آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

اتحاد گروه‌های سیاسی آمریکایی برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - اتحاد گروه‌های سیاسی آمریکایی برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران

در حالی که تنها دو ماه تا زمان پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی باقی مانده، موضع گیری های موافقان و مخالفان توافق در هر دو طرف، بیش از گذشته در رسانه ها بازتاب پیدا می کند. در این میان، یک گروه از سیاستمداران، حقوقدانان و فعالان سیاسی آمریکایی با تشکیل ائتلافی در تلاش برای جلوگیری از انجام هرگونه اقدامی هستند که به توافق هسته ای ضربه بزند.

به گزارش «تابناک»، سایت نشریه «بیزنس اینسایدر» در مطلبی به بررسی موضوع مذاکرات هسته ای ایران پرداخته و می نویسد در حالی که نمایندگان کنگره آمریکا به طور مستمر سعی دارند ضمن افزایش فشارها بر ایران، در عمل جلوی توافق هسته ای را سد کنند، ائتلافی از طیف های مختلف در آمریکا شکل گرفته که در راستای حصول توافق میان ایران و 1+5 فعالیت می کند.

در این مطلب آمده است:
از نوامبر 2013، دولت اوباما مشغول مذاکرات فشرده ای در موضوع هسته ای با ایران بوده که می تواند به چندین دهه خصومت و بی اعتمادی میان دو کشور نیز پایان دهد. در این میان، کنگره در راستای ایفای نقشی منفی حرکت کرده و طرح تحریمی جدیدی را در دست دارد که در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده و در صورتی که سنا هم به آن رأی مثبت دهد، می تواند سبب ضربه خوردن مذاکرات هسته ای شود.

اکنون و در شرایطی که ضرب الاجل دستیابی به توافق نهایی در حال نزدیک شده است، ائتلافی از قانونگذاران، گروه های حقوقی و مقامات کاخ سفید در تلاش هستند تا کنگره را از انجام اقدامی که سبب از میان رفتن فرصت تاریخی توافق با ایران شود، بازدارند. این ائتلاف، هدف خود را مبارزه با نمایندگان محافظه کار کنگره و گروه های محافظه کاری چون «بنیاد هریتیج» و «موسسه تجارت آزاد» قرار داده اند که خواستار اتخاذ موضعی جنگ طلبانه از سوی دولت آمریکا هستند.

رهبری قانونگذارانی که در این ائتلاف حضور دارند را کیت الیسون، نماینده ایالت مینه سوتا بر عهده دارد و این گروه به آرامی و در پشت پرده سعی دارند روند مذاکرات هسته ای ایران را زنده نگه دارند. در همین حال، مقامات کاخ سفید نیز به سناتورهای دموکرات فشار وارد می کنند تا از مطرح شدن طرح تحریم های جدید ایران در صحن سنا جلوگیری کنند.

خارج از کنگره، طیف متنوعی از گروه های طرفدار دیپلماسی، تحت هدایت سازمان هایی همچون شورای ملی ایرانیان آمریکا و سازمان لیبرال یهودی «جی استریت» تلاش مشترکی را آغاز کرده و مشغول لابی گری برای دعوت نمایندگان کنگره به خویشتنداری هستند. تریتا پارسی، از جمله بنیانگذاران شورای ملی ایرانیان آمریکا می گوید: «این لحظه مرگ و زندگی است. یا موفق می شویم و یا در مسیری بسیار بدتر حرکت می کنیم».

به عقیده وی، مذاکرات هسته ای یک فرصت تاریخی به شمار می رود. وی اشاره می کند که روسای جمهور ایران و آمریکا، وقت و انرژی زیادی را برای دستیابی به توافق گذاشته اند و دولت هایی که اکنون در هر دو کشور بر سر کار هستند، امکان بیشتری برای دستیابی به توافق دارند تا دولت هایی که قبلاً بودند یا ممکن است بعداً بر سر کار بیایند.

در کنگره نیز الیسون می گوید که از همکاران خود درخواست می کند خویشتنداری به خرج داده و از به کار بردن ادبیات تحریک کننده و جنگ طلبانه بپرهیزند. وی در این زمینه می گوید: «آنچه شما در صحن مجلس نمایندگان در واشنگتن بیان می کنید، در تهران شنیده خواهد شد».

برخی از سازمان های حامی مذاکرات، در تلاش برای سازماندهی حرکت های مردمی هستند؛ در حالی که دیگران، سعی دارند با استفاده از ارتباطات خود، در سطوح بالاتر به لابی گری بپردازند. دیلان ویلیامز، مدیر امور حکومتی در سازمان «جی استریت» می گوید: «از چند دهه پیش، این باور در واشنگتن وجود دارد که اگر شما در موضوعات مربوط به خاورمیانه از خط خارج شوید... عواقب وخیمی در انتظار خواهد بود». به گفته وی، بیش از 80 شخصیت سیاسی نامه هایی را برای رهبران کشور ارسال کرده و نسبت به پیامدهای عدم دستیابی به توافق با ایران هشدار داده اند.

ویلیامز همچنین اشاره می کند که بسیاری از یهودیان آمریکا خواستار پیگیری روند دیپلماتیک در قبال ایران و دستیابی به توافق هستند. الیسون نیز در همین زمینه می گوید نقش جی استریت بسیار مهم است؛ زیرا به کنگره نشان می دهد که بیش از یک راه برای نشان دادن دوستی با اسرائیل وجود دارد.

از جمله دیگر فعالیت های ائتلاف هوادار مذاکره با ایران، فراهم کردن زمینه لازم برای توافق نهایی است. الیسون با بیان اینکه نمایندگان کنگره باید برای اعطای امتیازاتی در قالب توافق نهایی آماده باشند، می گوید: «مهم نیست که شما مشغول مذاکره دیپلماتیک بین المللی هستید یا می خواهید یک گاو بخرید. در هر دو صورت شما هر آنچه را که می خواهید به دست نمی آورید و این طبیعت یک توافق و معامله است». از نظر وی، محتوای توافق نهایی هرچه که باشد، بهتر از وضعیت فعلی است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------