آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

تلاش برای اثبات ادعای فرود هواپیماهای ایرانی در عراق



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,فرود هواپیماهای ایرانی در عراق

 

اخبار سیاست خارجی - تلاش برای اثبات ادعای فرود هواپیماهای ایرانی در عراق

یک روز پس از انتشار ویدئوی ورود چند هواپیمای نظامی در یکی از فرودگاه‌های عراق، رسانه‌های غربی ادعاهایی را در این باره مطرح کرده‌اند. تفاسیر متفاوت از پیام ویدئویی وزیر خارجه ایران در آستانه دور جدید و نهایی مذاکرات هسته‌ای و تحلیل اصلی‌ترین موضوعات اختلافی در مذاکرات مهم‌ترین مطالب رسانه‌های بین‌المللی درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی و برخی رسانه‌های دیگر از جمله آبزرور مدعی شده‌اند که بعد از ارسال چند جنگنده سوخوی از طرف روسیه به عراق، گروه دوم این جنگنده‌ها که به عراق پرواز کرده و در این کشور فرود امده‌اند از طرف ایران ارسال شده‌اند.

این رسانه‌ها با انتشار تصویر فوق به نقل از کارشناسان موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن مدعی شده‌اند که هواپیماها ایرانی هستند و بلافاصله این ادعا را مطرح کرده‌اند که این مساله نشان دهنده آن است که ایران و آمریکا در عراق در یک طرف درگیری‌ها قرار گرفته‌اند.

این موسسه انگلیسی مدعی شده است که شماره سریال ثبت شده بر روی بدنه هواپیماهای دیده شده در ویدئوی منتشر شده توسط وزارت دفاع عراق با شماره سریال هواپیماهای ایرانی مطابقت دارد.

جوزف دمپسی از تحلیل‌گران این موسسه همچنین مدعی شده است که شیوه استتار طراحی شده برای بدنه این هواپیماها شیوه استتاری است که در بین استفاده‌کنندگان از هواپیما تنها ایران از آن استفاده می‌کند

پیام ویدئویی وزیر خارجه ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای با تفاسیر متفاوتی همراه شده است. رویترز در این باره نوشته است که ایران می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای زانو نخواهد زد.

به نوشته این خبرگزاری، سخنان ظریف در این ویدئو نشان می‌دهد که چه میزان زیادی از کارهای مذاکراه بین ایران و 5+1 باقی مانده است.

رویترز سپس سخنان هیگ و کری وزرای خارجه انگلیس و آمریکا را مورد توجه قرار داده است که در سخنانی مشابه گفته‌اند، حاضر نیستند به هر قیمتی به یک توافق هسته‌ای برسند و این امر را نیازمند اقدامات مهمی از جانب ایران دانسته‌اند.

از سوی دیگر وب‌سایت مجله آمریکایی تایم ویدئوی منتشر شده را نشانه درخواست ایران برای زورگویی نکردن طرف مقابل دانسته است.

این مجله به طور ویژه این جمله ظریف را مورد توجه قرار داده است که گفته «ایرانی‌ها به فشار آلرژی دارند».

کارشناسان به تایم گفته‌اند که پیام ظریف، پیامی آشکار به غرب و تلاشی برای کسب برتری در حوزه افکار عمومی است و سخن گفتن ظریف به انگلیسی نشان می‌دهد که مخاطب پیام غرب است و نه افکار عمومی داخلی ایران. به گفته کریم سجادپور از کارشناسان موسسه کارنگی، ظریف به غرب می‌گوید که به توافق نرسیدن با ایران بر سر موضوع هسته‌ای به برنامه هسته‌ای پیشرفته‌تری برای ایران منجر خواهد شد و پیام ظریف به دنیا این است که اگر ما به توافق نرسیدیم، مقصر آمریکا است.

و در نهایت این که کریستین ساینس مونیتور سه موضوع اندازه برنامه غنی‌سازی ایران، آینده راکتور آب سنگین اراک و طول دوره اجرای توافق نهایی را مهم‌ترین اختلافات در مذاکرات هسته‌ای دانسته است.

به نوشته تحلیلگر این روزنامه آمریکایی پذیرش غنی‌سازی ایران توسط 5+1 گشایشی مهم در توافق ژنو بود ولی تعیین اندازه برنامه غنی‌سازی ایران از سخت‌ترین کارها در توافق جامع هسته‌ای است و بعید است که دولت آمریکا تعدادی بیش از چهار هزار دستگاه سانتریفیوژ فعال را برای اکنون بپذیرد.

در عین حال در حالی که منابع غربی بیست سال را به عنوان زمان اجرای توافق نهایی مدنظر دارند، ایران عددی در حد سه سال را قابل قبول می‌داند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------