آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

«وین ۶»؛ ظریف: مذاکرات تا آذرماه تمدید می‌شود !/ کاخ سفید: گفت‌وگو با ایران شگفت‌آور بود



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - لحظه به لحظه با شانزدهمین روز «وین ۶»؛
ظریف: مذاکرات تا آذرماه تمدید می‌شود

براساس توافق ژنو تا 24 نوامبر(آذرماه) می باشد فقط نیاز است که در مذاکرات به این نتیجه برسیم که نیاز به تمدید مذاکرات داریم و اینکه روش تمدید را اعلام کنیم. ما نمی خواهیم مذاکرات را تمدید کنیم که دوباره 10روز مانده به پایان مهلت برگردیم و در شرایط تنگنای زمانی مذاکره کنیم بلکه می خواهیم از الان تا پایان زمان مذاکرات تا آذرماه را طراحی کنیم که انشا الله برای رسیدن به توافق نهایی مورد استفاده قرار بگیرد.

شانزدهمین روز از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان با نشست محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز شد تا طرفین درباره آینده مذاکرات از جمله نحوه ادامه مذاکره در وین و تمدید مذاکرات به گفت و گو بنشینند.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم، مذاکرات تخصصی و بسیار پیچیده را در طولانی‌ترین دور این مذاکرات پشت سر می‌گذارند و با دستور کار نگارش توافق‌نامه و بحث و گفت‌و‌گو برای رسیدن به راه‌حلی همه‌جانبه‌نگر برای نقاط مورد اختلاف، مذاکرات استمرار یافته است.

در این دور از مذاکرات که از روز چهارشنبه یازدهم تیر ماه آغاز شد، افزون بر وندی شرمن، قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نمایندگی کشورش را در گروه ۱+ ۵ و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در سومین روز مذاکرات و پس از نشست‌های متعدد دو و چندجانبه، عباس عراقچی و هلگا اشمیت، معاونین ظریف و اشتون، وارد نگارش متن توافق نهایی یا‌‌‌‌ همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که در روز سوم‌، هفت ساعت و نیم ‌تا واپسین ساعات روز جمعه ادامه داشت و تقریباً بخش عمده روز چهارم نیز متمرکز بر آن بود و هم اکنون در روز پنجم نیز در حال پیگیری است.

ناظران برقراری نشست‌های نگارش و استمرار این را دلیلی بر پیشبرد مذاکرات می‌دانند؛ اما در مقابل موارد قرار گرفته در پرانتز ـ که ظاهراً چشمگیر است ـ گواه اختلافات متعددی است که کار را برای رسیدن به توافق نهایی دشوار می‌کند و در این شرایط طرف غربی باید تصمیم‌ دشواری بگیرد و در قبال انعطاف عمل طرف ایرانی، از برخی خواسته‌های غیرمنطقی‌اش بگذرد.

در روز پنجم مذاکرات، طرفین مذاکره در حال مشورت داخلی بودند و عصر روز پنجم، هلگا اشمیت و عباس عراقچی با هم گفت‌و‌گویی دو ساعت و نیمه ‌داشتند. در روز ششم مذاکرات، نشست‌های کار‌شناسی در سایه دیدار محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون برگزار ‌و روز هفتم نیز عراقچی و اشمیت برای نگارش ادامه توافق نامه رایزنی کردند و ظریف و اشتون نیز دیدارهایی داشتند.

در این میان، بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر اعلام این سیاست‌ها در روند مذاکرات با ۵+۱ از مسائلی است که گویا از امروز و در روند مذاکرات ارزیابی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند؛ البته نخست از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنانشان تأکید کردند: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آن‌ها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ایشان مسأله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل، تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان پذیر نیست. آن‌ها درباره تأسیسات فردو می‌گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

در پایان روز هفتم مذاکرات، محمدجوادظریف از توافق طرفین بر سر 50 درصد متن توافق جامع سخن به میان آورد و حتی برخی منابع غربی امروز صبح از توافق بر سر ۱۰۰ درصد کلیات متن توافق نامه نهایی و مذاکرات درباره جزئیات مورد اختلاف خبر دادند.

در روز هشتم سفر وزرای امور خارجه شش کشور طرف مذاکره با ایران به وین قطعی شده و در روز هشتم مشخص شد که جان کری به همراه وزرای خارجه پنج کشور دیگر برای مذاکره راهی وین می‌شود و البته در نهایت مشخص شد وزیرامور خارجه روسیه و احتمالاً وزیرامورخارجه چین به این مذاکرات نخواهند آمد و لاوروف نیز علت عدم سفرش به وین را همراهی با پوتین عنوان کرده، هرچند برخی ناظران، علت واقعی را با اختلافات داخلی 1+5 بی‌ارتباط نمی‌دانند.

در روز نهم مذاکرات همزمان با نگارش برخی جزئیات پیش نویس توافق‌نامه نهایی و برگزاری نشست‌های دو و چند جانبه میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان، مشخص شد در این حضور وزرا، متن توافق نامه قطعیت نخواهد یافت و به واسطه پیشرفت نسبی مذاکرات علی رغم برخی اختلافات، قرار است مذاکرات در سطح بالاتری پی گرفته شود و در نهایت اگر نیاز به تصمیم حتی در سطح بالاتری بود، وزرای خارجه به پایتخت‌هایشان بازگردند و در صورت دستیابی به نقطه نظرات نزدیک به هم، مجدداً در واپسین روزهای باقی مانده تا 20 جولای راهی وین شوند.

در این میان در روز دهم مذاکرات مصادف با یازدهم جولای و بیستم تیرماه و در فاصله 9 روز تا به اتمام ضرب الاجل شش ماهه و در شرایطی که ظاهراً نگارش متن نهایی توافق‌نامه در حال پیشرفت است، خبرها درباره احتمال تمدید مذاکرات شدت گرفته و مشخصاً کنگره آمریکا در حال بردن مذاکره کنندگان آمریکایی به سمت این گزینه است؛ گزینه‌ای که هم مذاکره کنندگان ایران و هم طرف‌های غربی از جمله خود آمریکایی‌ها به عنوان گزینه مطلوبی از آن یاد نکرده‌اند.

در این میان برخی ناظران تصور می‌کنند احتمال دارد اصرار بر تمدید مذاکرات توسط برخی نمایندگان کنگره یک تقسیم کار میان دولت و کنگره آمریکا بوده باشد و مذاکره کنندگان آمریکا با همین حربه در واپسین روزهای مذاکرات در پی امتیازگیری بیش از عقلانیت باشند و همان بازی شاهین-قُمری را که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه هشدار داده بود، در پیش گیرند.

در روز یازدهم مذاکرات نیز نشست‌هایی میان طرف‌های ایرانی و غربی برگزار شد و در نهایت اظهارنظرهایی منتشر شد که نشان می‌داد شکاف‌های عمیق همچنان وجود دارد.

با ورود جان کری به خاک اتریش در روز دوازدهم، عملاً برگزاری نشست‌های دوجانبه و سه جانبه کلید خورد؛ نشست‌هایی که مطابق با پیش بینی‌ها به منزله نزدیک شدن به توافق نهایی نبود و در نهایت پس از نشست ظریف و کری، ظریف با وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان و همچنین نشست‌های مستقل با همتایان اروپایی و معاون وزیرخارجه چین، اظهارات مثبتی از طرف‌های اروپایی شنیده نشد.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 
با خروج شبانگاهی وزرای خارجه اروپایی از وین و ادامه یافتن مذاکرات در روز سیزدهم با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارج اتحادیه اروپا، جان کری وزیرامورخارجه آمریکا و محمدجوادظریف وزیر امورخارجه ایران در روز سیزدهم به گفت و گو ادامه دادند و امروز نیز احتمالاً این نشست‌ها ادامه خواهد یافت و احتمالاً درباره اینکه امکان توافق در این دور وجود دارد یا مذاکرات برای چندهفته تمدید می‌شود، تصمیم گیری خواهد شد.

در این شرایط که در اقدامی غیرمنتظره ویلیام هیگ نیز برای در اختیار گرفتن مسئولیتی دیگر از مقام وزرات امور خارجه انگلیس استعفاء داد و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، فیلیپ هاموند را وزیرامورخارجه انگلیس شد، گمانه‌زنی رسانه‌های غربی پیرامون توافق چند هفته‌ای مذاکرات شدت گرفت و در نهایت در روز چهاردهم ظریف اعلام کرد برای رسیدن به توافق نهایی چاره‌ای برای تمدید مذاکرات نیست و کری نیز برای مشورت با کنگره و رئیس جمهور آمریکا پیرامون کیفیت تمدید مذاکره سفرش به خاورمیانه را به تعویق انداخت و راهی واشنگتن شد.

در روز پانزدهم نیز مشخص شد طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که امکان دستیابی توافق تا 20 جولای فراهم نیست و رایزنی‌ها درباره مدت تمدید مذاکرات شدت گرفته که البته این گمانه زنی‌ها از سوی هیچ یک از طرفین مذاکرات به طور رسمی تایید نشد، تا اینکه پس از دیدار جان کری و باراک اوباما، اعلام شد رئیس جمهور آمریکا برای تصمیم گیری درباره تمدید مذاکرات با ایران با کنگره مشورت می کند و در همین راستا باید منتظر مدت زمان تمدید مذاکرات و اعلامی رسمی‌اش بود.

 

ظریف: گفت‌وگوهای هسته‌ای فرصتی تاریخی برای توافق هستند
وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اظهار کرد گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ فرصتی تاریخی برای توافق هستند.


وی در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار سی‌ان‌ان گف ضمن اذعان به پیشرفت‌ در گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ گفت‌ برخی اختلاف‌ها هنوز وجود دارند.

 
کاخ سفید: گفت‌وگو با ایران شگفت‌آور بود
سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که ماهیت سازنده گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران برای بسیاری افراد که پیش از این به مذاکرات بدبین بوده‌اند، شگفت‌انگیر بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که ماهیت سازنده گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران برای بسیاری افراد که پیش از این به مذاکرات بدبین بوده اند، شگفت‌انگیر بوده است.

آقای ارنست روز پنجشنبه با اشاره به اهمیت مشورت کاخ سفید با کنگره درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «ماهیت سازنده این مذاکرات برای بسیاری از کسانی که در ابتدا درباره آن شک داشتند، شگفت‌آور بوده است.»

سخنگوی کاخ سفید در حالی به سازنده بودن مذاکرات اذعان کرده که دور ششم از مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 هنوز در جریان است و برخی منابع از احتمال تمدید این مذاکرات سخن گفته‌اند.

 

وزارتخارجه آمریکا اظهارات منتسب به جان کری درباره تحریم‌های ایران را تکذیب کرد: از اعمال تحریم‌ها همزمان با مذاکرات حمایت نمی‌کنیم
به گزارش نامه نیوز به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات منتسب به جان کری درباره تحریم‌های ایران را تکذیب کرد.

خانم ماری هارف در توئیتر خود نوشت واشنگتن از اعمال تحریم‌ها همزمان با ادامه مذاکرات حمایت نمی‌کند.

23:43- سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص نحوه ادامه مذاکرات، تمدید و زمان آن تا دقایقی دیگر برای دومین بار برگزار می‌شود.

21:49- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: رایزنی ها برای تمدید مذاکرات هسته ای همچنان ادامه دارد و اعضای تیم های مذاکره کننده مشغول مشورت های داخلی با پایتخت ها و یکدیگر برای تصمیم گیری هستند. مذاکرات امروز تا اواخر شب برای تصمیم گیری درباره نحوه تمدید مذاکرات ادامه دارد .
 
20:46- سایمون گس نماینده انگلیس در گروه 1+5 در حال رایزنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هتل پله کوبورگ شهر وین (محل استقرار روسای هیأت‌های ایران و 1+5) است.

 

19:46- نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به پایان رسید.

19:25- محمد جواد ظریف بعد از ظهر پنج شنبه بعد از دیدار دو جانبه با کاترین اشتون، گفت: در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که در همه زمینه ها صحبت و کار شده و در واقع فکر اساسی شروع شده اما هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده ایم. آنچه که می شد بدون این توافق های سیاسی و بدون دستیابی به فهم مشترک تدوین کرد، انجام شده و حالا نیاز به آن فهم مشترک است و شاید به همین دلیل است که نیاز به تمدید مذاکرات باشد. من در صحبت های قبلی خود هم بارها گفته ام که توافق ژنو برای رسیدن به راه حل نهایی به ما یک سال فرصت می دهد و ما فقط باید این مرحله مقدماتی را تمدید کنیم که در حال حاضر نیز صحبت ها درمورد آن در حال انجام است. اگر در رایزنی های خود به توافق برسیم آن را اعلام خواهیم کرد البته هنوز دو سه روز فرصت داریم.

ظریف با اشاره به دیدار امروز خود با کاترین اشتون که به منظور بررسی آخرین وضعیت و تحولات مذاکرات ایران و 1+5 انجام شد، گفت: مذاکرات دشواری است زیرا کاری که می خواهیم انجام دهیم بسیار سخت است چون می خواهیم یک راه 10ساله را در دوره ای که دنیا به دنبال فشار آوردن به ایران بوده است، تغییر دهیم. کارهای انجام شده در مذاکرات خوب بود البته توقع داشتیم با وجود یک اراده سیاسی در طرف مقابل کار بهتری شکل بگیرد اما متاسفانه هنوز کار زیادی داریم اما به این معنا هم نیست که مشکلات غیرقابل رفع باشد.

ظریف با بیان اینکه قابل فهم بودن این موضوع برای طرف های مانیاز به بحث داشت، گفت: آنها متوجه شدند ما که می گوییم یک تعداد مشخص سانتریفیوژ یا سو نیاز داریم برای این است که می خواهیم برای یک نیروگاه سوخت تولید کنیم،این خودش باید ایجاد اطمینان کند اما تا اینکه به این مرحله برسند، مقداری طول می کشد. البته جمهوری اسلامی ایران هم خواسته هایی دارد و از نحوه رفتار طرف مقابل نگرانی های اساسی دارد. البته در حوزه های دیگر نیز ما نگرانی هایی از رفتار آنها داریم، آنها هم با دیدگاه ها و رفتارهای ما اختلاف نظرهایی دارند ولی ما در این مذاکرات فقط درمورد موضوع هسته ای بحث می کنیم و امیدوارم با واقع بینی و با نگاه جدی کار به پیش برود.

وزیر امورخارجه درخصوص مدت زمان تمدید احتمالی مذاکرات ایران و 1+5،گفت: این زمان تقریبا مشخص است و براساس توافق ژنو تا 24 نوامبر(آذرماه) می باشد فقط نیاز است که در مذاکرات به این نتیجه برسیم که نیاز به تمدید مذاکرات داریم و اینکه روش تمدید را اعلام کنیم. ما نمی خواهیم مذاکرات را تمدید کنیم که دوباره 10روز مانده به پایان مهلت برگردیم و در شرایط تنگنای زمانی مذاکره کنیم بلکه می خواهیم از الان تا پایان زمان مذاکرات تا آذرماه را طراحی کنیم که انشا الله برای رسیدن به توافق نهایی مورد استفاده قرار بگیرد.

19:15- یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشد گفته است که زمان پایان مذاکرات هسته ای در وین مشخص نیست. احتمال آن می‌رود که اطلاعیه‌ای در روز جمعه ارائه شود و مذاکرات در روز شنبه ادامه نیابد.

19:10-در ادامه رایزنی‌های امروز (پنجشنبه) در وین در خصوص نحوه ادامه مذاکرات و تمدید آن، نشست کارشناسی دو جانبه بین ایران و آمریکا در جریان است.

رایزنی دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان وزارت خارجه دو کشور در ساعات آینده نیز ادامه خواهد داشت.  یک منبع مطلع در این باره گفت که هنوز رایزنی‌ها درباره تمدید این مذاکرات در جریان است و هنوز توافقی در این زمینه حاصل نشده است.


17:32- دیدار وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا با سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونین وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش آغاز شد.

17:06- یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت که تمدید توافق ژنو به مذاکرات و اقدامات جزیی و جدید نیاز ندارد و صرفا به رضایت دو طرف برای ادامه اجرای اقدامات متقابل نیاز دارد. این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: اجرای توافق برای مدت زمانی که بین دو طرف توافق می‌شود، تمدید خواهد شد.


بر اساس «برنامه اقدام مشترک» این توافق دارای یک دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید است.

وی گفت: تمدید صرفا نیاز به اعلام «رضایت» دو طرف دارد و جزییات اقدامات دو طرف همان‌طور که در توافق اولیه بوده است برای مدت زمان تمدید شده ادامه پیدا می‌کند.

ایران و 1+5 از چند روز گذشته با توجه به این‌که در برخی مسایل نتوانستند به راه‌حل مشترک و متوازنی دست یابند به بررسی امکان تمدید مذاکرات پرداختند.

اقدامات هسته‌ای که بر اساس برنامه اقدام مشترک ایران برای مدت تمدید مذاکرات باید به اجرای آن‌ها احتمالا ادامه دهد این است که:

* برای دوره تمدید، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی‌سازی نکند.

* فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فورو و یا راکتور اراک را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش ندهد.

* ایران موادUF6 غنی‌شده خود را که از شش ماه گذشته تولید کرده بر اساس توافق ژنو به پودر اکسید اورانیوم تبدیل کرده است بنابراین این روند در مدت تمدید نیز ادامه می‌یابد.

* محل‌های جدید برای غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود.

* ایران برنامه تحقیق و توسعه (R & D) تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی‌سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی‌گیرد، ادامه خواهد داد.

* هم‌چنین ایران بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشند را انجام نمی‌دهد.

* هم‌چنین دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برخی از مراکز و تاسیسات که در توافق ژنو به آن‌ها اشاره شده است و ارایه پرسشنامه‌های جدید فنی و اطلاعات لازم به آژانس ادامه می‌یابد.

تمدید مذاکرات هسته‌ای در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس نیز در مسیری موازی مذاکرات سیاسی در جریان است.

در مقابل اقدامات هسته‌ای و نظارتی ایران که باید علاوه بر شش ماه گذشته در مدت تمدید مذاکرات نیز ادامه یابد 1+5 باید به اقدامات خود به ویژه تعلیق تحریم‌ها که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده است ادامه دهد.

هم‌چنین 1+5 باید به:

* توقف تلاش برای کاهش خریدنفت خام ایران به نحوی که مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان کنونی خریدنفت خام خود از ایران را کماکان ادامه دهند.

* بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران درخارج از کشور به ایران.

* در مورد معاملات نفتی مذکور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بر بیمه و خدمات حمل ونقل مرتبط، تعلیق ‌شوند.

* صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم‌ خدمات‌ مرتبط.

* تعلیق تحریم طلا و فلزات گران‌بها و خدمات مرتبط

* تعلیق تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط

* صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط.

* صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط

* عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد

* عدم صدور قطعنامه‌های جدیدتحریم هسته ای از سوی اتحادیه اروپا

* دولت آمریکا درچارچوب اختیارات قانونی رییس‌جمهور و کنگره ازتحمیل تحریم‌های جدیدهسته‌ای خودداری خواهد کرد.

- یک کانال مالی به منظور تسهیل تجارت امور انسان‌دوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران درخارج از کشور ایجاد خواهد شد. تجارت امور انسان‌دوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود. این کانال مالی شامل بانک‌های خارجی مشخص و بانک‌های ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال مالی مشخص خواهند شد.

- هم‌چنین نقل و انتقال‌های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد، پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه و افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق در مدت تمدید توافق ژنو و ادامه مذاکرات هسته‌ای تا رسیدن به توافق جامع و نهایی ادامه دارد.

- هم‌چنین قرار است 29 تیرماه (20 جولای) آژانس بین‌المللی انرژی گزارش جدید خود درباره اجرای توافق ژنو را منتشر کند.


16:43- احتمالا فردا (جمعه) ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه حل جامع هسته‌ای پایان یابد و به احتمال زیاد ظریف و اشتون نشست خبری برگزار خواهند کرد.

16:42- سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرامورخارجه ایران با وندی شرمن معاون وزیرامور خارجه آمریکا به گفت‌وگو درباره تمدید مذاکرات از ساعت 15 به وقت محلی می‌پردازند.

15:53- یک مقام آگاه می‌گوید که تمدید مذاکرات باید حداقل به تکمیل این دوشاخصه منتهی شود. درواقع «جدیت» در مذاکرات و کاهش «ژست سیاسی» از یک سو و تمدید مذاکرات صرفا بین ایران و ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر می تواند مذاکرات را «سازنده تر» و «جدی تر» پیش ببرد چرا که ایران و ایالات متحده آمریکا اهداف کلان را پیگیری می کنند و کاخ سفید در این مذاکرات نشان داده است مانند برخی کشورهای دیگرِ عضو مذاکراتی گفت وشنود هسته ای اش را با جمهوری اسلامی ایران درگیر مناسبات سیاسی خود با خریداران تسلیحات‌شان نمی‌کند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 
15:50- یک دیپلمات ایرانی که خواست نامش فاش نشود می گوید که بعید می دانم مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع تا یکشنبه هفته آینده (20 جولای) به اتمام برسد زیرا نیاز است کشورها به پایتخت های خود باز گردند و مشورت کنند.

15:48- دیپلمات های ایرانی می گویند، اولا «ادامه مذاکره» با هدف اصلی«توافق نهایی» از سوی ایران یک هدف فرعی و تبعی نیست و مسیر مذاکرات از سوی ایران مانند کانال رودخانه دانوب مسیر مشخصی را طی می کند اما طرف مقابل در این مسیر مشخص بین «مذاکرات فنی و حقوقی» و «ژست سیاسی» تلو تلو می خورد و نمی تواند «رفتار کنترل شده ای» داشته باشد. همین موضوع هم موجب شده است که آمریکایی ها پاسخ خود برای تمدید مذاکرات و پاسخ به پیشنهادات طرف ایرانی را در هاله ای از ابهام نگه دارند.

نکته دیگر که از مذاکرات وین 3 به این سو بیشتر به چشم می خورد و یک دیپلمات ایرانی هم بر آن تاکید کرده است نقش تزئینی و خنثی کشورهای اروپایی است که صرفا چشم به دهان ایالات متحده دوخته اند و در حین مذاکرات فقط به تایید نظرات و دیدگاه های آمریکا می پردازند و گاهی نیز مسیرهای دیگری را در حین مباحث مذاکراتی باز می کنند که حضورشان به جز اختلاف افکنی نقش دیگری در حین مذاکرات ندارد.

به همین خاطر یک مقام آگاه به امید هسته ای می گوید که تمدید مذاکرات باید حداقل به تکمیل این دوشاخصه منتهی شود. درواقع «جدیت» در مذاکرات و کاهش «ژست سیاسی» از یک سو و تمدید مذاکرات صرفا بین ایران و ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر می تواند مذاکرات را «سازنده تر» و «جدی تر» پیش ببرد چرا که ایران و ایالات متحده آمریکا اهداف کلان را پیگیری می کنند و کاخ سفید در این مذاکرات نشان داده است مانند برخی کشورهای دیگرِ عضو مذاکراتی گفت وشنود هسته ای اش را با جمهوری اسلامی ایران درگیر مناسبات سیاسی خود با خریداران تسلیحات شان نمی کند.

15:36- رایزنی یک ساعت و 15 دقیقه‌ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نحوه ادامه مذاکره و امکان تمدید یا زمان پایان آن در هتل پله کوبورگ شهر وین پایان یافت. هنوز هیچ جزییاتی از این مذاکرات به بیرون درز نکرده است و هنوز مشخص نیست که آیا در خصوص تمدید و زمان تمدید توافقی حاصل شده و مذاکرات تا یکشنبه 20 ژولای ادامه پیدا می‌کند و پس از آن تمدید خواهد شد یا همانگونه که از قبل اعلام شده بود جمعه متوقف و پس از آن برای چند ماه تمدید می‌شود.

15:15- پایگاه خبری امریکن اینترست در یادداشتی به تحولات روابط ایران و آمریکا در زمان ریاست جمهوری آمریکا با محور مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

به نوشته این سایت، سیاست خارجی اوباما برخلاف فراز و نشیب در مسائل مختلف جهانی- از جمله در تحولات مصر، روابط با اردوغان در ترکیه، تلاش های مختلف برای رسیدن به توافق بین اعراب و اسرائیل- در قبال ایران ثبات داشته است. تلاش برای حل روابط ایران و آمریکا بدون جنگ، بدون دستیابی ایران به بمب هسته ای و نوعی همکاری منطقه ای در زمینه‌های منافع مشترک در مرکز سیاست خارجی اوباما از روز اول ریاست جمهوری اوباما قرار داشته است.

رونالد ریگان به امید چیزی شبیه این مسیرهایی را با ایران آزمایش کرد، اما وی تنها ریئس جمهور آمریکا نبود که دست به چنین کاری می زد. با این حال هیچ رئیس جمهوری طی 3 دهه اخیر به اندازه اوباما برای ایجاد زمینه های روابط جدیدی بین ایران و آمریکا کار نکرده است. وی سیاست هویچ وچماق را پیش برده است که تحریم ها و ائتلاف بین الملی علیه ایران چماق و تایید این موضوع که ایران می تواندبه غنی سازی اورانیوم ادامه دهد هویچ محسوب می شوند.

اکنون در حالی که جهان در آتش (ناامنی) قرار گرفته و تردیدهای زیادی درباره سیاست خارجی اوباما در داخل و خارج از آمریکا ایجاد شده، موفقیت با ایران به دغدغه اصلی کاخ سفید تبدیل شده است.

15:02- سایت شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار مطلبی، آمارهای تازه منتشر شده درباره زیان ایالات متحده از تحریم های ایران را مورد بررسی قرار داده و ضمن مطرح کردن سایر جنبه های مرتبط، نتایجی را در این زمینه مطرح کرده است. بر اساس گزارش اشتغال که از سوی وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شده، ارقام مذکور درباره درآمدهای از دست رفته آمریکا، به معنای از دست رفتن سالانه بین 51043 تا 66436 فرصت شغلی بوده است. تنها در سال 2008، بین 214657 تا 279389 فرصت شغلی به همین دلیل از دست رفته است.

14:57- ویلیام برنز قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) وین پایتخت اتریش و مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای را ترک می‌کند. احتمالاً وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا تا یکشنبه 20 ژولای در وین می‌ماند. در حال حاضر رایزنی ظریف و اشتون درباره نحوه ادامه مذاکرات، تمدید و زمان آن در جریان است.

14:48- روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، علیرغم ۶ ماه مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) بعید است که طرفین مذاکره بتوانند تا مهلت تعیین شده ۲۰ ژوئیه به توافق نهایی برسند اما آنها احتمال تمدید مذاکرات برای یک دوره ۶ ماهه دیگر را باز گذاشته‌اند.

نیویورک‌تایمز با اشاره به این موارد ادامه داد که آنها در تمدید این مذاکرات نباید تردید داشته باشند. تمامی نکته این تمرین اطمینان حاصل کردن از این است که ایران نمی‌تواند یک سلاح هسته‌ایتولید کند. این هدف قابل دسترسی است و بنابراین بی‌مسوولیتی است که حداکثر تلاش برای از بین بردن شکاف‌های نهایی صورت نگیرد.

گفت‌وگوهای آخر هفته در وین که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و شرکای اروپایی آنها در آن شرکت داشتند، دلیل کافی برای توجیه تمدید مذاکرات ارائه کرده است.

14:28- محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین درباره آخرین تحولات درباره نحوه ادامه مذاکره و امکان تمدید یا زمان پایان آنرا به رایزنی پرداختند.


این خبر لحظه به لحظه تکمیل می‌شود

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------