آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

پیام امسال روحانی چیست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,سفر حسن روحانی به نیویرک

 

 اخبار سیاست خارجی - پرواز امروز روحانی به نیویورك
پیام امسال روحانی چیست؟

مجمع عمومی سازمان ملل این روزها مانند هر سال به ویترینی تبدیل شده است؛ ویترینی كه رسانه‌ها عملكرد روسای جمهور و هیات‌های دیپلماتیك را به دقت می‌نگارد.

تنها پیام كوتاهی، از سوی روسای جمهور و هیات‌های دیپلماتیك كافی است تا صدها گونه یك خبر یا اظهارنظر بازتاب داشته باشد. فراتر برویم و با دقت نگاه كنیم راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل همان جایی است كه حاشیه بر متن غلبه می‌كند، این روزها همه منتظرند ببینند درروز بعد از سخنرانی اوباما؛ در راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل چه خواهد گذشت.

 

حسن روحانی در همان روز سخنرانی می‌كند. البته اگر اوباما نتواند دیداری را رقم بزند. نشستن پای سخنرانی، می‌تواند خود جذابیت‌های خبری دیگری هم داشته باشد. به‌هر حال  چشم ناظران چهارگوشه دنیا به نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دوخته شده است؛ اما این اجلاس برای ایران فراتر از آنچه در سال‌های گذشته رخ داد داشته است؛ دارد. سفر روحانی به نیویورک تا حدود زیادی یادآور سفر سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق کشورمان به نیویورک است.


 چرا مهم است؟
در حاشیه آن نتیجه یکسال مذاکرات هسته‌ای با 1+5 موسوم به توافقات ژنو در حاشیه این اجلاس بیش از بیش مشخص می‌شود و حضور روحانی در نیویورک می‌تواند بر این مذاکرات تاثیرگذار باشد. سران و مقام‌های ارشد افزون بر 190 کشور دنیا درحال گردآمدن، زیر یک سقف برای شرکت در بزرگ‌ترین المپیک سیاسی دیپلماتیک یعنی شصت‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك هستند.

 

این رویدادی است که هرساله تکرار می‌شود و مقام‌های ارشد دولت‌ها از این فرصت برای بیان دیدگاه‌هایشان در قبال رخدادهای بین‌المللی استفاده می‌کنند. ویترین منهتن دو سالی است كه حسن روحانی را به تصویر می‌كشد با طرح جهانی برای صلح و این‌بار طرحی دیگر ... یك مهرماه رئیس‌جمهور در جمع اصحاب رسانه و بعدازظهر همان روز در جمع ایرانیان؛ البته هیچ خبری مانند حاشیه مذاكرات و دیدارهای دوجانبه نمی‌تواند از اصل موضوع بكاهد مجمع شصت‌ونهم مهم است.

 

تاکنون چهار مقام عالی‌رتبه ایرانی به سازمان ملل مسافرت کرده‌اند؛ شهید محمدعلی رجایی در مهرماه 1359 به عنوان نخست‌وزیر، آیت‌ا... سیدعلی خامنه‌ای در شهریور 1366 به‌عنوان رئیس‌جمهور، سیدمحمد خاتمی در شهریور 1377 به‌عنوان رئیس‌جمهور و محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور در سال‌های 1384 تا 1391 هر سال در این مجمع حضور داشت.


 نخستین سفر
به دنبال صدور قطعنامه‌‌ 479 شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد جنگ ایران و عراق و عدم پذیرش آن از سوی ایران، دبیر‌کل سازمان ملل خواستار اعزام هیاتی از ایران به آن شورا شد؛ شهید رجایی پس از مطرح شدن این قضیه راهی نیویورک شد تا در شورای امنیت سازمان ملل به دفاع از حق مردم ایران در مقابل عراق بپردازد؛ بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی، گودرز افتخارعضو شورای نگهبان، یك نفر از وزارت امورخارجه، ۳ نفر از دفتر نخست‌وزیر و چهار نفر خبرنگار و فیلمبردار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری پارس، عازم نیویورك شدند پس از 13 ساعت پرواز، اولین مقام جمهوری اسلامی در ساعت هشت صبح جمعه به وقت تهران (نیم ساعت پس از نیمه شب به وقت نیویورك) وارد آن شهر شدند و در فرودگاه نیویورک مورد استقبال برادران شمس‌اردکانی، شمیرانی و همچنین سفیر الجزایر در آمریکا قرار گرفتند. سپس ساده‌ترین هیات ایرانی كه از ابتدای انقلاب تا به حال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر شد.


 دومین سفر
شهریور 1366 و پس از صدور قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل در روز 29 تیر 1366 درباره جنگ ایران و عراق، رئیس‌جمهور وقت، آیت‌ا... خامنه‌ای در سازمان ملل به نمایندگی از ملت ایران به سخنرانی پرداخت. با بررسی روزنامه‌های مربوط به این مقطع تاریخی به نکات جالبی درباره همراهان رئیس‌جمهور دست می‌یابیم . 


 سومین سفر
سیدمحمد خاتمی پس از 11 سال که از آخرین سفر یک رئیس‌‌جمهور از ایران به نیویورک می‌گذشت در شهریور 1377 راهی مقر سازمان ملل متحد در آمریکا شد. خاتمی در شرایطی عازم نیویورک شد که دولتمردان آمریکا این سفر را فرصت طلایی برقراری رابطه گسیخته شده بین دو کشور قلمداد می‌کردند، اما خاتمی در جلسه افتتاحیه که کلینتون نیز در آن سخنرانی می‌کرد، شرکت نکرد و برخلاف انتظار آمریکایی‌ها، عصر راهی جلسه مجمع عمومی شد. 


 سفرهای احمدی‌نژاد
هر كدام داستانی است كه بیشتر تبلیغاتی بود. از بلندشدن مسئولان كشورها در جلسه مجمع تا صحبت از گفت‌وگوی رهبران دنیا؛ سخنرانی در دانشگاه كلمبیا، بازدید از محل حوادث 11 سپتامبر. مقصردانستن آمریكا درمورد هلوكاست و سخنرانی درمورد هولوكاست و.... حتی هیات 100 نفره خانوادگی.


 سفر اول روحانی
سفر اول روحانی یک ماه پس از تصدی‌اش بر کابینه یازدهم بود. روحانی در آن سفر با بیان صریح مواضع كشورمان از زبان رئیس‌جمهور در سازمان ملل و اما در دقایق پایانی این سفر ارتباط تلفنی دو رئیس‌جمهور حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن گردید. روحانی پس از بازگشت از این سفر 6 روزه در فرودگاه مهرآباد در مورد این تماس تلفنی گفت: در همان روزهایی که به این سفر عازم بودم اولین خبرها را دریافت کردم که مقامات آمریکایی ابراز تمایل کردند که با ما ملاقاتی داشته باشند، وقتی وارد نیویورک شدم این مساله مفصل‌تر مطرح شد. 


 دیدار با اوباما دور از ذهن نیست
اکنون 12 ماه از این تماس تلفنی می‌گذرد. خیلی از تحلیلگران از احتمال دیدار اوباما و روحانی در سفر پیش رو خبر می‌دهند. دیداری که بارها سخنگوی دولت آنرا رد کرده و گفته است: رئیس‌جمهور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با اوباما ندارد. اما بدلیل برگزاری مذاکرات هسته ای همزمان با اجلاس سازمان ملل، این دیدار دور از ذهن نیست.

 

همچنان‌که خود روحانی نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ملاقات با اوباما درصورت سفر به نیویورک گفت: فعلا در برنامه من چیزی به‌عنوان ملاقات با رئیس‌جمهور اوباما وجود ندارد اما در دنیای سیاست همه چیز امکان‌پذیر است. حال باید دید در پرواز سیزدهم چه اتفاقی می‌افتد. روحانی در سخنرانی امسال آیا طرحی برای صلح ناپایدار در خاورمیانه خواهد داد؟
اخبار سیاست خارجی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------