آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

از رفت و آمد وزرای خارجه تا کمک برادر رئیس جمهور به تیم هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - حاشیه نگاری مذاکرات وین 6
از رفت و آمد وزرای خارجه تا کمک برادر رئیس جمهور به تیم هسته ای

وزیر خارجه آلمان برای دیدن فینال جام جهانی خود را به کشورش رساند تا بازی کشورش را در کنار خانواده اش ببیند. وزیر خارجه انگلیس مانند همیشه تلخ و دو پهلو سخن گفت و فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم که این روزها برای ایرانیان از قطری هایی که پس از برد ایران با پرچم عربستان به شادی پرداختند،منفور تر است، باز هم ساز مخالف زد! در این میان تا پایان هم به قطعیت مشخص نشد که چرا وزرای خارجه چین و روسیه در این مذاکرات شرکت نداشتند

مذاکرات وین شش،از لحاظ زمانی طولانی ترین دور مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک در سالیان اخیر بوده است،مذاکراتی که اگر چه برای دو هفته برنامه ریزی شده بود، اما حدود ده روز به طول انجامید و تیم مذاکره کننده ایران به احتمال قریب به یقین،ساعاتی دیگر وارد تهران خواهد شد.


به گزارش «تابناک»، مذاکرات وین شش، از آنجا که در پایان دوره شش ماهه توافق ژنو،برگزار می شد از اهمیت فراوانی برخوردار بود؛ چرا که از یک سو احتمال انعقاد تواق جامع بین طرفین وجود داشت و از یک سو هم ممکن بود به شکست و بن بستی در مذاکرات منجر شود که ظاهرا تمدید دوره مذاکرات تا آذرماه از تمایل طرفین برای ممانعت از شکست در مذاکرات خبر می دهد.

در این دور از مذاکرات خیلی زود حرف های درگوشی درباره حضور وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی به واقعیت پیوست و جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از بازگشت از افغانستان راهی وین شد تا به مذاکرات بپیوندد. از آن سو وزرای خارجه انگلیس،آلمان و فرانسه هم خود را به وین رساندند.وزرایی که البته مدت اقامت شان در وین،خیلی کمتر از وزیر خارجه آمریکا بود و یکی مانند وزیر خارجه آلمان برای دیدن فینال جام جهانی خود را به کشورش رساند تا بازی کشورش را در کنار خانواده اش ببیند. وزیر خارجه انگلیس مانند همیشه تلخ و دو پهلو سخن گفت و فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم که این روزها برای ایرانیان از قطری هایی که پس از برد ایران با پرچم عربستان به شادی پرداختند،منفور تر است، باز هم ساز مخالف زد!

 در این میان تا پایان هم به قطعیت مشخص نشد که چرا وزرای خارجه چین و روسیه در این مذاکرات شرکت نداشتند.تقریبا می توان گفت در بین افکار عمومی ایرانیان،کسی عدم حضور این دو کشور را به دلیل حمایت آنان از برنامه هسته ای ایران،تلقی نکرد و ایده غالب بر این بود که این دو کشور با رندی از حضور خودداری کرده تا خود را در شکست احتمالی با موافقت احتمالی در مقابل ایران شریک نکنند.به  هر حال نبود این دو کشور ظاهرا گزندی را متوجه اصل مذاکرات نکرده است.

تیم ایران هم،با حضور یکی از دولتمردان تقویت شده بود تا ظریف رئیس تیم مذاکره کننده ایران دردسر کمتری برای انتقال محتوای مذاکرات به رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور داشته باشد.حسین فریدون مشاور رئیس جمهور در کنار تیم حضور یافته بود تا در این دور که مذاکرات طولانی تر و مهم تر از ادوار پیش بود، با انتقال محتوای مذاکرات، به تمرکز بیشتر رئیس تیم هسته ای و اعضای آن بر اصل مذاکرات کمک کند.

در وین شش هر زمان که اخباری دال بر پیشرفت گفت و گوی های ظریف و جان کری درباره موضوع هسته ای به بیرون درز می کرد،برخی از اعضای کنگره که اتفاقا در زمره طراحان طرح تحریم ایران بودند،بیشتر فشارهای سیاسی و رسانه ای خود را بر تیم ایرانی افزایش می دادند.

در این دور از مذاکرات که با توجه به قتل و عام های تکفیری ها و بعثی ها در عراق،شروع شده بود،با حمله صهیونیست ها با غزه نیز همراه شد تا یک بار دیگر برخی از حکام کشورهای اسلامی و عربی به سخنان رهبر انقلاب رجوع کنند و ببینند که کوته اندیشی آنان چه اندازه در گستاخ کردن صهیونیست ها موثر بوده است.

در روز آخر مذاکرات اظهاراتی از ویر خارجه آمریکا مبنی بر حمایت وی از تصویب تحریم های جدید علیه ایران منتشر شد، صحبت هایی که یکی از خبرنگاران نزدیک به وزارت خارجه آمریکا آن را گزارش داده بود.این سخنان از سوی ماری هارف،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تکذیب شد، اما هنوز هم مشخص نیست که کدام حقیقت را می گویند.خبرنگاری که تا کنون اظهارات کذبی را منتسب به مقامات آمریکایی نکرده است یا سخنگویی که موضع رسمی وزارت خارجه آمریکا را بیان می کند.

اکنون تیم ایرانی در حالی در حال بازگشت به ایران است که همه اخبار و گزارشات چند ساعته گذشته درباره منهدم شدن هواپیمای مسافربری مالزی در آسمان اوکراین آن هم با شلیک موشک است.پروازی که همه مسافرانش جان باخته اند.

جهان و به ویژه منطقه آبستن حوادثی است که برای مدیریت آن،همه ایرانیان لازم است خود را آماده و مجهز کنند و این شاید همان پیچ تاریخی است که رهبر انقلاب به آن اشاره دارند و ایرانیان باید با سلامت و صلابت از آن عبور کنند.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------