آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

اوباما به دنبال دور زدن کنگره در توافق هسته ای با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,برنامه هسته ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - اوباما به دنبال دور زدن کنگره در توافق هسته ای با ایران

"کینیث کاتزمن" عضو مرکز بررسی های کنگره آمریکا در این باره گفت: کنگره خواهان نابودی کامل برنامه هسته ای ایران هستند. به نظر می رسد این موضوع در توافق هسته ای آینده با ایران، محقق نمی شود.

مقامات مسؤول در کاخ سفید گفته اند رئیس جمهور اوباما قصد دارد به صورت یکجانبه و بدون نیاز به تصویب کنگره، توافق نهایی احتمالی با ایران را تایید و تحریم ها علیه تهران را تعلیق کند.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، "ماری هارف" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز دوشنبه گفت: قبل از این گفته بودیم که تحریم های ضدایرانی آمریکا، ابتدا تعلیق می شوند اما برچیدن کامل تحریم ها تنها پس از آن انجام می شود که بدانیم ایران همه تعهداتش را اجرا کرده است.

نیویورک تایمز می نویسد: دست یابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 نیازمند موفقیت مذاکرات در سه بخش جداگانه است. اول: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، دوم: مذاکرات میان حسن روحانی رئیس جمهور ایران و محافظه کاران کشورش وسوم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و مخالفانش در کنگره این کشور.

"کینیث کاتزمن" عضو مرکز بررسی های کنگره آمریکا در این باره گفت: کنگره خواهان نابودی کامل برنامه هسته ای ایران هستند. به نظر می رسد این موضوع در توافق هسته ای آینده با ایران، محقق نمی شود.

وی افزود: در صورت ارائه متن توافق نهایی توافق هسته ای ایران و آمریکا به کنگره، معلوم نیست کنگره به این متن رای مثبت دهد و آن را تصویب کند.

نیویورک تایمز ادامه داد: دولت آمریکا تلاش می کند با استفاده از همه راه ها مانع از ارائه متن توافق هسته ای به کنگره شود. اوباما قصد دارد تنها کنگره در برداشته شدن گام به گام تحریم های ایران در سال های آینده به تناسب میزان التزام ایران به تعهداتش، همکاری کند.

مهمترین تحریم های کنگره آمریکا علیه ایران شامل ممنوعیت تعامل بانک های بین المللی با بانک مرکزی ایران و تلاش برای جلوگیری از دسترسی ایران به پول درآمدهای نفتی اش است.

براساس یکی از پژوهش هی وزارت خزانه داری آمریکا، دولت اوباما می تواند بخش اعظم تحریم ها علیه ایران را بدون نیاز به تصویب کنگره، معلق کند. همزمان اوباما می تواند توافق هسته ای گروه 1+5 با ایران را بدون نیاز به تصویب کنگره، تایید کند زیرا توافقنامه، معاهده نیست و نیازی به تصویب کنگره ندارد.

اما آنچه که می تواند توافق هسته ای با تهران را با چالش مواجه کند این است که ایران با تعلیق تحریم های آمریکا توسط اوباما موافقت نکند. این تعلیق در هر زمانی امکان لغو دارد.

دولت اوباما قبل از این در ماجرای امضای توافق موقت ژنو میان ایران و گروه 1+5 در آذرماه گذشته هم همین مسیر را طی کرد و از ارائه آن به کنگره برای تصویب خودداری کرد.

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به توافق نهایی هسته ای هستند. آنها براساس توافق قبلی، تا سوم آذرماه آینده مهلت دارند در این باره به توافق نهایی دست یابند.

اخبار سیاست خارجی - عصرایران

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------