آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

جنجال تحقیقات مجلس ایران درباره رضا ضراب در پارلمان ترکیه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رضا ضراب

 

اخبار سیاست خارجی - جنجال تحقیقات مجلس ایران درباره رضا ضراب در پارلمان ترکیه

جلسه روز جمعه پارلمان ترکیه برای دومین بار به موضوع نقش رضا ضراب تاجرایرانی الاصل و متهم اصلی پرونده فساد مالی ترکیه وارتباط او با بابک زنجانی سوپرمیلیاردر بازداشت شده ایرانی، اختصاص داشت.

به گزارش آنا، جلسه روز جمعه پارلمان ترکیه برای دومین بار به موضوع نقش رضا ضراب تاجرایرانی الاصل و متهم اصلی پرونده فساد مالی ترکیه وارتباط او با باک زنجانی سوپرمیلیاردر بازداشت شده ایرانی، اختصاص داشت. در این جلسه، سزگین تانریکولو، معاون رئیس حزب مخالف خلق جمهوری خواه ترکیه از دولت این کشور پرسید که آیا گروهی از نمایندگان مجلس ایران برای تحقیق در مورد ارتباط رضا ضراب با افراد متهم به فساد در این کشور به ترکیه سفر خواهند کرد یا نه.

تانریکولو با تسلیم یک سوال پارلمانی به تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه این موضوع را در دستور کار پارلمان این کشور قرار داد و از ییلدیز پرسید که آیا ایران با وزارت خانه متبوع وی در مورد تحقیقات در خصوص این موضوع صحبتی کرده است یا نه.

این دومین باری  است که وزیر انرژی ترکیه در ارتباط با رضا ضراب به پارلمان این کشور خوانده شده است. در جلسه قبلی و پس از بازداشت ضراب در پارلمان این کشور صدها صفحه سند از سوی مخالفان اردوغان و حزب جمهوری‌خلق ارائه شد که نشان می‌داد چهار وزیر پیشین دولت "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه از رضا ضراب  رشوه دریافت کرده بودند و با این پول گروهی "تبهکار" تاسیس کرده بودند. در جریان بازداشت "ضراب" و دیگر متهمان پرونده فساد مالی در تاریخ 17 دسامبر 2013 میلادی این چهار وزیر از سمت خود استعفا کردند.

پیشتر مجلس شورای اسلامی نمایندگانی را به سه کشور و از جمله ترکیه اعزام کرده بود تا میزان کل دارایی‌های بابک زنجانی را مشخص کنند.  اما پس از انتشار اسنادی جدید در رسانه‌های ایرانی در مورد ارتباط رضا ضراب و بابک زنجانی، مجلس ایران تصمیم گرفته که  مجددا یک هیات دیگر برای تحقیق در مورد عمق ارتباط بین این دو تاجر متهم به فساد به ترکیه اعزام کند.

در حالی این سوال از وزیر انرژی ترکیه پرسیده شده که هفته گذشته خبرگزاری آنا از سفر یک هیات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی ابعاد پنهان پرونده بابک زنجانی خبر داده بود. امیرعباس سلطانی عضو کمیته تحقیق‌ درباره پرونده بابک زنجانی به آنا گفته بود: ما قصد محکومیت ضراب را نداریم و هدف ما از اعزام نماینده به ترکیه یافتن شرکت‌های رسمی و پنهان وابسته به زنجانی است که بخشی از دارایی‌های اوست که احتمالا ضراب از آن خبر دارد.

دبیر بخش گزارش‌های ویژه روزنامه ترک «زمان» نیز به‌تازگی در سفر به ایران به دنبال اطلاعاتی از پرونده زنجانی و نحوه فعالیت تجاری او در ایران بود. او تاکید داشت که رسانه‌های ایران کمتر به همراهی زنجانی و ضراب اشاره دارند اما نحوه پوشش کامل رسانه‌ای درباره ابعاد پرونده زنجانی در ایران برای ما جالب بود. پیشنهاد رسانه‌ای او به روزنامه‌نگاران ایرانی این بود که از نقش رضا ضراب در پرونده زنجانی و همکاری‌های گسترده این دور در کشور ترکیه غافل نشوند.

رضا ضراب متهم اصلی پرونده فساد مالی اسفند گذشته به همراه دو فرزند وزرای سابق کابینه اردوغان از زندان آزاد شد. دولت اردوغان مدعی شده بود که بازداشت 17 دسامبر توطئه ای از جانب مخالفان دولت ترکیه برای ضربه زدن به اعتبار حزب عدالت و توسعه بوده است.

بحث‌های زیادی در رسانه‌ها درباره ارتباط رضا ضراب با بابک زنجانی مطرح شده است. در روزهای ابتدایی بازداشت ضراب اعلام شد او اعتراف کرده از زنجانی دستور می‌گیرد. بابک زنجانی هم پیش از بازداشت این اتهام را رد کرده بود.
اخبار سیاست خارجی - آنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------