آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

برخی در داخل منافعشان به تحریم‌ها متصل است/ از فشار هیچ جریان و نحله‌ای نمی‌ترسیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران:
برخی در داخل منافعشان به تحریم‌ها متصل است/ از فشار هیچ جریان و نحله‌ای نمی‌ترسیم

به عنوان کسی که در دو تیم گذشته و کنونی مذاکرات حضور دارم و از رویکرد تیم پیشین هم آگاهی داشتم، می‌توانم شهادت بدهم هیچ گاه تیم مذاکراتی ما به این انسجام و با هم همدل و یکصدا نبوده‌اند.

به گزارش عصرایران، سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفتگو را روزنامه دولت در خصوص تخریب مذاکرات ایران و 1+5 در داخل و خارج اظهار داشت:من تخریبگران خارجی را خوب می‌شناسم و می‌دانم چه طرف‌هایی هم در منطقه و هم در سطوح فرامنطقه از رسیدن به توافق ضرر می‌کنند اما در داخل کشور ما با یک دسته از مخالفان مواجه هستیم که واقعاً دغدغه دارند و به آنها احترام می‌گذاریم و در حد مقدورات خود به آنها پاسخ دادیم.

وی افزود: عده‌ای هم هستند که با اغراض خاصی انتقاد می‌کنند. این‌ها منافع انقلابی مد نظرشان نیست بلکه دنباله روی منافع کوچک جناحی یا حزبی خودشان هستند. برخی منافع اقتصادی‌شان به تحریم‌ها متصل است و از این منظر، از لغو تحریم‌ها نگرانی دارند.

معاون وزیر خارجه خاطر نشان کرد: این‌ها که صدای بلندی هم دارند همان‌هایی هستند که رئیس جمهوری از آنها به عنوان تخریبگر نام برده است و البته پاسخ آنها را هم می‌دهد.

عراقچی در خصوص فشار برخی جریانات برای اطلاع از محتوای مذاکرات گفت:ما در جهت رسیدن به هدف خود از فشار هیچ جریان و نحله‌ای نمی‌ترسیم. وظیفه داریم به آنهایی که باید پاسخگو باشیم پاسخ می‌دهیم.

وی تصریح کرد: تا هواپیمای ما به زمین می‌نشیند گزارش‌مان که حاوی جزئیات گفت‌و‌گوهای انجام شده است، آماده است. به بعضی از مراکز و مراجع مانند مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و برخی نهادهای مشابه هم توضیحاتی را در حد مقدورات ارائه می‌دهیم و توجیه می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه گفت: مراکز مختلفی در کشور هم به تناسب مسئولیتی که دارند از بخشی از مذاکرات مطلع می‌شوند و آنهایی را هم که بنا به اهداف خاصی فشار می‌آورند تا ما را مجبور کنند که بگوییم، تحمل می‌کنیم.

وی درباره برخی ادعاها مبنی بر وجود اختلاف در تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: به عنوان کسی که در دو تیم گذشته و کنونی مذاکرات حضور دارم و از رویکرد تیم پیشین هم آگاهی داشتم، می‌توانم شهادت بدهم هیچ گاه تیم مذاکراتی ما به این انسجام و با هم همدل و یکصدا نبوده‌اند.

معاون وزیر خارجه گفت:وظایف کاملاً تقسیم شده و حساب شده است هر کسی وظیفه خود را در سطحی که قرار دارد انجام می‌دهد و اختلافی وجود ندارد. البته در جلسات داخلی اختلافاتی وجود دارد که این قدر با هم بحث می‌کنیم تا به وحدت نظر برسیم ولی در مرحله اجرا اختلاف نظری وجود ندارد.

عراقچی تاکید کرد: معتقدم برخی رسانه‌ها به این نوع فضاسازی علاقه‌مندند و برخی هم با اهداف سیاسی و جناحی سعی می‌کنند مسائل را دامن بزنند ولی ما هیچ گاه به این اختلاف افکنی‌ها توجه نکرده‌ایم.

وی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 درباره غنی سازی اظهار کرد: برنامه غنی‌سازی ایران یک برنامه صنعتی است و نه نمایشی و تحقیقاتی.

عراقچی درخصوص لغو تحریم ها نیز گفت: توافقی که در آن رفع تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه اروپا و امریکا نباشد قابل قبول نیست و آنها به عنوان اعضای دائم شورای امنیت باید متعهد شوند که این کار را در شورای امنیت خواهند کرد. مسلماً اجرای هرگونه توافقی وقتی شروع خواهد شد که شورای امنیت هم این توافق را تأیید کند.

وی افزود: اعتبار توافق بین‌المللی ما و 1+5 زمانی خواهد بود که شورای امنیت با صدور یک قطعنامه این توافق را تأیید کند.
اخبار سیاست خارجی - عصرایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------