آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

هیچ فصل تازه ای در روابط تهران - ریاض فرا نمی‌رسد؟!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و ریاض

 

اخبار سیاست خارجی - حسن هانی زاده:
هیچ فصل تازه ای در روابط تهران - ریاض فرا نمی‌رسد؟!

یک کارشناس مسائل منطقه ای گفت: تازمانی که نگاه ضد شیعی و ضد ایرانی در عربستان سعودی حکم فرما است امیدی به بهبود روابط تهران – ریاض وجود ندارد و هیچ فصل تازه ای در روابط دو کشور فرا نمی رسد.

به گزارش فرارو، پس از سخنان اخیر سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، که با اشغالگر نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله لبنان خواستار خروج آنها از سوریه شده بود و شوکی تازه پس از دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان به مناسبات دو کشور وارد کرد، روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دادگاه عربستان با صدور حکمی بدوی، دستور به اعدام آیت‌الله "نمر النمر" را صادر کرده است.

شیخ نمر روحانی شیعه سال ها است در زندان های آل سعود به سر می برد و یکی از اتهامات او به غیر از تبلیغ مذهب شیعه در عربستان سعودی ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است.

صدور حکم اعدام برای این روحانی، در شرایطی که در طول این سال ها مقامات (غیردیپلماتیک) و رسانه های ایران نسبت به صدور احتمالی حکم اعدام برای او حساسیت هایی نشان داده اند می تواند ضربه دیگری به روابط ایران و عربستان سعودی محسوب شود.

این در حالی است که اواخر ماه گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وزرای خارجه ایران و عربستان با یکدیگر دیدار داشتند که در پایان این دیدار محمد جواد ظریف در کنار سعود الفیصل وعده داد که فصل تازه ای از روابط ایران و عربستان آغاز شده است.

یک کارشناس مسائل منطقه ای با این حال معتقد است که هیچ فصل تازه ای در روابط ایران و عربستان فرا نرسیده و نخواهد رسید.

حسن هانی زاده، با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو، درباره تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان و سنگ اندازی های تازه در مسیر بهبود روابط از درون عربستان گفت: روابط تهران و ریاض بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هیچگاه رابطه ای پایدار نبوده است.

وی افزود: دلیل اصلی این عدم پایداری روابط ایران و عربستان هم این است که اولا ریاض سیاست های خود در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را همسو با سیاست های غرب تنظیم می کند و در واقع موضع عربستان در رابطه با ایران تابعی از سیاست های غرب و در راس آن ایالات متحده آمریکا است.

این کارشناس مسائل منطقه ای ادامه داد: بر همین اساس در طول 3 دهه گذشته عربستان در تمام فتنه هایی که در منطقه علیه ایران شکل گرفته است نقش داشته است مخصوصا در رابطه با جنگ ایران و عراق، عربستان کمک های زیادی را به رژیم صدام داشته و در طول جنگ تشویق گر و حامی صدام علیه ایران بوده است.

وی تصریح کرد: پس از آن نیز در سال های اخیر، در راستای تضعیف قدرت نفوذ ایران در منطقه عربستان نقش تخریبی را در عراق، سوریه و لبنان داشته است.

هانی زاده تاکید کرد: بر این اساس در طول سال های پر فراز و نشیب روابط ایران و عربستان، ریاض یک نگرش عمیق اسلامی و منطقه ای به رابطه خود با جمهوری اسلامی ایران نداشته است و همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش داشته است که جبهه ضد ایران و ضد تشیع در منطقه را مدیریت کند.

وی در ادامه گفت: لذا به جز مواردی که مربوط به زیارت ‫حجاج بيت الله الحرام هیچگونه وجه ارتباطی و رگه های ارتباطی بین ایران و عربستان وجود نداشته و نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه ای با تاکید بر اینکه کنارگیری بندر بن السلطان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان هم تغییر در رویکرد ریاض نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران نشده است گفت: رویکرد ضد ایرانی و ضد شیعی در عربستان سعودی نهادینه شده است چرا که رژیم آل سعود یک وحشت خاصی نسبت به تشیع دارد و با توجه به اینکه نزدیک به 4 و نیم میلیون شیعه در این کشور زندگی می کنند نگران نفوذ ایران در میان شیعیان کشورش و ایجاد تهدید جدی نسبت به حکومت ال سعود است.

وی در خاتمه گفت: بنابراین تازمانی که نگاه ضد شیعی و ضد ایرانی در عربستان سعودی حکم فرما است امیدی به بهبود روابط تهران – ریاض وجود ندارد و هیچ فصل تازه ای در روابط دو کشورفرا نمی رسد.
اخبار سیاست خارجی - فرارو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------