آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

قائم مقام وزیر امور خارجه: در جریان مذاکرات ایران و 1+5 هیچ مطلب پنهانی وجود ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 1+5

 

اخبار سیاست خارجی - قائم مقام وزیر امور خارجه: در جریان مذاکرات ایران و 1+5 هیچ مطلب پنهانی وجود ندارد

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: در جریان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 هیچ چیز پنهانی وجود ندارد اما با توجه به اینکه جریان هایی هستند که تمایل ندارند مذاکرات به نتیجه برسد طرفین توافق کردند تا زمان رسیدن به توافق جزییات آن در روزنامه ها منتشر نشود.

«مرتضی سرمدی» در همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با اشاره به موارد اختلافی ایران و گروه 1+5 در جریان مذاکرات هسته ای گفت: در بخش سوخت و سانتریفیوژها مسائل حل نشده است و مورد دیگر دوره پذیرش محدودیت ها است که درباره آن اختلاف نظر داریم.

او گفت: عامل دیگری که در جریان مذاکرات هنوز حل نشده بحث تحریم است و اگر قرار است گامی که ما برمی داریم غیرقابل بازگشت باشد، تحریم ها هم باید غیر قابل بازگشت باشد و این موضوعات اساسی است که اختلاف ها در مورد آن هنوز باقی است.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: سیاست دولت این است که اجازه ندهد فضای ظالمانه امنیتی کردن، ایران را از حقوق خودش محروم کند چرا که این شرایط وضعیتی را ایجاد می کرد که حتی به صورت ظالمانه اهداف خود را به پیش ببرند.

او با بیان اینکه فضای امنیتی به مقدار زیادی شکسته شده است خطاب به دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: مهمترین وظیفه شما تلاش برای شکستن چنین فضای تحمیلی علیه ایران و کمک به جمهوری اسلامی برای تسخیر قلب ها و مرزها است.

سرمدی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در عرصه رسانه ای گفت: در رسانه های سنتی جنگ غزه به شکل ناجوانمردانه ای منعکس می شود اما شرایط در شبکه های اجتماعی برعکس است به طوری که آنقدر احساسات و عواطف به سمت مردم غزه است که صهیونیست ها تلاش می کنند با ارائه بورس به دانش آموزان در مدارس شکست های خودشان را در این عرصه جبران کنند.

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: استادان و دانشجویان ما باید قلب ها و مرزها را جذب کنند و این تلاش به اندازه درس خواندن دانشجویان تاثیرگذار است برای اینکه حقوق ملت ایران برای پیشرفت ثبت شود و کشور به شرایطی که شایسته نظام و ملت ایران است برسد.

او در پاسخ به سوالی درخصوص بازگشایی سفارت و یا دفتر حفاظت از منافع ایران در کانادا گفت: «دولتی که در حال حاضر در کانادا بر سر کار است ورژن آن چندین برابر بدتر از جورج بوش پسر است و سیاست ها و مواضع دولت کانادا آنقدر خصمانه است که حتی ایجاد دفتر حفاظت از منافع که مطابق با کنوانسیون وین است را با دشواری مواجه کرده است.»

او همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص منزلت منطقه ای ایران گفت: قدرت منطقه ای بودن به دو شکل امکان پذیر است یک قدرت مستقل است و یک قدرت دیگر به تبع قدرت بین المللی دیگر وجود دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر عربستان قدرت منطقه ای است که نقش تاثیرگذار و غیرقابل انکاری در منطقه دارد اما قدرت آن تابعی از قدرت بین المللی است اما ایران قدرت مستقلی است که می تواند بر روندها و فرآیندهای منطقه ای تاثیرگذار باشد.

سرمدی گفت: در حال حاضر هیچ روندی در منطقه بدون تاثیر ایران شکل نمی گیرد و اگر هم شکل بگیرد ناپایدار است و شانس موفقیت روندها در منطقه همراهی ایران است.

او گفت: تلاش دولت برای نشان دادن سیاست متعادل و عقلانی است اما نباید فراموش کرد که در شرایط انتقالی بالا و پایین شدن روابط زیاد است به طوری که بازیگران جدید دنبال جایگاه های جدید هستند و شما شاهد بی ثباتی هستید که به سمت ترتیبات امنیتی جدید و ثبات در آن پیش می رود.

قائم مقام وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پیشنهاد مسکوت ماندن جزییات مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: همه چیز مذاکرات آشکار است اما بنا شد در طول مذاکرات تا زمانی که توافقی کسب نشد در روزنامه ها منعکس نشود و این در جریان مذاکرات امری طبیعی است.

او گفت: جریان هایی هستند که تمایل ندارند کار پیش برود و بنابراین مذاکره کنندگان تا زمانی که به توافق نرسیده اند جزییات را پخش نمی کنند.

او در عین حال گفت: توافق ژنو امر محرمانه ای نداشت و تمام متن آن مشخص شد و ترتیبات اجرایی در آن بیان شده بود.

سرمدی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اعتبار پاسپورت ایرانی در عرصه بین المللی گفت: «اگر اجازه بدخواهان فضا را علیه کشور امنیتی کنند و اهداف خود را به پیش ببرند مشکلاتی برای اتباع ایرانی هم به وجود می آید بنای دولت شکستن فضای امنیتی علیه ایران و ارائه تصویر واقعی از جمهوری اسلامی ایران است که فکر می کنم به تدریج این فضا شکل می گیرد. »

او همچنین درخصوص روابط ایران با کشورهای چین و روسیه گفت: این کشورها هم جزو پنج کشور دائم عضو شورای امنیت هستند که در تحریم ها هم مواضع شان با وجود اینکه کاملا همسو با غرب نبود خیلی از قطعنامه ها با تصمیم این کشورها تصویب شده است اما روسیه بعد از فروپاشی اتحاد شوروی بر این باور است که نباید نظم جهانی تک قطبی باشد و باید از هژمونی مبتنی بر قدرت تک قطبی جلوگیری کنیم که این رویکرد فرصت هایی را برای همکاری دوطرف فراهم می سازد.

او گفت: با وجود اینکه در برخی از حوزه ها اختلاف نظرهایی داریم ولی این نگاه استراتژیک و مشترک زمینه را برای همکاری فراهم کرده است.

او همچنین درباره نقش دانشجویان و اساتید ایرانی مقیم خارج در عرصه دیپلماسی گفت: تاثیرگذاری ایرانیان خارج از کشور در نداشتن نقش رسمی است ، هر چه در این وضعیت تلاش ها غیررسمی تر باشد تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود چرا که در دنیایی که زندگی می کنیم مهمترین پارامتر تاثیرگذاری بر افکار عمومی است.

او با بیان اینکه دانشجویان با فرهیختگانی سر و کار دارند که تسلیم جریان های سیاسی نمی شوند، گفت: جمهوری اسلامی جزو کشورهایی است که در این زمینه پیشتاز است و حتما باید برنامه ریزی کنیم تا از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری درخصوص چشم انداز مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: «از 10 تا 12 دور مذاکره ای که با گروه 1+5 داشته ایم آمریکایی ها نقش اصلی را برعهده دارند و بقیه کشورها نقش عمده ای ندارند چرا که اصل تحریم ها از سوی آمریکا اعمال می شود.»

او ادامه داد: «در این چارچوب اگر مذاکرات بتواند از فشار جریان های غیر مرتبط به مذاکرات هسته ای خلاص شود شانس موفقیت وجود دارد.»

سرمدی یادآور شد: «اسرائیلی ها دستور کاری دارند که براساس آن فشار می آورند و یا رقابت های انتخاباتی در آمریکا از جمله پارامترهایی هستند که باید مد نظر قرار بگیرد اما در هر صورت هرچقدر سیاست های آمریکا از این جریان های غیرمرتبط با مسائل هسته ای فاصله بگیرد شانس توافق افزایش می یابد.»
اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------