آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

لغو تحریم‌ها نتیجه دیدار روحانی با کامرون بود



اخبار,اخبار سیاست خارجی , دیدار روحانی با کامرون

 

اخبار سیاست خارجی - خرم:
لغو تحریم‌ها نتیجه دیدار روحانی با کامرون بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: لغو تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا از برخی موسسات و افراد ایرانی به دنبال دیدار روحانی با کامرون صورت گرفته است.

علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لغو تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا از 6 فرد و موسسه ایرانی و خارج کردن اسامی آن‌ها از فهرست تحریم‌ها گفت‌: پس از ملاقات رییس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر انگلیس و دادن وعده‌ی همکاری از سوی انگلیس در رابطه با تحریم‌ها و لغو آن‌ها شاهد خروج نام چند موسسه و فرد از فهرست تحریم‌های بریتانیا بودیم.

او ادامه داد: هر چند پس از این دیدار، کامرون در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطالبی را عنوان کرد که در ایران با مخالفت‌هایی مواجه شد زیرا چندان جنبه‌ی دوستانه‌ای نداشت ولی می‌توان گفت احتمال دارد نوع صحبت‌های نخست‌وزیر انگلیس در سازمان ملل به دلیل درگیری‌هایی بود که پیش از این در سفارت این کشور در ایران صورت گرفته بود.

خرم با بیان این که دولت انگلیس تلاش کرده است تا پس از دیدار روحانی با نخست‌وزیر این کشور گام‌هایی را در جهت بهبود روابط دو کشور بردارد گفت: گامی که در جهت رفع تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده است می‌تواند موثر باشد زیرا برداشتن تحریم شرکت ملی نفت‌کش ایران، دانشگاه شریف و برخی از دارایی‌های بابک زنجانی در انگلیس می‌تواند به نفع ایران باشد زیرا برای مثال دولت ایران می‌تواند به اموال بابک زنجانی که قبلا غیرقابل دسترسی بود دست یابد و در صورتی که در کشور حکم قضایی صادر شود بتواند آن را در خصوص این اموال اجرا کند.

وی تاکید کرد: سایر شرکت‌هایی که در امور مالی واقتصادی فعالیت دارند با برداشته شدن تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا می‌توانند به کارهای خود ادامه داده و این امر نیز برای ایران موثر خواهد بود اما مهم‌ترین امر در رابطه با برداشتن شدن برخی از تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا در قبال ایران تاثیری است که این اقدام در عرصه‌ی سیاست می‌گذارد چرا که لغو تحریم‌ها حاکی از آن است که تحریم‌ها در قبال ایران به مرور در حال کم شدن و سست شدن است و می‌توانیم درآینده شاهد باشیم که کشورهای بیش‌تری به سمت لغو تحریم‌های ایران پیش می‌روند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که تاثیر بین‌المللی لغو تحریم‌ها علیه ایران به مراتب مهم‌تر از ماهیت تحریم‌هایی است که برداشته می‌شود خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها اغلب بر روی چند موسسه و یا فرد صورت گرفته است ولی برداشته شدن آن‌ها حاکی از روندی دارد که در عرصه‌ی بین‌المللی برای ایران مهم است. به همین دلیل لغو تحریم‌ها علیه ایران به خودی خود گامی سیاسی محسوب می‌شود که می‌تواند در مذاکرات 1+5 تاثیرگذار باشد و هم بر روی روابط آینده ایران و انگلیس. علاوه بر این می‌تواند مقدمه‌ای برای لغو تحریم‌های بعدی نیز باشد.

او در پایان تاکید کرد: به طور کلی باید از لغو تحریم‌هاعلیه ایران و خروج اسامی موسسات ایرانی از فهرست تحریم‌ها استقبال کرد و امیدوار بود که این روند ادامه داشته باشد زیرا گام‌های بعدی باید لغو تحریم‌ها علیه بانک مرکزی و سایر بانک‌ها باشد و نباید فراموش کرد که همین گام‌های کوچک می‌تواند آغازی برای برداشته شدن گام‌هایی بزرگ‌تر باشد.

وزارت دارایی بریتانیا شش فرد و موسسه از جمله بابک زنجانی و شرکت سورینت، یکی از شرکت‌های متعلق به زنجانی و دانشگاه صنعتی شریف را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد.

شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت بیمه معلم و بانک سینا سه موسسه دیگری هستند که از لیست تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا حذق شده‌اند.

وزارت دارایی انگلستان روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که لغو تحریم‌ علیه بابک زنجانی و موسسات بر اساس حکم دادگاه اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ صورت گرفته است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی فارسی، شش فرد و نهادی که نامشان در این اطلاعیه آمده است، پیش‌تر به اتهام کمک به دور زدن تحریم‌های ایران یا ارتباط با برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی این کشور از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده بودند.

حکم دادگاه اتحادیه اروپا به نفع این شش فرد و نهاد در تاریخ‌های متفاوتی بین ۴ ژوئن (۱۴ خرداد) تا ۳ ژوئیه (۱۲ تیر) امسال اعلام شد.

اطلاعیه وزارت دارایی بریتانیا می‌گوید، از آن‌جا که تا دو ماه بعد از صدور حکم دادگاه، تقاضای تجدیدنظر نشده است، این احکام لازم‌الاجر است و دارایی‌های متعلق به فهرست اعلام شده آزاد خواهد شد.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------