آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

در پیچ "زمان دو رقمی" یا "زمان یک‌ رقمی"!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - علی بیگدلی :
در پیچ "زمان دو رقمی" یا "زمان یک‌ رقمی"!

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه یکی از اختلافات جدی ایران و گروه 1+5 زمان اجرای توافق جامع است گفت: سخنان آقای عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران مبنی بر اینکه یک زمان یک رقمی برای اجرای توافق جامع کفایت می کند حکایت از آن دارد که این اختلاف میان دو طرف هنوز پا برجا باقی مانده و حل نشده است. 

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران دیروز، درباره سخنان اخیر، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که خواستار زمانی دورقمی برای اجرای توافق جامع هستند گفت: طبیعی است که طرف مقابل خواهان زمان طولانی و ما خواهان زمانی کوتاه‌تر هستیم اما برای اجرای توافق جامع حتماً یک زمان یک رقمی کفایت می‌کند.

علی بیگدلی، استاد روابط بین الملل دانشگاه با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: اینکه آمریکایی ها به دنبال اجرای توافق جامع و یا باقی ماندن نظارت های بیشتر بین المللی و عدم لغو کامل تحریم ها در یک دوره دو رقمی 18 تا 20 ساله هستند، موضوع تازه ای نیست.

وی افزود: از ابتدای آغاز مذاکرات جامع در وین و پس از توافق مقدماتی در چارچوب برنامه اقدام مشترک، آمریکایی ها اعلام کردند که باید برنامه جامع هسته ای که شامل باقی ماندن تحریم ها علیه ایران می شود نزدیک به 20 سال به طول انجامد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: چندی پیش خانم شرمن در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا هم اعلام کرد که ما فقط باید زمانی تحریم های ایران را کاهش دهیم که یک توافق بلند مدت قابل راستی آزمایی به دست آید. براین اساس آنچه که آمریکایی ها مد نظر دارند تداوم تحریم ها علیه ایران تا یک دوره زمانی بلند مدت است.

بیگدلی تصریح کرد: استدلال آمریکایی ها برای تداوم اعمال تحریم ها و همچنین طولانی بودن برنامه اقدام مشترک همانطور که معاون وزیر خارجه این کشور اشاره کرد این است که آنها معتقدند که برای آنکه نظام تحریم ها علیه ایران را سازماندهی کنند وقت و هزینه گزافی را صرف کرده اند.

این استاد دانشگاه گفت: بر این اساس آمریکایی معتقدند تا زمانی که موضوعات مورد اختلاف با ایران که برنامه هسته ای از جمله این اختلافات است حل و فصل نکنند نمی توانند این نظام تحریمی را بر هم بزنند.

وی افزود: بین ایران و آمریکا بسته ای از اختلافات وجود دارد که شامل برنامه هـسته ای، رویکرد ایران در خاورمیانه و حمایت از گروه های جهادی در منطقه از جمله حزب الله و حماس، حقوق بشر و ...می شود، به نظر می رسد که آمریکایی ها به دنبال این هستند که تا پایان دادن به تمام این اختلافات، نظام تحریم را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با این حال برخلاف استدلال و انتظار آمریکایی ها، نظام تحریم ها علیه ایران با کوچکترین گامی پس از توافق جامع و نهایی از هم فرو می پاشد و آنها نمی توانند تا هر زمان که می خواهند این نظام را حفظ کنند.

بیگدلی تصریح کرد: با این وجود آنها تلاش می کنند که به هر نحوی خواسته خود را تضمین کننده که طولانی شدن اجرای توافق جامع را یکی از راه کارهای آن می دانند بر همین اساس معتقدم که آمریکایی ها بعید است که به یک زمان یک رقمی برای اجرای توافق جامع رضایت دهند.

وی افزود: آمریکایی ها می خواهند به نوعی با اجرای طولانی این زمان ایران را در معرض آزمون قرار دهند که تا چه اندازه قابل اعتماد است و می تواند روی آن برای گفت و گو حول محور سایر موارد اختلافی در آینده مذاکره کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه طولانی شدن اجرای برنامه جامع هسته ای تا چه اندازه قابل اعتماد است از جانب آمریکایی ها به خصوص پس از دوران باراک اوباما و خروج احتمالی دموکرات ها از کاخ سفید گفت: اولا احتمال اینکه دموکرات ها قدرت را به رقیب خود در انتخابات آینده به خصوص انتخابات آتی میان دوره ای کنگره واگذار کنند خیلی زیاد است.

وی افزود: باراک اوباما در حوزه سیاست خارجی قبلا اعلام کرده بود که ما در منطقه خاورمیانه سه مسئله اصلی داریم که باید نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم، مسئله سوریه، صلح خاورمیانه میان فلسطینیان و اسرائیلی ها و همینطور موضوع هسته ای ایران. در این سه مسئله هنوز اوباما موفقیتی را به دست نیاورده است که همین امر اعتبار او و دموکرات ها را به خصوص پس از بروز بحران غزه به شدت کاهش داده است.

بیگدلی ادامه داد: بنابراین از هم اکنون نباید شانس زیادی برای دموکرات های در انتخابات میان دوره ای کنگره و همنچنین انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری که حدود دو سال دیگر برگزار می شود قائل بود.

وی در خاتمه گفت: اما اینکه کناره گیری دموکرات های از قدرت یک تهدید علیه توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 محسوب می شود خیر این طور نیست چرا که این تنها کاخ سفید نیست که خطوط کلی در سیاست خارجی آمریکا را ترسیم می کند به غیر از کاخ سفید نهادهای دیگر در موضوع سیاست خارجی تعیین کننده هستند که تصمیم آنها تصمیم آمریکا محسوب می شود و رفت و آمدهای سیاسی و جناحی تغییر در آن ایجاد نمی کند.
اخبار سیاست خارجی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------