای ایران باید به 5 هزار عدد از نوع ابتدایی (نسل اول) آن محدود شود. در حالی که یک برنامه‌ غنی‌سازی که بتواند به‌میزان کافی سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر را تأمین کند نیازمند حدود 100 هزار سانتریفیوژ نسل اول است.

به‌نوشته یو‌اس‌ای‌تودی، اکثر سانتریفیوژهای ایران از نسل‌های ابتدایی آن است اما این کشور توانسته است سانتریفیوژهایی با توانی سه تا چهار برابر آن‌ها را توسعه دهد و در حال کار روی یک مدل پیشرفته‌تر است که می‌تواند تا 15 برابر بهبود در کارایی خود داشته باشد.

در این زمینه، "جورج پرکوویچ" تحلیلگر ارشد مؤسسه صلح بین‌المللی کارنگی که به‌تازگی از یک سفر پنج‌روزه از ایران بازگشته است و در این سفر با تعدادی از افراد مطلع از مذاکرات دیدار داشته است طرحی را ارائه کرده است که براساس آن ایران در وضعیت کنونی ظرفیت غنی‌سازی خود را کاهش دهد. با این حال، وی اظهار داشت که قدرت‌های جهانی باید اجازه دهند که ایران همزمان با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتر، ظرفیت برنامه غنی‌سازی خود را افزایش دهد.

وی مدعی شد: "در حال حاضر، براساس اقدامات جاری بین‌المللی، هیچ توجیه قابل پذیرشی برای مقیاس کنونی غنی‌سازی آن‌ها وجود ندارد".

این در حالی است که تعدادی از محققان دانشگاه پرینستون آمریکا که شامل حسین موسویان، سخنگوی سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان است، طرحی را پیشنهاد کردند که به ایران اجازه می‌دهد تا سانتریفیوژهای خود را با انواع بهینه‌تر آن به‌روز کند (ارتقا دهد) و غنی‌سازی خود را در سطح کنونی و تا زمانی که برای تأمین سوخت رآکتورهای خود نیاز دارد، ادامه دهد. این طرح شامل نظارت سفت و سخت بین‌المللی به‌منظور مطمئن کردن جهان بابت پایبندی ایران به تعهدات خود در زمینه برخورداری از یک برنامه (صرفاً) صلح‌آمیز است.

13:25: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقاله ای که در روزنامه فرانسوی لوموند انتشار یافت، نوشته است: ایران به ˈدستیابی به راه حل جامع بلند مدت مورد توافق طرفینˈ اراده سیاسی کرده است. اما گفتگوها تنها به شرط مصمم بودن طرف ها به یافتن راه حلی مورد قبول شرکت کنندگان و در چارچوب اهداف مندرج در توافق موقت شامل ˈتضمین ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایرانˈ و ˈبرداشته شدن کامل تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های چند جانبه و ملی مرتبط به برنامه هسته ای ایرانˈ، به نتیجه مثبت خواهد رسید. اگر ژرف اندیشی و تحلیل متفکرانه می تواند موفقیت را تضمین کند، درعوض توهم و محاسبات نادرست نیز می تواند به از دست رفتن فرصت های جدید منجر شود.

ˈبرنامه اقدام مشترکˈ طی یکصد روز پس از قبول مسئولیت ما برای گفت وگو با شش قدرت بزرگ جهانی، منعقد شد. این توافق تاریخی- نخستین مورد پس از 10 سال- بر دو پایه اساسی استوار است. نخست آن که غرب مشروعیت ما را در دفاع از حقوق، عزت و احترامی که سزاوار آن هستیم به رسمیت بشناسد. دوم نیز اراده ما برای اثبات این که فعالیت های هسته ای ما منحصرا صلح آمیز است.

وی در بخشی دیگر از این یادداشت می‌نویسد: در حالی که به سال 2015 میلادی نزدیک می شویم، نتیجه زیاده خواهی و وسوسه های بسیار آشکار است. ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را از 200 به حدود 20 هزار رسانده است. توان غنی سازی ما از 5/3 درصد به 20 درصد افزایش یافته و راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک نیز یک سال تا راه اندازی فاصله دارد.

بیشتر ناظران غربی آشکارا در مورد فرصت های از دست رفته مربوط به پیشنهاد سال 2005 من، اظهار تاسف کرده اند. در واقع، اشتباه محاسباتی غرب در آن زمان تا حدود زیادی مسئول آن چیزی است که ما امروز با آن رو به رو هستیم. امروز، رییس جمهوری روحانی و من دوباره به میز مذاکرات بازگشته ایم و رویکرد ما تغییر نکرده است. متاسفانه، هنوز خیال بافی در برخی از طرف های مقابل وجود دارد. ما برای تضمین ماهیت برنامه هسته ای انحصارا صلح آمیز خود آمادگی داریم؛ اما از پیشرفت های فنی دانشمندان خود نخواهیم گذشت. البته چنین انتظاری از ما نه عاقلانه است و نه به نفع نظام عدم تکثیر. هیچ کس نمی تواند به عقب بازگردد. جانفشانی ها صورت گرفته است. توانمندی ها به طور وسیعی متفاوت است. دانش و تخصصی به دست آمده است که نمی شود ناگهانی آن را نابود کرد. فشار و تحریم ها نیز ناکارآمد بوده اند.

13:21: جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در یادداشتی که در وب‌سایت واشنگتن‌پست منتشر شد مدعی شد که ایران هنوز باید اثبات کند که برنامه هسته‌ای این کشور به‌صورت کامل صلح‌آمیز است. وزیر خارجه آمریکا در بخشی از این یادداشت با اشاره به مواضع تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 مدعی می‌شود: ما می‌دانیم که خوشبینی عمومی در ایران درباره نتیجه احتمالی این مذاکرات تاکنون با مواضعی که پشت درهای بسته اعلام می‌کنند همخواهی نداشته‌اند. ما با اعتقاد به اینکه فرصتی واقعی برای دستیابی به موفقیت وجود دارد وارد این مذاکرات شدیم. هنوز هم این فرصت وجود دارد، اما زمان رو به پایان است.

13:20: بیزینس استاندارد گزارش داد، بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت جامعه بین الملل و  گروه 1+5 اعلام کرده به حق ایران در داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای احترام خواهد گذاشت مشروط به اینکه  آنها به تعهدات بین المللی خود عمل کنند؛  اجازه شفاف سازی لازم را بدهند و محدودیت های لازم بر برنامه هسته ای خود را برای این تضمین بپذیرند.

ودز مدعی شد که ایران قدم های لازم را در جریان مذاکرات برای مطمئن کردن جامعه جهانی برنداشته است و تاکید کرد: طرف ایرانی باید گام های اضافی بردارد و نشان دهد برنامه هسته ای آنها واقعا صلح آمیز است.  این مقام ارشد آمریکا  با اذعان به تعهد ایران در اجرایی کردن توافق ژنو افزود ما نیز بر اساس برنامه اقدام مشترک تحریم ها را به صورت محدود رفع کردیم.

13:16: محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 15 و 30 دقیقه بعد از ظهر امروز به وقت وین با یکدیگر دیدار و گفت و گو خواهند کرد. به دلیل ماه مبارک رمضان و زمان دیرهنگام غروب آفتاب و افطار در وین، در این دور از مذاکرات ناهار و یا شام کاری بین ظریف و اشتون نخواهد بود.

13:11: رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به وین گفت. اگر در طرف مقابل اراده سیاسی برای توافق وجود داشته باشد، ما با آمادگی کامل برای توافق آمده ایم. این دور از مذاکرات، آخرین مرحله تا 20 جولای (29 تیر) خواهد بود و تلاش می کنیم در این مرحله به توافق دست یابیم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در مرحله قبلی کار نگارش متن (برنامه اقدام مشترک جامع) آغاز شد، هرچند موارد توافق زیاد نبود، اظهار داشت: در این دوره هم باید دوستان یک دور دیگر درباره مفاهیم صحبت کنند تا وارد نگارش شویم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه دیدار با خانم اشتون، بعد از ظهر امروز به وقت وین انجام می شود، گفت: همکاران بنده نیز دیدارهای دو جانبه و چند جانبه خواهند داشت و بحث ها را ادامه می دهیم تا به جلسات رسمی برسیم.

13:11: هیات ایران وارد وین شد تا دور ششم مذاکرات هسته‌ای را از امروز آغاز نماید.

این خبر لحظه لحظه تکمیل می‌شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------